גנטיקה? חוסר איזון כימי במוח? תגובה דלקתית? נכון להיום לא ברור מדוע נשים מסוימות פגיעות יותר לתסמונת המופיעה לפני הווסת – אבל יש כמה השערות

תסמונת קדם-וסתית (PMS) מטרידה כמעט חצי מאוכלוסיית העולם. כ-80 אחוז מהנשים מדווחות שלפני קבלת הווסת ובתחילתה הן סובלות מעצבנות, דיכאון, עייפות, עלייה במשקל, רגישות בשדיים, כאבי ראש, כאבי בטן או תנודות במצב הרוח. אצל מיעוטן התסמינים חזקים עד כדי כך שהם פוגעים בתפקודן היומיומי. ועדיין, למדע אין תשובה חד-משמעית לשאלה מדוע כאבי המחזור קיימים.

התסמונת הקדם-וסתית קשורה לשינויים ההורמונליים שמתרחשים בגוף האישה לקראת קבלת הווסת. רומז לכך התזמון שבו מופיעים התסמינים – לפני תחילת הדימום – כמו גם העובדה שהם מפסיקים בדרך כלל בזמן היריון, לאחר שאישה מפסיקה לקבל וסת או כשהיא נוטלת תרופות שמדכאות את המחזור ההורמונלי הנשי, למשל גלולות למניעת היריון. לקראת קבלת הווסת צונחות רמות האסטרוגן והפרוגסטרון, הורמונים המופרשים בשחלות ומווסתים את המחזור הנשי. נמצא שנשים שסובלות מתסמונת קדם-וסתית חמורה רגישות יותר לשינויים נורמליים ברמות ההורמונים האלה בגופן. עם זאת, עדיין לא ברור מדוע נשים מסוימות לרגישות יותר מאחרות?

השערה אחת היא שהרקע לתגובה השונה הוא גנטי. חוקרים אמריקאים מצאו שנשים שיש להן מוטציה בגן שמקודד לקולטן האסטרוגן נמצאות בסיכון גבוה יותר לסבול מתסמונת קדם-וסתית חזקה. מחקר נוסף שנערך על תאומות הראה שהסיכוי שתאומות זהות יסבלו מתסמונת קדם-וסתית כפול מהסיכוי ששתי תאומות לא זהות יסבלו ממנה – כלומר חיזק את הטענה שלגנטיקה אכן יש חשיבות בתופעה הזאת. זהו רמז חשוב לסיבה האפשרית לתסמונת הקדם-וסתית, אך עדיין לא תשובה מספקת, שכן המנגנון שגורם לכאבים נותר לא מפוענח. מדוע השינויים ברמות האסטרוגן גורמים בכלל לכאב ולמצוקות אחרות?

השערה נוספת היא שהכאבים קשורים לחוסר איזון ברמות הסרוטונין במוח – מולקולה שאחראית לתקשורת בין תאי עצב ומשפיעה בין השאר על מצב הרוח ועל רגישות לכאב. נמצא שתרופות נוגדות דיכאון שמעלות את רמות הסרוטונין יכולות להקל על תסמיני התסמונת הקדם-וסתית. ההשערה היא שהשינויים ההורמונליים הקודמים לווסת גורמים לירידה ברמות הסרוטונין, ויש נשים שרגישות לכך יותר מאחרות. ועדיין, מדוע נשים מסוימות רגישות לכך יותר מאחרות? לא ברור.

לאחרונה התפרסם מחקר רחב היקף שמצא קשר בין הופעת תסמונת קדם-וסתית לבין חומר הקשור למציאותה של דלקת בגוף (חלבון בשם hs-CRP). נמצא קשר בין נוכחותו של החלבון הזה לבין מחלות לב וכלי דם, וגם לתופעות של גיל המעבר כמו גלי חום. המחקר בדק כמעט 3,000 משתתפות ממוצאים שונים, אך רק בגילאים מבוגרים יחסית – 52-42, כך שלא ברור מה משמעותו לגבי נשים צעירות יותר.

בסופו של דבר התסמונת הקדם-וסתית נותרה נכון להיום אתגר לא מפוענח לחוקרים ומטרד למין הנשי. עולם המדע עדיין מחכה לחוקרת שתתפור את קצות החוט האלה להסבר משכנע ותקל על נשים רבות ברחבי העולם.

0 תגובות