לא מפורסם

כישורי בנייה וקישוט מרשימים: ציפור סוכי במהלך החיזור. איור מתוך לוח השנה "חיות מופלאות", מכון דוידסון תשפ"ג | איור: עידן ברזילי

אנטוני ון-לוונהוק (van Leeuwenhoek) נולד בדלפט שבהולנד ב-24 באוקטובר 1632. הוא היה סוחר בדים מצליח וגם נשא תפקידים ציבוריים בעירייה. לצורך בדיקת הבדים הוא הִרבה להשתמש בזכוכית מגדלת, ובגיל 40 גילה את כישרונו בליטוש עדשות והחל לייצר בעצמו עדשות מגדילות ומיקרוסקופים פשוטים. הוא השתמש במיקרוסקופים שפיתח כדי לחקור את סביבתו: דגימות מגוף האדם, חרקים, עלים וטיפות מי גשם, ונחשב לאדם הראשון שראה חיידקים, יצורים חד-תאיים אחרים, תאי דם ועוד. אף שלא הייתה לו השכלה מדעית רשמית, הוא תיעד את ממצאיו בדיוק רב ודיווח עליהם במכתבים לחברה המלכותית הבריטית. ממצאיו התקבלו תחילה בספקנות, אך עם השנים אומתו במלואם, והוא נחשב כיום לאבי המיקרוביולוגיה. ון-לוונהוק המשיך לשקוד על מחקריו עד מותו בגיל 90.

זכוכית המגדלת שהסוכי המתבונן בה ליד הפתח מזכירה את המיקרוסקופים הפשוטים הראשונים של ון-לוונהוק. רמזים נוספים הם קבקב העץ ההולנדי והשטיחון המסמל את עיסוקו של ון לוונהוק במסחר בבדים ובאריגים.

השתמש במיקרוסקופים שפיתח כדי לחקור את סביבתו. ציור של ון לוונהוק | מקור: DR JEREMY BURGESS / SCIENCE PHOTO LIBRARY