באופן מסורתי יש במטוסים שלוש מחלקות: ראשונה, עסקים ותיירים.
(תמונה עובדה מויקיפדיה)
בנוסף יש חלוקה פנימית בתוך המחלקות המסומנת באותיות לטיניות.
חלוקה זו היא תלוית מחיר ומבטאת בעיקר את הסכום אותו שילמנו.
ההבדל במחיר יכול להיות עקב זמניי רכישה שונים, מבצעים ועוד.
בסופו של דבר, כל הנוסעים במחלקה מסוימת (למשל תיירות) יזכו לאותם תנאים בטיסה ללא קשר לחלוקה הפנימית (קרי האות הלטינית המסמנת את תת המחלקה שלהם). הבדלים אומנם קיימים, אך הם מתבטאים בתנאים אחרים- כמו היכולת לשנות תאריך טיסה, לשדרג את המושב ועוד.
באופן כללי-
(1). האותיות A, F, P, R מסמלות תת-חלוקות של המחלקה הראשונה.
(2). האותיות C, D, I, J, Z מסמלות תת-חלוקה של מחלקת עסקים.
C, J הם לרוב הסימול של כרטיס שנקנה במקורו למחלקת עסקים, בעוד שאר האותיות פירושם מחיר מופחת או שדרוגים.
(3). האותיות B, H, K, L, M, N, Q, S, T, V, W, X, Y מסמלות תת-חלוקה במחלקת תיירות.
Y, B מסמלים לרוב מחיר מלא; H, M, N מחיר רגיל ושאר האותיות מחיר מופחת.
החלוקה הזאת מחייבת על פי חוקי ה IATA אך יש גם חלוקות נוספות התלויות בתנאים מסוימים ונתונות לשיקולי חברת התעופה.
לדוגמא- אותיות נוספות יכולות לציין האם הטיסה בשיא העונה (יקר יותר) או לא, האם זוהי טיסת לילה (An-(n למשל פירושו טיסת לילה במחלקה ראשונה, האם זוהי טיסת סוף-שבוע (W) או יום חול (X) ועוד.
מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע
הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.