דלקת ריאות מסתורית שהתבררה כמחלת הליגיונרים, הפוליו ממשיך להתפשט בפקיסטן וחשש לקדחת הנילוס המערבי בישראל

בסוף השבוע התפרסם דיווח מטריד על דלקת ריאות מסתורית בארגנטינה, שהרגה כבר ארבעה אנשים מתוך כ-11 חולים, באותה המרפאה במחוז טוקומן שבצפון מערב המדינה. מאחר שגם מחלת הקורונה החלה כך בסוף 2019, נדלקו כמה נורות אזהרה, אך בדיקה מעמיקה יותר מעלה שכפי הנראה מדובר בחיידק הלגיונלה, חיידק מוכר ונפוץ בעולם המתפשט באמצעות מערכות מים מזוהמות, ולא מדובר בתחילתה של פנדמיה חדשה.

פוליו 

פקיסטן דיווחה בשבוע החולף על המקרה ה-15 של פוליו פראי, וכן על המקרים ה-16 ו-17 השנה, כל אלה באותו השבוע, וזה לאחר שבכל 2021 התגלה במדינה רק מקרה פוליו פראי בודד. אחד החולים האחרונים, בן שנתיים, מת מהמחלה. בעודה מתמודדת עם שיטפונות קטלניים כמעט חסרי תקדים, מנסה פקיסטן גם לקדם את מבצע חיסוני הפוליו בהשתתפות עשרות אלפי מתנדבים, עניין שעלול להיות מסוכן לעתים לחיי הצוות המחסן גם במזג אוויר טוב. אחד החששות הנוכחיים הוא שהשיטפונות יגדילו עוד יותר את תפוצת המחלה במדינה בה יש קהילות שלמות שלא מעוניינות כלל לחסן את ילדיהן, ובהן עיקר החולים.

**צילום של מתן טיפול פוליו על האופנוע**   | צילום: Asianet-Pakistan Shutterstock
פקיסטן מנסה להתמודד עם התפרצות הפוליו. | צילום: Asianet-Pakistan Shutterstock

אבעבועות הקוף 

מספרי מקרי המוות המקושרים לאבעבועות קוף בעולם הגיע ל-19. המתים מהשבוע החולף הם מקרה שני בברזיל ובפרו, ומקרה ראשון בארה"ב ובבלגיה. עדיין לא בטוח שאבעבועות הקוף היא סיבת המוות הראשית של כולם. מתוך 706 מקרי אבעבועות קוף ידועים בבלגיה, 32 דרשו אשפוז בבית החולים. כמעט 20 אלף מקרי מחלה התגלו עד כה בארה"ב כשלפחות 31 מהמקרים התגלו בקרב ילדים. תשעה ממקרי הילדים החולים התגלו בטקסס לבדה, ובפלורידה חלו 2 ילדים מתחת לגיל 4, לא מאותה המשפחה. מקרה ראשון של המחלה התגלה באל סלבדור אצל אישה, שהייתה במגע עם אנשים שהגיעו מארה"ב. פה בישראל יש כבר כ-240 מאומתים לאבעבועות קוף, לפי דיווחי משרד הבריאות.

קדחת הנילוס המערבי 

ועוד בישראל, משרד הבריאות הודיע היום על יתושים נגועים בנגיף קדחת הנילוס המערבי שהתגלו בנחל שורק באזור פלמחים, בכפר הנוער בן שמן ובתעלת ניקוז ליד מחנה שרגא מצפון לעכו. המחלה מועברת באמצעות עופות ומדבקת לבני אדם אך ורק באמצעות עקיצות יתושים. בדרך כלל מדובר במחלה קלה, אך סיבוכיה עלולים להוביל אף למוות. חולה אחד כבר נפטר השנה בישראל. עוד הודיע משרד הבריאות בתקופה האחרונה על כמה מקרי כלבת בקרב בעלי חיים בצפון הארץ, האחרון שבהם – כלב משוטט בקיבוץ יראון. כלבת היא מחלה חשוכת מרפא, והדרך היחידה למנוע אותה במקרה הדבקה היא חיסון מהיר הניתן בחינם בלשכות הבריאות. בכל מקרה של נשיכה או שריטה מבעלי חיים משוטטים יש לפנות ללשכת הבריאות הסמוכה ולפעול לפי הוראותיה.

כמעט 20 אלף מקרי מחלת אבעבועות הקוף התגלו עד כה בארה"ב. | אילוסטרציה: TUMEGGY / SCIENCE PHOTO LIBRARY
כמעט 20 אלף מקרי מחלת אבעבועות הקוף התגלו עד כה בארצות הברית | אילוסטרציה: TUMEGGY / SCIENCE PHOTO LIBRARY 

קורונה 

ולגבי מגפת הקורונה, מספר הנפטרים בישראל עמד נכון ל-29.8 (יום בו מתו לפחות חמישה אנשים מקורונה) על 11,620, וטרם עודכן מאז נכון לרגע כתיבת שורות אלה. בעוד המחלה ממשיכה לדעוך בישראל, מספר החולים במצב קשה ירד מתחת ל-100, כשפחות מ-400 איש מאושפזים עם קורונה בבתי החולים. מספר החולים הממוצע ליממה עומד על פחות מ-1,000 זה השבוע השני ברציפות, ורק שני יישובים הוגדרו בסוף השבוע כאדומים. עם זאת, מקדם ההדבקה עדיין עולה בהתמדה ומתקרב ל-0.9. היקף המחלה במדינה עדיין מתכווץ, אך עושה זאת יותר ויותר לאט.

בימים הקרובים חיסון נובהווקס נגד קורונה, חיסון בטכנולוגיה קלאסית של חלבון המוצג למערכת החיסון, יהיה זמין בקופות החולים. החיסון מתאים למי שאינו יכול או אינו רוצה לקבל את חיסוני ה-mRNA הנפוצים בישראל של חברות מודרנא ופייזר. כמו כן בשבוע שעבר אושרו חיסונים מותאמים לווריאנט האומיקרון של החברות פייזר ומודרנא כמנת דחף בארה"ב, בשבוע הקרוב יחלו דיונים גם בישראל על אישור החיסון. מדובר בחיסון דו זני שנועד להעניק הגנה טובה יותר לקראת החורף הקרב, בהנחה שהנגיף לא יעבור שינויים משמעותיים נוספים.

 

תגובה אחת

  • חיים

    מה היינו עושים בלי ההפחדות על

    מה היינו עושים בלי ההפחדות על בסיס יומי שלכם? ממש עולם מלא סכנות איומות אורב לנו שם בחוץ, תודה שאתם מזכירים לנו כל יום ביומו.