הטענה: אם אוכלים חלבונים ופחמימות ביחד, הם סותרים זה את זה. ההוכחות: לא קיימות. ההיגיון: נוגד את כל מה שידוע לנו על תהליך העיכול. ובכל זאת דיאטות ההפרדה הפכו לטרנד. מה באמת ידוע עליהן?

דיאטת הפרדת מזונות הוא שם כולל לסוג הדיאטות שדוגל בהפרדה בין צריכת פחמימות וצריכת חלבון באותה ארוחה, כגון "דיאטת היי", דיאטת "רזים לתמיד" ועוד. לדיאטה הזו פנים רבות והיא עברה הרבה עדכונים ועיבודים במשך השנים, אך עקרונותיה נותרו זהים.

הרעיון מאחורי דיאטת היי (שנקראת על שם הרופא האמריקאי הווארד היי שפיתח אותה) הוא שעיכול חלבון דורש סביבה חומצית ואילו עיכול פחמימות מתחיל כבר בסביבה הבסיסית של הפה. לכן, אם אוכלים פחמימות וחלבונים יחד הפירוק אינו אידיאלי עבור אף אחד מהרכיבים. הדוגלים בשיטת ההפרדה מאמינים שהפחמימות מתעכלות מהר יותר מהחלבון ולכן שוהות בקיבה בזמן שהחלבון עוד מתעכל, תהליך שגורם להן לתסוס במערכת העיכול ויוצר תהליך ריקבון לא בריא.

רעיון נוסף שעומד בבסיס הדיאטה הוא חלוקת המזון לשלוש קבוצות: מזון בסיסי, חומצי וניטרלי. מזון חומצי הוא מזון עתיר בחלבון כמו בשר, דגים ומוצרי חלב. מזון בסיסי הוא מזון עתיר פחמימות, שכולל אורז, דגנים ותפוחי אדמה. לפי תיאוריית ההפרדה, השילוב בין מזון חומצי למזון בסיסי גורם למזון הבסיסי להפוך חומצי וכך מזיק לבריאות.

עיקרון נוסף הוא הטענה ששתייה בזמן הארוחה או מיד אחריה מדללת את מיצי העיכול ופוגעת בתהליכי העיכול.

דיאטת "רזים לתמיד" (Fit for Life), שפרסמו הארווי ומרילין דיאמונד, לוקחת את תיאורית ההפרדה צעד אחד הלאה. כאן הצידוק לדיאטה הוא הסברה שסוגים שונים של מזון דורשים אנזימים, מיצי עיכול וחומציות שונה, כך שצירוף מזונות גורם למשברי אנרגיה ועייפות. לפי ההנחה הזאת, מיצי העיכול המנוגדים מנטרלים זה את זה ומשבשים את תהליך העיכול, והתוצאה היא שהמזון שוהה בקיבה זמן רב, תוסס, יוצר אלכוהול שמזיק לכבד ומכניס חומרי פסולת לדם.

לפי עקרונות הדיאטה הזאת יש להתמקד בכל ארוחה רק במרכיב אחד. לכן, על האדם לאכול רק פירות עד הצהריים, בצהריים לאכול ירקות ופחמימות בלבד ובערב לאכול ירקות וחלבונים בלבד. כל זה נעשה בלי הגבלה כמותית, אלא בדגש על איכות האוכל – כלומר יש לאכול פחמימות מורכבות, ירקות ופירות טריים וחלבונים איכותיים.

ביסוס מדעי?
נשמע משכנע? במציאות, התיאוריה על הצורך להפריד באכילה בין פחמימות לחלבונים אינה מבוססת, כיוון שאין אמת בטענה שהאנזימים המופרשים לשם עיכולם סותרים זה את זה. עיכול הפחמימות מתחיל בפה על ידי האנזים עמילאז, שפעולתו עוברת הפסקה יזומה בקיבה. תהליך ספיגת הפחמימות נמשך רק בתריסריון ובחלק העליון של המעי הדק, על ידי אנזימים שמופרשים מהתריסריון ומהלבלב.

מערכת העיכול | תרשים: מריאנה רואיז, ויקיפדיה

עיכול החלבונים, לעומת זאת, מתחיל בקיבה על ידי האנזים פפסין, שמשופעל על ידי החומצה שבקיבה. לאחר מכן ממשיך התהליך בתריסריון באמצעות אנזימים שמופרשים במיצי הלבלב. כבר משנת 1935 ידוע שהלבלב מפריש את אנזימי העיכול בלי קשר לסוג המזון שנצרך. כמו כן, עצם ההפרדה בין פחמימות לחלבונים היא מלאכותית לחלוטין, כיוון שמזון עתיר פחמימות מכיל לרוב גם כמויות נאות של חלבון – למשל קטניות.

לא רק זה – מבחינה תזונתית יש לשילוב בין מזונות אפקט מגביר שובע, ולכן הפרדתם עלולה לחזק את תחושת הרעב ולגרום לנו לאכול יותר. בנוסף, כשאוכלים חלבון בנפרד מפחמימות, הגוף עלול להשתמש בחלבון כמקור אנרגיה במקום לתעל אותו לבניית השרירים.

לאור כל זה נראה שלתיאוריה שמאחורי דיאטות ההפרדה אין כל צידוק פיזיולוגי. הפרשת מיצי העיכול ואנזימי העיכול מתרחשת בלי קשר לתכולת המזון וכל אחד מאבות המזון מתעכל ונספג באופן אחר ובמקום אחר. בקיבה אנזימים מפרקים בנפרד ובמקביל את אבות המזון ולאחר הפירוק הספיגה מתרחשת במעיים.

נוסיף ונאמר שגם להפרדת בשר וחלב הנהוגה ביהדות אין בסיס פיזיולוגי ומערכת העיכול מטפלת באופן דומה במאכלים בשריים וחלביים. התיאוריה על כך שצריכה משותפת של חלבון ופחמימות גורמת בעיות או האטה בעיכול לא הוכחה מדעית. כמו כן, לפירוק המזון על ידי הרוק יש רק השפעה מעטה על העיכול.

האם דיאטות ההפרדה יעילות להפחתת משקל?
באופן מצער כמעט שאין מחקרים מבוקרים על היעילות של דיאטות ההפרדה.

מחקר משנת 2001 על ההשפעות של דיאטת היי על חילוף החומרים בדק 12 אנשים בריאים ללא עודף משקל, שעשו דיאטה רגילה במשך עשרה ימים ואחריה עוד עשרה ימים של דיאטת היי. מבחינת כמות המים בגוף, מסת גוף רזה ושומן הגוף נמצאה ירידה קלה במהלך דיאטת היי ופירוק השומן עלה בעקבות ההפרדה בין חלבונים לפחמימות. הוסבר שארוחת צהריים עשירה בחלבון ודלה בפחמימות הופכת את השומן למקור האנרגיה העיקרי ולכן פירוק השומן עולה. האפקט הזה הוביל גם לירידה קלה במשקל הגוף.

מחקר נוסף, שנערך שנה קודם לכן, השווה במשך שישה שבועות בין דיאטת הפרדה לבין דיאטה "מעורבת" עם צריכת קלוריות זהה בשתיהן. הנבדקים היו 54 מבוגרים עם עודף משקל. לדיאטת ההפרדה לא היה יתרון על פני דיאטה מעורבת ושתיהן הביאו לירידה דומה במשקל.

לדיאטת הפרדת מזונות, אם כן, יש יתרונות בגלל הדגש שהיא שמה על צריכת פירות וירקות ואכילה מגוונת ומסודרת לפי שעות, תוך הפרדה בין הארוחות. עם זאת, לא נמצא שיש לה יתרונות משמעותיים על דיאטות אחרות, והנחות היסוד שלה, כאמור, שגויות.

ארגון הדיאטנים האמריקאי וארגון רופאי המשפחה בארה"ב הכריזו על דיאטת "רזים לתמיד" כ"דיאטה טרנדית" – מושג שמתאר דיאטה שעשויה להוביל לאיבוד משקל בטווח הקצר אך לא נבדק אם היא מועילה גם בטווח הארוך ואם היא עלולה לסכן לאורך זמן את הבריאות.

בת חן וולף, דיאטנית קלינית מוסמכת
דוקטורנטית, המחלקה למדעי הצמח

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

הכתבה היא חלק ממדור "יש מקום לספק" העוסק בכשלים בעיסוק התקשורתי בסוגיות מדעיות. אין לראות בה כל הבעת עמדה לגבי הנושא שבו המאמר המקורי עוסק, אלא רק על אופן העיסוק שלו במדע.

• יבגני ל.

דיאטת הפרדה

2 ההורים שלי, שיהיו בריאים עד 120, עשו בעבר את דיאטת היי. הייתה להם טבלה של - 0 +
    לדוגמה: בשר ותפו"א יחד זה מינוס, בשר וסלט זה פלוס וכו'.
    אבא שלי גובה 1.78 ושקל 105 ק"ג. הוא המשיך לאכול את אותם הכמויות, אבל בהפרדה מלאה לפי הטבלה. תוך שנה וחצי ירד ל- 80 ק"ג (משקל מושלם לגובה שלו) ואז ירידה במשקל נעצרה. אמא שלי אותו הדבר, הגיעה למשקל תקין לגובה שלה ואז זה נעצר.
    קיצר, זה עובד.

• אורי

לצערי לדיאטניות הקונבציונליות אין מושג מהחיים שלהם

לצערי לדיאטניות הקונבציונליות אין מושג מהחיים שלהם , מניסיון אישי , עם כל הכבוד ראיית עולם ומדע סלקטיבי ברמה קצת מחשידה לכן לא הייתי מתרגש יותר מדיי מהמאמר

• שבתי

שלום בת חן, אשמח להתיחסותך גם

שלום בת חן, אשמח להתיחסותך גם לטענה שלפחמימות וחלבונים משך עיכול שונה, ושבמידה ואוכלים מזון שמשך עיכולו קצר לאחר כזה שמשך עיכולו ארוך, הקצר מתעכב עד ליציאת הארוך. האם שתי הנחות אלו נכונות, והאם זו סיבה להפריד בין האכילות, או בתוך אותה הארוחה לאכול קודם פחמימות ואחר כך חלבונים.
    אני מתיחס בעיקר לטענה שאכילה באופן זה מקלה מתחושת הכבדות אחר הארוחה, ולא לשאלה האם הדבר עוזר להרזות.

• רז

הפרשת אנזימי העיכול

שלום וראשית - תודה רבה על המאמר!
    כתבת ש"משנת 1935 ידוע שהלבלב מפריש את אנזימי העיכול בלי קשר לסוג המזון שנצרך", אשמח לקבל סימוכין או מקור לכך
    הרבה תודה מראש!

• יהודה

כתבה מעולה!

כמה חבל שחלק מהתגובות מוכיחות עד כמה אנשים לא מעוניינים ללמוד ולאתגר את עצמם אלא מעדיפים דברים שמאמתים את הדעות שלהם. אני נטורופת וגם סבלתי בעבר מהשמנת יתר משמעותית כך שאני באמת מכיר את כל (לא באמת כולם מכיוון שכל יום צצה לה שיטת קסם חדשה וקצת קשה לעקוב אחרי הכל) סוגי הדיאטות השונות.
    בניגוד להרבה אנשי טבע/נטורופתים אני מאוד מכבד ומעריך את המדע, ומאמין שתמיד צריך להיות הסבר מדעי מובן לכל תהליך בגוף לא רק עדויות של אנשים בודדים שטוענים שלהם משהו עבד. זה נקרא ראיה אנקדוטלית וזה לא שווה כלום אם האמת חשובה!
    עד כה בכל מחקר שקראתי, לא מצאתי דיאטה שבה מושגת ירידה במשקל ללא הפחתת הצריכה הקלורית היומית.
    כלומר, אולי הדיאטות באמת גורמות לירידה במשקל אבל זה לא נגרם בגלל שיפור בחילוף חומרים/ הפחתת תיאבון/הפרעה בייצור שומן בכבד וכו' וכו' אלא בגלל שתמיד בסופו של יום הצריכה הקלורית הייתה נמוכה מהרגיל. יש אמנם דיאטות מסוימות שגורמות לירידה במשקל ללא הפחתה בכמות הקלוריות שאוכלים, אבל זה עובד ע"י פגיעה בספיגה של המזון (קלוריות) במעיים, כמו לדוגמה תה טיבטי שהוא משלשל ולכן חלק מהאוכל לא נספג במעיים, או התרופה קסניקל שמפריעה לספיגת השומן במעיים אבל גורמת להמון תופעות לוואי לא נעימות.
    עד כה חוקי הטבע והמדע מצביעים על עובדה אחת ברורה, אין ירידה במשקל ללא הפחתה בכמות הקלוריות היומית! (למעט מקרים של מחלות כגון סרטן/ פעילות יתר של בלוטת התריס/ סוכרת). בקיצור, הכותבת עשתה עבודה נפלאה במתן הסבר מפורט ומעמיק של כל ההיבטים הביולוגיים/ביוכימיים של דרכי העיכול, פירוק וספיגה של רכיבי התזונה, ובכך היא סתרה את ההסברים הרגילים של איך דיאטת ההפרדה אמורה לעבוד בתיאורייה. אף אחד לא אמר שאסור לכם להפריד את האוכל, אבל על תתעצבנו כשמסבירים לכם למה זה לא מסתדר עם חוקי הרפואה והמציאות, לא רוצים? אל תקשיבו! אבל זה משנה את המציאות...
    אם תלמדו להקשיב רק תרוויחו. אני למשל גיליתי שבמקום לבזבז זמן על דיאטות אם אני מפחית מעט (200 קלוריות) את הצריכה הקלורית היומית שלי לאחר מס' חודשים זה מוביל לירידה משמעותי במשקל, פשוט צריך סבלנות.
    שיהיה רק בריאות!
    נ.ב אם מישהו רוצה לחלוק עלי אשמח מאוד לשמוע, רק באופן רגוע בבקשה!

• רות

כתבה שטותית ממש

איזה גיבוב של שטויות
    אני אוכלת ככה, מטפלת ככה באנשים והם מבריאים ממש ישבתח שמו ומרזים ממש בקלות.
    מאיפה כל הגיבוב שטויות שנכתב פה?
    הכל בשביל לתמוך ולאכול פחמימות עם חלבון מן החי יחד? בשביל להרגיש מפוצץ?? זה שובע? זה רעילות ונזק לעתיד!!
    ה' ירחם על הדיאטניות

תמיד משעשע לקרוא מדענים

תמיד משעשע לקרוא מדענים שמנסים להסביר מדוע התיזה הלא מבוססת שלהם עדיפה על פני תוצאות ניסויים. לדוגמא: "מחקר משנת 2001 על ההשפעות של דיאטת היי על חילוף החומרים...שומן הגוף נמצאה ירידה...במהלך דיאטת היי ופירוק השומן עלה בעקבות ההפרדה בין חלבונים לפחמימות" אך אוי ואבוי, נתונים אלו סותרים את התיזה של בעלי המחקר (ושל הכותבת) ש"והנחות היסוד שלה (של דיאטת ההפרדה), כאמור, שגויות" אז מה עושים? מנפנפים את הנתונים המדעיים ב"הוסבר שארוחת צהריים עשירה בחלבון ודלה בפחמימות הופכת את השומן למקור האנרגיה העיקרי ולכן פירוק השומן עולה" זהו ניפנפנו את המציאות וסוף סוף אפשר לחזור אל חיק דיאטת דלת השומן ומחקרים בחסות תאגידים (פחמימות תעשייתיות יותר זולות מחלבונים לכן תעשיית המזון דוחפת פחמימות)

אנונימי שלום,
    לכותבת אין תיזה או אג'נדה ובנוגע לדיאטה דלת שומן בחסות תאגידים- אתה מוזמן לעיין בכתבה שלי בנוגע לשומנים הבריאים :https://davidson.weizmann.ac.il/online/askexpert/%D7%94%D7%90%D7%9D-%D7%...

• R

גם אצלי זה עבד; הורדתי 8 ק"ג

גם אצלי זה עבד; הורדתי 8 ק"ג בחודשיים וכאשר הפסקתי - לא עליתי! (נתון בעל ערך רב)
    את הדיאטה שלי עשיתי לאחר שחברתי ירדה 17 ק"ג ב:4 חודשים... וגם לאחר שעברה טלטלות לא עלתה....

• צחי בר

טרמינולוגיה שגויה

אחלה מאמר, וכיף לקרוא (כרגיל) רק חבל שהכותבת משתמשת במונח "הוכח מדעית", שלא שייך לעולם המושגים של המדע התצפיתי.
    על פי קרל פופר, ניתן לאושש, לתמוך, לחזק או להפריך טענה מדעית או תיאוריה מדעית, אך לא ניתן להוכיח אותה. אם זיכרוני אינו בוגד בי, אחד מהעמיתים של המחברת במכון דוידסון כתב על זה פעם בהארץ.

• זוהר

מקורות

כתוב מצויין ומעיין רק חבל שאין אזכור למקורות
    תודה :)

• מומחה מצוות מכון דוידסוןbatchenw

המקורות בגוף הכתבה, בכל מילה שמסומנת באדום בהיר יש קישור למאמר המדעי ממנו נלקח הציטוט

• רפאל

דייטת הפרדה

אני עשיתי את דיאטת רזה לתמיד-וכמו שכתוב בספר לא סבלתי מרעב וירדתי -בלי מאמץ ובלי ספורט ובלי לספור קלוריות! כמעט כל יום אכלתי פלאפל בלאפיה בשביל הסבבה-הייתי אוכל עוגות וכו ארוחת בוקר הייתה 4-6 פרוסות לחם מלא או 2 פיתות בטוסטר עם סלט גדול חצי כוס או יותר טחינה או חומוס ועוד כוס חמוצים במלח ו2-3 כוסות שוקו ואולי כמה עוגיות ועוד ארוחה כזאת אחהצ ובגיל 55 ירדתי מ-183קג ל-125 קג בתוך שנתיים! מה גם שהגאזים שמהם סבלתי באכילה רגילה נעלמו! דוקטורית נכבדה -את יכולה להביא את כל הביוכימיה כהוכחה נגד השיטה -אבל אצלי זה עבד!

• אורי

זה לא משנה מה האמת, כל עוד שיטה לא מכניסה לכסף למממנים שלהם

זה לא משנה מה האמת, כל עוד שיטה לא מכניסה לכסף למממנים של מכון וייצמן והחבר'ה של מדעת הרי אלו חברות התרופות הכל הופך להיות לא מדעי חשוך פסאודו מדע ועוד .... לא הייתי מתרגש מכל מהש הם כותבים , רק חבל לי על כל כךהרבה אנשים תמימים שמבחינתם החבר'ה האלו הם אורים ותומים , כל כך הרבה פעמים הם כתבו שטויות שכבר הפסקתי להגיב להם

• רפאל

דייטת הפרדה

• ילדה כלשהי

כנראה זה פשוט פלצבו.

• אולגה שפירא

דיאטה קטוגנית

האם יש מסקנות מדעיות לגבי תזונה שרובה שומנים, בסביבות 80 אחוזים, כמה שפחות פחממות והיתר חלבון
    האם יש יתרונות תזונתיים ובריאותיים לתוספי מזון שמורכבים מפלנקטון, מה ידוע על אצות כתוסף תזונה

אולגה שלום,
    ישנם מספר מחקרים לגבי דיאטות קטוגניות. עד כמה שזכור לי הן אכן מובילות לירידה במשקל, אך לגבי יתרונות בריאותיים, כיום אין מספיק נתונים. השאלה היא כמובן מה את מחפשת מדיאטה, אם הפחתת משקל, אז אכן דיאטות קטוגניות יביאו להורדה במשקל.
    לגבי תוספי האצות, אצטרך יותר פרטים לגבי התוסף ומדוע את רוצה ליטול אותו.