העובדה שחצבת היא מחלה מידבקת במיוחד ידועה כבר שנים. כעת מגלים ממצאים מדאיגים שהיא משאירה את הגוף שלנו פגיע למחלות אחרות במשך שנים אחרי שכבר החלמנו ממנה. עוד סיבה להתחסן

חצבת היא המחלה הזיהומית השכיחה ביותר בעולם כיום. בדצמבר של השנה שעברה די היה בחולה אחד שהגיע לפארק השעשועים דיסנילנד בקליפורניה כדי להדביק 42 אנשים באופן ישיר, והם הפיצו בתורם את המחלה בכל רחבי ארצות הברית ומקסיקו, במיוחד באזורים ששיעור החיסון בהם נמוך, והדביקו עוד מאות אנשים עד שהמגפה נעצרה. ולא רק שהחצבת מידבקת במיוחד, היא גם פוגעת ביכולת של הגוף שלנו להתמודד עם מחלות אחרות.

נגיף החצבת פוגע בתאי זיכרון של מערכת החיסון, שמאכסנים את המידע על כל הנגיפים, החיידקים והפולשים האחרים שתקפו אותנו במשך חיינו. בעגה המקצועית זה נקרא "זיכרון חיסוני". במקרה של תקיפה חוזרת, הזיכרון החיסוני מאפשר לגוף לתקוף את הפולש מהר יותר ובצורה מדויקת יותר, כך שלפעמים איננו מרגישים בכלל שנדבקנו. אך כאשר נגיף החצבת פוגע בזיכרון החיסוני, הוא מחליש את מערכת החיסון שלנו והופך אותנו פגיעים יותר למחלות. בעבר חשבו החוקרים שתקופת "השיכחה" של מערכת החיסון נמשכת כשלושה חודשים, אך מחקר חדש חושף ראיות חדשות ומדאיגות בנושא.

"אובדן זיכרון" לטווח רחוק
"העובדה שהחצבת פוגעת בזיכרון של מערכת החיסון אינה חדשה לנו, אך המחקר שלנו חושף שתקופת הפגיעוּת של החולה הרבה יותר ארוכה ממה שחשבנו עד היום ויכולה להימשך אפילו שלוש שנים", מסבירה ד"ר ג'סיקה מטקאלף מאוניברסיטת פרינסטון. "במילים אחרות, אדם שחולה בחצבת יכול להידבק בגללה במחלות אחרות ואפילו למות מהן במשך התקופה שבה המערכת החיסונית שלו פגיעה".


נגיף החצבת. צילום במיקרוגרף אלקטרונים | צילום: CDC

"הממצאים שלנו מעידים שלחיסון נגד חצבת יש הטבות מעבר לעצם ההגנה מפני הנגיף עצמו", מוסיף מחבר המאמר הראשי, ד"ר מיכאל מינה. "החיסון הוא התערבות חיונית וחסכונית לטובת הבריאות העולמית".

מינה רצה לבדוק כמה זמן נדרש לתאי הזיכרון של מערכת החיסון "להכיר" מחדש את כל המחלות והנגיפים שתוקפים אותנו, כלומר לרכוש מחדש את הזיכרון החיסוני של הגוף. בעזרת סוללת חוקרים הוא אסף נתונים על מקרי מוות בקרב ילדים בגילאי 14-1 באזורים שבהם ניתן החיסון לחצבת לעומת אזורים שבהם שיעור החיסון נמוך. הממצאים המפתיעים הראו שקיים קשר הדוק בין אי התחסנות לחצבת לבין מוות ממחלות אחרות. כמו כן חישבו החוקרים שזמן החשיפה המוגבר למחלות אחרות בקרב חולי החצבת הגיע ל-28 חודשים, כלומר נדרש לגוף כמעט שנתיים וחצי לרכוש מחדש את הזיכרון החיסוני המלא שלו.

אם כך, החיסון לחצבת לא רק מגן על החולה מפני הנגיף, אלא גם מפחית את הסכנה שיחלה במחלות אחרות. יתר על כן, הוא משפיעה לטובה על התחלואה באוכלוסייה כולה, שכן חיסון של ילד אחד מגן לא רק עליו אלא גם על כל הסובבים אותו – מהחצבת, וכפי שמתברר עכשיו גם ממחלות אחרות. 

למאמר המקורי

יעל גרופר
המחלקה לאימונולוגיה
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • ערן

    הפנייה

    אפשר לראות הפנייה למחקר של ד"ר ג'סיקה מטקאלף ?