הקלטה של הפאנל הראשון של דוידסון אונליין. והפעם - הזמנו אתכם לשאול את המומחים שלנו על אבולוציה.

פאנל "שאל את המומחה" הראשון של דוידסון אונליין בנושא אבולוציה.

בפאנל השתתפו:
ד"ר חיים חביב – ביוכימאי ומנהל מדור "שאל את המומחה" באתר דוידסון אונליין.
תום ביאליק – דוקטורנט להוראת המדעים ומורה למדעים בחטיבת ביניים.
ד"ר ארז גרטי – אימונולוג בעל "אובססיה" קשה לתורת האבולוציה ועורך דוידסון אונליין.

חברי הפאנל ענו על שאלות נבחרות ונתנו דוגמאות רבות לתהליכים אבולוציוניים וראיות לקיומם. ניתן לצפות בפאנל, כפי ששודר, ולקרוא את השאלות והתשובות בתגובות למטה

למידע נוסף על אבולוציה אתם מוזמנים לקרוא את אשכול הכתבות והסרטונים שהכנו במיוחד.

• דן

1. איך זה שבני אדם הם היצורים

1. איך זה שבני אדם הם היצורים היחידים שחושבים בצורה מפותחת?
    2. זה נכון שלדולפינים יש צורת חשיבה מיוחדת?

• דן

איך זה שעד היום שרדו כמה סוגי

איך זה שעד היום שרדו כמה סוגי קופים אבל לא שרדו כמה סוגי אדם?

בשתי מלים - ברירה טבעית.
    מנים שונים של בעלי חיים דוחקים מינים אחרים. במקרה של בני האדם ההומו ספיאנס פשוט דחק את האחרים או "התערבב גנטית" איתם (כפי שחושדים שקרה במקרה של הנאנדרטלים)

• תמיר בר

התפתחות האדם

מכיוון שהאנסטינקטים ההישרדותיים כבר לא מתרחשים לרוב בחיי היום יום של האדם המערבי, יש איזה שהיא השערה לאן הגוף האנושי מתפתח??

הי תמיר
    אנחנו חיים בעידן מרתק בו ההתאמות האנושיות לסביבה כמעט ולא נעשות בדרכים גנטיות לאורך דורות רבים אלא באמצעים טכנולוגיים. הטכנולוגיה הולכת ומתפתח בקצב מהיר בהרבה מהאבולוציה (ואפילו בקצב מהיר מקצב הריבוי הטבעי של האדם), כך שלא רק שקשה עד בלתי אפשרי לצפות אילו שינויים גנטיים יחולו באולכוסיית האדם, לא ניתן לחזות איך יראה העולם בעוד עשורים ספורים.

• גל גלסמן

יציאה מאפריקה

מתי ההומו ספיינס הראשון יצא מאפריקה? האם כל סוגי האדם יצאו מאפריקה? האם ההומו ספיינס הוא היחידי שהלך זקוף?

שלום גל
    ההומנואיד הראשון שידוע עליו שהלך זקוף היה הארדיפיתקוס רמידוס שהתקיים לפני כ4.4 מליון שנים. הליכה הזקופה היא מאפיין בולט של כל ההומנואידים שהגיעו אחריו.

ערש האנושות כולה הינו באפריקה שם התפתחו ההומנואידים הראשון ומשם נדדו לשאר העולם במספר הזדמנויות.

ההומו ספיאנס הראשון נדד מאפריקה ככה"נ לפני כ-70 אלף שנים, אך קדמו לו מספרי גלי הגירה של הומנואידים אחרים, כבר לפני 1.9 מליון שנים, כולם נכחדו מאז.

• ג'ון סמית

שאלות

1. האם התרבות הומוסקסואלית תהיה אפשרית מבחינה תאורטית בעוד מליוני שנים?
    2. האם האבולוציה מחלקת את האדם לקבוצות? בקופים לדוגמא יש סוגים שונים משפחות ותת משפחות, האם זה פועל גם על בני אדם? אם כן, האם זה אומר שיש קבוצות עילאיות יותר מבחינה פיזית או שכלית מאשר קבוצות אחרות?
    3. האם האדם "פוגע" באבולוציה בכך שהוא מקל על החיים של מוגבלים וכ' וכתוצאה מכך הם זוכים להוריש את הגנים שלהם?
    4. אם אינטילגנציה היא תכונה דומינטית אצל בני זוג ועוברת בתורשה, האם זה אומר שרמת האינטיליגנציה המולדת שכל אחד נולד איתה, גדלה במהלך השנים?
    5. וכמובן, השאלה הגדולה מכולן, האם אתה/אתם מאמין/מאמינים שהאבולוציה תישאר בסך הכל כמו שהיא היום, ללא שינויים דרסטים כמו שאנו מכירים אותה כיום, ותיחשב גם כתאוריה הנכונה בעתיד?

תשובות

1. בהנחה שהתרבות הומוסקסואלית עוברת בתורשה ולא גורמת לעקרות אין סיבה שתעלם (גם להומוסקסואלים יש ילדים), וגם אם כן תעלם, אין סיבה שלא תופיע שוב ושוב כשינוי אקראי.
    2. אצל בני האדם ניתן לראות קבוצות על פי מיקומים גיאוגרפים (אפריקאים, אסייתיים, ילידים אמריקאיים וכו'), ישנם הבדלים פיזיולוגים מסויימים בין הקבוצות הללו, אך לא מדובר במינים נפרדים משום שהם יכולים להתרבות האחד עם השני. לאורך זמן בהנתן הפרדה גיאוגרפית תתכן ספציציה למינים נפרדים.

3. האדם לא פוגע באבולוציה, הוא פשוט מוריד את לחץ הברירה הטבעית עליו ויוצר סביבה שההתאמה אליה קשה הרבה פחות.

4. אני לא חושב שניתן להגדיר אינטיליגנציה כתכונה יחידה שעוברת בתורשה, אלא אוסף של תכונות שהמכלול שלהן בא לידי ביטוי במבדקים מסויימים של אינטיליגנציה. נראה לנו כאילו אנשים נהיים יותר חכמים עם הזמן, אך יתכן ופשוט מדובר במיצוי גבוה יותר של הפוטנציאל.

5.תורת האבולוציה ככלל מנחה, כל הנראה תשאר כמו חוקי טבע רבים. על מנת להפיל אותה לחלוטין צריך ראיות מאוד משמעותיות נגדה ותאוריה מקבילה שמסבירה את כל הראיות, גם הקודמות וגם החדשות. הסבירות למצב כזה אינו סביר. מה שכן יתכן הוא שתורת האבולוציה תעבור התאמות על בסיס ראיות חדשות כמו מחקרים אפיגנטיים.

מינים של בני אדם

על פי מה קובעים האם שני סוגי אדם שייכים למין שונה, או שהשונות בינהם היא לגיטימית בתוך אותו המין? למה שלא נגדיר שסינים צהובי עור ומלוכסני עיניים ואפריקאים כהי עור הם מין שונה של אדם? האם ההבדלים בין ההומו ספייאנס לנייאנדרטל היו משמעותיים גדלים יותר שהם כן היו שייכים למינים שונים של אדם?

שלום אוהד
    אחד הקריטריונים להתמיינות למין ביולוגי חדש הוא יצירה של מחסום רבייתי, כלומר ששני פרטים לא יוכלו להעמיד יחד צאצאים פוריים. כפי שאצל כלבים יש הרבה מאוד אוכלוסיות שיכולים להתרבות זה עם זה על אף המראה החיצוני השונה באופן מובהק, כך אצל בני אדם. לגבי נאנדרטאלים יש השערות שהם לא היו מין ביולוגי נפרד לגמרי ועל כן התאפשרו "הכלאות" בין ההומו סאפיינס לנאנדרטלים. למידע נוסף על נושא ההבדלים בין בני אדם אתה מוזמן לצפות בסרטון אבולוציה של צבע העור

שלום אוהד
    מוטציה היא שינוי של מידע קיים. שינוי זה יכול להיות שינוי נקודתי של בסיס בודד בDNA, הכפלה או החסרה של מקטע שלם (עד גודל של כרומוזום), הכנסה או הוצאה של בסיסים בודדים ואפילו היפוך כיוון. בכל מקרה אותה מוטציה היא תמיד עובדת על חומר קיים ולא יוצרת חומר חדש. למידע נוסף ראה מאמר שלנו בנושא

שלבי ביניים

אנחנו שומעים על המקרים שמוצאים את המינים שביניים שנכחדו, אבל בכמה מקרים חסרים לנו עדיין אותם מינים שביניים? כלומר, עדיין לא מצאנו שלדים שלהם? ולמה לא מצאנו?

הי אוהד
    עדויות ל"שלבי ביניים" מגיע ממאובנים - ממצא שלא מופיע בקלות והתנאים ליצירתו נדירים יחסית.
    אני ממליץ לך לצפות בסרטונים  "קוף אחרי בן אדם" ו"מהו מאובן" שמסבירים את הנושא היטב. אם יהיו לך שאלות נוספות אשמח לענות.

יונקים וציפורים

איך היונקים שרדו מול ה- terror birds? ולמה אנחנו לא בוקעים מביצים?

שלום אוהד
    הterror birds הידועים בשם הלטיני Phorusrhacidae, הינם עופות טורפים ללא יכולת תעופה ששגשגו באזור דרום אמריקה לאחר הכחדת הדינוזאורים עד לפני כ-2 מליון שנים. דרום אמריקה היתה מבודדת משאר היבשות באותה תקופה והדבר ניכר בסוגי היונקים שהתפתחו שם, שלצערנו (או שלא) הוכחדו בידי בע"ח שנדדו מצפון אמריקה.

היונקים ועופות אלו שגשגו פחות או יותר במקביל, ויש להניח שבשלב מסויים יונקים מסויימים היו חלק נכבד בתפריטם של הterror birds. קשה לדעת כיצד הם התמודדו עם עופות הענק הטורפים אבל עושר המאובנים של של היונקים הדרום אמריקניים, חלקם די גדולים, מעיד על כך שהם הצליחו לעשות זאת.

בשלב מסויים באבולוציה (לפני כ225 מליון שנים) התפתח מנגנון ההמלטה ביונקים. מנגנון זה היה מוצלח ולכן נשמר למעט מספר יונקים יוצאים מן הכלל (מונוטרמים כמו הפלטיפוס). אנחנו צאצאים של הענף הממליט באילן האבולוציוני של היונקים.

אנחנו לא בוקעים מביצים בזכות התפתחות יונקי השלייה אשר

• ראובן קפלן

אבולוציה ורפואה

האם הפיתוחים הרפואיים, הנותנים חיים ארוכים גם למי שנולד עם נכויות, והאפשרות להוליד, הפסיקו את הברירה הטבעית בבני אדם?

שלום ראובן
    הפיתוחים הרפואיים לא הפסיקו את הברירה הטבעית אלא רק החלישו אותה משמעותית ושינו את ההתאמות הנדרשות לשרידה והתרבות. יתרה מכך, האדם הצליח ל"דחוף" את הברירה הבטעית לגילאים מאוחרים יותר בהם כבר עברנו את שלב ההתרבות, כך שאם אדם נפטר אין לכך שום משמעות אבולוציונית.יחד עם זאת ישנם מצבים בהם ניתן בבירור לזהות מותאמויות שמעלות את הסיכוי של אדם לשרוד ולהתרבות, למשל עמידות למחלות מסויימות, רמות שונות של פוריות וכו'.

• ניצן ברק

איכות המין האנושי

בהנחה שבחברה המודרנית כח הברירה הטבעית פחות דומיננטי עקב התקדמות הרפואה המודרנית, האם נוכל לראות בעתיד סוג של התדרדרות באיכות המין האנושי בהקשר בריאותי ?
    זאת אומרת כאשר יצוצו גנים היוצרים פגמים בריאותיים, הרפואה המודרנית מאפשרת את המשכיותם ובעצם מבטלת את כח הברירה הטבעית.

"איכות״ המין האנושי

שלום ניצן,
    כבר בימינו רואים תפוצה של מיני תכונות אנושיות שבעבר הלא רחוק היו פוגעות בסיכויי ההישרדות בצורה משמעותית למשל סוכרת. אומרים שהנבואה ניתנה לשוטים, אך אפשר להגיד באופן די סביר שבעתיד יהיו בידי האנושות כלים גנטים שיאפשרו הכחדה של גנים בעייתיים, ממש כמו הכחדתם של וירוסים כמו וירוס האבאבועות.

• משה ריבן

כיוון אבולוציה

איך קובעים את כיווניות התפתחות האבולוציה במקרה שהסביבה מאפשרת גם למקור וגם לתוצר ההתפתחותי ממנו להיות קיימים בו זמנית? יכול להתקיים מצב כזה לא?

הי משה
    ראשית, גם אם משהו נראה כמו המקור, הוא איננו המקור, אלא צאצא שלא חלו בו שינויים מורפולוגים משמעותיים. לעומת זאת קיימים "שעונים מולקולרים" שמאפשרים מעקב אחר שינויים. ניתן להעריך על פי שינויים בDNA מתי חי האב הקדמון המשותף האחרון של שני בע"ח. וכאשר מצליבים את המידע הזה אם מידע שנאסף ממאובנים ניתן לדעת מי היה לפני מי ומה המגמות. יחד עם זאת הרבה פעמים המידע אינו מדוייק ומקשה על זיהוי סדר האירועים, במיוחד כאשר הזמן שעבר בינהם יחסית קצר.

• איתי אייל

מגוון אנושי

בהנחה שהומוספיאנס עזב את אפריקה לפני 200000 שנה ולא היה אז שוני בין הפרטים, איך נוצר השוני העצום בין בני האדם (לפחות חיצונית) שקיים כיום בעולם?

מגוון אנושי

שלום איתי,

השוני שקיים בין בני האדם נוצר על ידי מנגנונים גנטיים כמו שחלוף גנטי, מוטציות, סחף גנטי, אפקט המייסד ועוד. אני ממליץ לך בחום לקרוא על כל מנגנון.

• יוני לייבלר

האם האבולוציה הסתיימה?

היום אנחנו לא צריכים שום דבר כדי לשרוד ויש גופים ציבוריים שתפקידם לשמור על חיי כל אדם מה שנותן לאנשים שבנסיבות טבעיות היו מתים,לחיות. האם זה אומר שתהליך האבולוציה במין האנושי הסתיים? האם השימור הזה של כל הכרומוזומים יוצר גזע שיותר מועיל לנו בטווח הארוך או לא?

אבולוציה בבני האדם

שלום יוני,
    האבולוציה בבני האדם וודאי לא הסתיימה, ועדיין ישנם אנשים שנבצר מהם להביא צאצאים לעולם בגלל בעיות גנטיות. עם זאת אין ספק שהטכנולוגיה האנושית מפחיתה משמעותית לחצים אבולוציונים שהיו קיימים פעם והיא מאפשרת לאדם את קצב ההתרבות יוצא הדופן.
    לא ברור לי למה אתה מתכוון בשימור כרומוזומים.
    מה שבטוח הוא שאף אחד לא יכול לדעת בוודאות מה יקרה בטווח הארוך.

• יוני לייבלר

אבולוציה ואגו

לאחרונה שמעתי תאוריה לפיה האגו שעליו מושתת החברה שלנו הוא תוצר בסיסי של האבולוציה.
    לא מצאתי שום מקור שמאשש או מפריך את הטענה הזאת... מישהו יודע?

הי יוני
    על מנת לאשש טענה כזאת צריך למצוא שאגו הינו תכונה שעוברת בתורשה, ונכון להיום אין מידע על כך. יתכן והוא כן, יתכן והוא לא, אין כרגע מידע חד משמעי בנושא. יחד עם זאת יתכן והופעת האגו או כל תכונה חברתית אחרת התאפשרה בזכות התפתחות המוח לפני כמה עשרות אלפי שנים ותכונה זו הלכה והתחדדה עם התפתחות המבנים החברתיים והשפה. כאמור, זה יתכן, אבל אין מידע חד משמעי בנושא.

• ארז אמינפור

המהפיכה הלשונית

מוטצית "המהפיכה הלשונית":
    עד כמה אנחנו מבינים את המוטציה הזו ברמה הביולוגית?

האם אנחנו יודעים לאשש מבחינת זמנים את הפיצול בין האדם המודרני לבין הומוסאפיאנס אחרים שכבר עזבו את אפריקה ללא המוטציה הזו?

האם לדעתכם מהפכה לשונית נוספת יכולה להתרחש בקרב הגזע שלנו במצבו הנוכחי? האם יכול להיות שהיא כבר מתרחשת?

שלום ארז
    "המוטציה הלשונית" הינו מונח בתחום הפסיכולוגיה האבולוציונית, וכיום אין מידע על זהות מוטציה כזאת - אם היא בכלל קיימת.

מהפיכה לשונית נוספת תתכן, ואולי היא מתרחשת בימים אילו במסגרת מהפיכת האינטרנט.

אבולוציה של האדם

אומרים שהומו הביליס והומו ארקטוס התקיימו במקביל, ואפילו הצליחו להביא כמה צאצאים.
    השאלה שלי אם כך, ניתן להניח לאור הממצאים הללו שיכול להיות שמסתובבים בינינו כאלו שהשתמרו בהם גנים הומניינים, כלומר אבולוציונית הם לא מכילים 100% גנים של האדם המודרני?

אבולוציה וסרטן

נשים שבאות ממשפחה עם היסטוריה של סרטן השד - איך זה מסתדר עם עיקרון האבולוציה?

עיקרון האבולוציה

שלום רעות,
    לאיזה עיקרון אבולוציה את מתכוונת בשאלתך?

• רעוץ

כוונתי היא

לכך שאם מוטציה מהווה יתרון היא תשתמר, אבל מוטציה שמהווה חיסרון תהפוך את הנושא אותה לכזה שלא "יתאים" ולא ישרוד. אז איך הגנים הסרטניים נמצאו כ"מתאימים" והשתמרו לאורך האבולוציה?

גנים סרטניים

שלום רעוץ,
    מוטציות סרטניות שעוברות בתורשה בהחלט יכולות לשרוד באוכלוסיה, אם הן לא פוגעות בפוריות האורגניזם (מוות מסרטן בגיל 50 למשל). גם מוטציות סרטניות שנוצרות בעקבות תנאי סביבה לא בהכרח פוגעות באורגניזם בשלב שבו הוא יכול להתרבות ובכלל, מוטציות כאלה בכלל לא ״נשמרות״ אלא מופיעות באורגניזם בעקבות חשיפה לתנאים מסרטנים (חשיפה מופרזת לשמש - סרטן בעור).

אבולוציה ונפש

איזה מקום יש לנפש באבולוציה ועד כמה החוקרים מתייחסים לנושא הזה? והרי אם מוטציה כזו שהופכת אדם לסכיזופרן התחוללה, הרי היא לא מהווה יתרון אלא בדיוק ההיפך - היא חיסרון. אז כיצד היא השתמרה?

אבולוציה ונפש

שלום רעות,
    הנפש היא דבר אמורפי ולא מוגדר במדע ולכן קשה להתייחס לנפש באופן מדעי. ההגדרה של נפש בריאה או חולה תלויה בגורמים חברתיים ותרבותיים ולכן קשה להתייחס לעניין בצורה כמותית מדעית. עם זאת הרפואה המודרנית מנסה להתייחס להפרעות נפש כבעיה של חוסר איזון כימי במוח, ומנסה לטפל בבעיות שכאלה עם תרופות ותרפיה.
    מחלות או הפרעות נפש הן מחלות מורכבות בעלות מרכיבים סביבתיים וגנטיים. יתכן מצב שבו הגנים למחלות לא יבואו לידי ביטוי בהעדר המרכיב הסביבתי (או טריגר אחר כמו עוד גן שדרוש ל״הפעלה״ של המחלה) ולכן לא יהוו חיסרון ותהיה להם האפשרות להתפשט באוכלוסיה ולהשתמר.

מוטציות

בהרבה כתבות באתר דוידסון אתם מדגישים את הקשר בין מוטציה לבין יכולת להביא צאצאים. האם בהכרח כל מוטציה שמופיעה ביצור, תגרום ליצור הנ"ל להביא יותר צאצאים מאחיו למשל שלא עבר מוטציה?

גם טפיל מסוג מסוים נכלל בהגדרת מוטציה? למשל כאלה שפולשים אפילו לכלי הדם שלנו - מאיפה הם הגיעו? הגוף שלנו מייצר אותם או שהם פולשים מבחוץ?

ncRNAיכולה להעתיק את המידע מהגן אבל לא יכולה להוביל לייצור חלבון. ויש לה תפקידים אחרים. איך זה קרה שמולקולה שלא מצליחה למלא את תפקידה, הצליחה בכל זאת להשתמר ולשרוד למרות שהיא אינה מהווה יותר תועלת - ומעבר ללהשתמר, קיבלה על עצמה תפקיד אחר ממה שהיה לה במקור? התפקיד האחר הזה שהיא אחראית עליו "נולד" בעקבות מוטציה שקרתה לRNA?

• עידן הולנדר

אבולוציה וחיים ארוכים

אבולוציה וחיים ארוכים , האם יש סלקציה כלשהי לחיים ארוכים יותר ? מדוע בעלי חיים מתים כל כך מוקדם יחסית ולא חיים הרבה יותר זמן לדעתכם ?

• עידן הולנדר

אבולוציה ורפואה

מה אתם חושבים על הרעיון שהתפתחנו לחיות חיים בבריאות ,האם יתכן ונבחרו גנים אשר פוגעים לנו בבריאות ? האם תוכלו להביא דוגמאות לכך?

• משה כהן

לחצים אבולוציונים בהופעת החיים

האם ואילו לחצים אבולוציוניים (כימיים, פיזיקליים וכו') התקיימו לפני הופעת האב הקדמון החי הראשון של כלל הייצורים על פני כדור הארץ?

• דניאל אלטר

רפואה ואבולוציה

דרווין, הנכה רוב הסיכויים ימצא לו זיווג. אם לא עכשיו אז בעתיד. תאר לך שבעוד 100 שנה יצליחו לרפא את כל סוגי הנכים, כיצד העיקרון הזה ישמר?

נכות

שלום דניאל,
    לאיזה עיקרון אתה מתייחס? הישרדותם של המתאימים? אם אתה מתכוון לכך שלאנשים נכים ישנם גנים המפחיתים את יכולת הישרדותם, הרי שההתפתחות הטכנולוגית האנושית שיכולה בעתיד להביא לשינויים בגנים עצמם, תוכל להביא בעצמה לברירה של גנים באוכלוסיה. אין ספק שהאנושות בהתפתחות הטכנולוגית שלה משנה את חוקי המשחק במידה מסויימת. זה עדיין לא אומר שהעיקרון לא עבד בעבר ולא עובד ויעבוד בעתיד עלינו ועל יצורים אחרים.

• ניר פדל

בע"ח עם תבונה

מה דעתכם על כך שייתכן שיש בעל חיים בעל תבונה כלשהי כמו האדם או קרובה אליו?

תבונה בבע״ח

שלום ניר,
    תבונה היא דבר מורכב ומדידתה לא תלויה רק ביצור הנמדד אלא גם בסביבה של אותו יצור. תבונתו של האדם באה לידי ביטוי למשל ביכולתו להשתמש בשפה ובחשיבה מופשטת, ואלו מסייעים לו לייצר טכנולוגיה המאפשרת לו לשרוד בסביבות שונות. אם אתה מתכוון לתבונה מסוג כזה אז כיום אנו לא מכירים אף יצור חי עם תבונה שמגיעה לרמתה של התבונה האנושית, למרות שישנם בעלי חיים כמו דולפינים, קופים ועוד שיש להם יכולת מסויימת להבין דברים מופשטים ולהשתמש בשפה.

• ניר פדל

אבולוציה בפשטות

איך ניתן להסביר את האבולוציה בפשטות?, ולהסביר את תהליך התיארוך שהוא מסובך, על רגל אחת. מדיונים שלי עם אנשים בריאתנים, יש לרוב האנשים בורות אדירה לגבי הנושא

• חן מ

• ל א

אבולוציה של הומוסקסואליות

לאחרונה התפרסם מחקר שקבע שנטייה מינית, הומוסקסואליות, היא תכונה גנטית. מכיוון שבנטייה מינית זו לא מתקיימת התרבות והעברת תכונות גנטיות מדור לדור, איך זה מתיישב עם האבולוציה? האם הנטייה המינית לא הייתה אמורה "להיעלם"?

• שחר מיכוב

חיות שנכחדו

האם ידוע לנו על עוד סוגי חיים אשר חיו והתפתחו לפני הופעת בני האדם ולא שרדו?

• עמודים