שאלות ותשובות נפוצות
טורניר הכספות
תכנון ובניית הכספת
ש: מה תפקידו של המנחה המדעי? האם הוא בוחן אותנו? האם אפשר להתייעץ איתו בקשר לבניית הכספת?
ת: תפקידו של המנחה המדעי הוא לכוון אתכם כך שהכספת תעמוד בקריטריונים ובסטנדרטים של התחרות. המנחה המדעי מעניק ציון בהתאם להתנהלות ולאופן עבודת הצוות, אבל הוא שם בשבילכם כדי להתייעץ איתו בהתלבטויות טכניות ופיסיקאליות.
ש: האם ניתן לשלוח טופס רעיון ושרטוט כספת בכתב יד?
ת: לא. הגשת הרעיון לבניית הכספת היא על גבי טופס אלקטרוני בלבד. טפסים שיוגשו בכתב יד או בשרטוט ידני לא ייבדקו ולא תישלח התראה.
ש: האם אפשר להשתמש בחידת היגיון או בחידה מתמטית כחלק מהכספת?
ת: לא. מטרת הכספת היא להיות מאתגרת בפיסיקה ולא בתחומים אחרים.
ש: האם מותר להשתמש בנוסחה בפיסיקה כחלק מהחידה?
ת: כן אבל, החישוב צריך להיות פשוט וקצר, והנוסחה צריכה להינתן לפורצים יחד עם מחשבון.
ש: האם ניתן לבנות כספת שתהיה בלתי ניתנת לפיצוח?
ת: האתגר בפיצוח הכספת צריך להיות רק על בסיס החידה הפיסיקאלית. מנגנון שפיצוחו ייקח יותר מדי זמן או שיהיה קשה מדי לפיצוח (לאחר ההבנה הפיסיקאלית) לא יאושר.
דוגמה למקרים שלא יאושרו: כיוון מסובך מדי של מראות לגלאי קטן, תיאום קשה של פעולות במקביל, קליעה של כדור לתוך חור.
ש: האם מבנה הכספת צריך להיות מקורי?
ת: כן. מנגנונים שדומים מדי לכספות משנים קודמות לא יאושרו משום שתיאורי כספות קודמות נמצאים באתר ופתוחים לכולם, והמנגנונים יהיו קלים מדי לפיצוח על ידי הקבוצות היריבות.
ש: האם מותר להגיד לפורצים לא להשתמש או לא לגעת בחלק מהרכיבים?
ת: בטורניר מותר לפורצים לעשות כל דבר ולהשתמש בכל דבר כל עוד הם לא מפעילים כוח מוגזם ואינם מסכנים את הכספת. אם יש דברים שאינכם רוצים שהם יגעו בהם, כסו אותם או נעלו אותם.
ש: מה קורה אם אחת מהקבוצות הורסת את הכספת שלנו במהלך התחרות?
ת: עליכם לבנות את הכספת שלכם בצורה חזקה ועמידה כדי שזה לא יקרה. הביאו חלקי חילוף (נורות, סוללות וכו') והזהירו את הפורצים לגבי נקודות תורפה.
ש: האם מותר "להחביא" חלק מהחפצים או להשתמש במסיחים בכספת כדי שהפורצים יצטרכו למצוא אותם?
ת: לא. על הפורצים לדעת על כל החפצים שבהם מותר להם להשתמש.
ש: האם יש מגבלות על גודל הכספת?
ת: הכספת יכולה להיות גדולה או קטנה כרצונכם בתנאי שהיא נכנסת בדלת ויכולה לעמוד על שולחן. יש להקפיד על אפשרות גישה נוחה לכל חלק רלוונטי בכספת.
ש: האם מותר לשלב בכספת אש? מתח גבוה?
ת: כל רכיב העלול לגרום לסכנה חייב אמצעי בטיחות ואישור של המנחה המדעי. כל חיבור למתח גבוה (V220) צריך להיות מבודד מאפשרות מגע של הפורצים. כל אמצעי בעירה (נר, גזייה) חייב בסיס יציב ומרחק ביטחון מרכיבים דליקים.
מהלך הטורניר
ש: האם יתקיים השנה מפגש פתיחה לטורניר?
ת: יתקיים מפגש מקוון.
ש: מה צריך להכין לפגישה עם המנחה המדעי במכון?
ת: בפגישה עם המנחה המדעי אתם צריכים להביא את כל הרכיבים של המנגנון של הכספת שלכם כדי להדגים כיצד הוא פועל. אין צורך לבנות אותו בצורתו הסופית, אך חשוב להביא את כל הדרוש בשביל שיעבוד ולנסות אותו לפני כן.
ש: האם יהיה זמן לסיים לבנות את הכספת בבוקר התחרות?
ת: עליכם להגיע עם כספת מוכנה ביום התחרות.
ש: מה קורה אם המנחה המדעי לא מאשר את הכספת באחת מאבני הדרך?
ת: אבני הדרך נועדו למעקב אחרי העבודה שלכם על ידי המנחה המדעי. הוא יוכל להנחות אתכם ולכוון את הכספת שלכם לפי רוח הטורניר. אם המנחה המדעי אינו מאשר את הכספת בהתאם לקריטריונים של אותו שלב, לא תוכלו לעבור לשלב הבא ובסופו של דבר לא תוכלו להביא את הכספת לטורניר.
מנהלות וציונים
ש: מה קורה אם לא הגשתי את מטלות אבן הדרך כנדרש?
ת: על הקבוצות לעמוד בכל אבני הדרך בהתאם ללוח הזמנים המופיע באתר ועל פי דרישות המנחה. המשך ההשתתפות בטורניר מותנה בעמידה בכל היעדים.
ש: כמה תלמידים משתתפים בכל צוות?
ת: בכל צוות משתתפים 5 תלמידים לכל היותר.
ש: מי הם התלמידים אשר יכולים לקחת חלק בטורניר?
ת: הטורניר מיועד לתלמידי 5 יח"ל פיסיקה הלומדים בכיתה י"ב.
ש: האם כל תלמיד מקבל ציון בנפרד?
ת: לא. הציון נקבע על פי המיקום הסופי של הצוות כולו בסוף הטורניר הישראלי. בנוסף חלק מהניקוד שניתן לצוות במהלך הטורניר ייקבע על פי שיתוף הפעולה והמעורבות של כלל חברי הצוות כמו כן תיבדק בקיאותם בפיסיקה הרלוונטית. לכן מומלץ שכולם יהיו בקיאים בתהליך ומעורבים בו באופן מלא.
ש: מספיק להגיע לתחרות כדי לקבל ציון?
ת: לאחר דירוג הכספות בטורניר הקבוצות שיגיעו לשליש העליון יקבלו 100 והשאר 90. עם זאת, כל הכספות צריכות להיות מושקעות ואיכותיות אחרת הקבוצות לא יקבלו את אישור המנחה המדעי להגיע לטורניר בכלל ולא יקבלו ציון.
ש: כמה קבוצות ניתן לשלוח מכל בית ספר?
ת: המפתח למספר הקבוצות הוא מספר התלמידים הלומדים פיסיקה 5 יח"ל בכיתה י"ב. על כל 20 תלמידים ניתן לשלוח צוות אחד.
כלומר: עד 20 תלמידים – צוות 1; עד 40 תלמידים – 2 צוותים; וכן הלאה
ש: על בית הספר לשלם בעת הרישום לטורניר?
ת: התשלום נגבה מבתי הספר לאחר קבלת הערכה לבניית הכספת. התשלום ייעשה לפי מספר הצוותים שאספו את הערכה, ולא על פי מספר הצוותים שנרשמו או השתתפו ביום הטורניר.