לכל התוכניות

יחידת מצוינות ומנהיגות צעירה במדעים

מנהל היחידה: ירדן בן חורין

כדור ארץ

1. מבול עבודות של עבודות חקר מצטיינות השנה, בכל 3 הקטגוריות - גיאוטופ, פרוייקט אישי מערכות כדה"א והפלנטות (המצגות), ועבודות גמר.תלמידי הכיתה הארצית כיכבו בכל הקטגוריות ובכל המקומות, כולל 2 עבודות גמר של בוגרי התכנית שהכו גלים בקהילה המדעית.

2. מספר שיא של פונים ונרשמים לתשפ"א. עד כה נרשמו ושילמו לסמינר הפתיחה 52, תלמידים. לראשונה בתולדותינו הגדלנו טופס הרשמה תוך כדי תנועה...

מדעי המוח

בחודשי הקיץ נערכו ימי מפגש ל-10 כיתות במדעי המוח (240 תלמידים) - שכבת י' גדלה וקיבלנו 4 כיתות. בשכבות יא' ויב' ממשיכות 3 הכיתות. הימים התעדכנו לפי מגבלות הקורונה - חלקם הספקנו להעביר בשילוב של ימים מקוונים וימי מפגש וחלקם עברו לגמרי למתכונת מקוונת.
נערכו טקסי סיום בזום לתלמידי י' ויא'.
כמו כן נערך טקס סיום בזום לתלמידי יב' המקסימים שסיימו את המגמה. התלמידים כתבו בלוגים בהתבסס על מאמרים במגוון נושאים במדעי המוח והבלוגים פורסמו באתר גחלילית של מכון דוידסון:
https://davidson-firefly.weizmann.ac.il/category/brainblog/

דברים משמעותיים שהתרחשו בתחום הבינלאומי בחודשים יוני-ספטמבר:

ספטמבר - פתיחת טורניר הפיזיקה תשפ"א

אתמול (8.9.20) קיימנו את אירוע הפתיחה של טורניר הפיזיקה, בסימן הקורונה אנו נערכים לקיום טורניר וירטואלי. השנה, במסגרת מפגש הפתיחה הקרנו סרטונים קצרים "ממני אלייך" - של שופטת ותיקה בטורניר (ד"ר הגר לנדסמן, https://youtu.be/40WffLxRp48 ) ושל בוגרת מלפני שנתיים (לינק - https://youtu.be/kD2Vn1udFRs), גם המנחים הציגו "ממני אלייך", החוויה מהצד שלהם, מה עושה קבוצה וכספת למצליחות. דברנו על מצוינות ואיכות של הכספות כקריטריון להמשך השתתפות בשלבים של הטורניר, כמובן לצד ההנחיות והציפיות. המפגש ערך כשעה ונכנסו כ 150 תלמידים ומורים. את ההקלטה נערוך קצת לפני שנשתף את הקבוצות. דובר לא מעט על קורונה וטורניר וירטואלי, חששות שעלו, התייחסנו לכך שאנחנו בונים ומפתחים את התחרות הוירטואלית, שהם יקבלו את כל ההנחיות ושהם לא לבד בתהליך J

קיץ יוני-יולי:

דיבייט בינלאומי וירטואלי בנושא SARS-Cov-2: Can we fight it and maintain the overall wellbeing of the population?

למדנו שדיבייט קבוצתי משמעותי יכול להתקיים גם בדיגיטל :)

פנל: בוגרי המחנה הבינלאומי של 2019 ומשתתפים של חלון אל העתיד. שבעה נציגים מגרמניה, שוויץ, ארה"ב, קנדה, אנגליה. קבוצות הדיבייט למדו, הכינו והתכוננו על הצגת שני הצדדים של הקונפליקט, בקבוצות רב מדינתיות מעורבות במשך כשלושה שבועות. לאחר הדיבייט ערכנו את התובנות לכדי מסמך מסכם וככל הנראה זה יפורסם במגזין המכון ואולי גם באתר (אעדכן בהמשך).

קהל: משתתפי חלון אל העתיד, בוגרי המחנה הבינלאומי, נציגי אגודות הידידים. כ 40 צעירים מרחבי העולם.   

לכל המעוניין– לינק לסרטון אירוע ולסרטון תקציר:

Science and Ethics International debate June 2020_Teaser https://youtu.be/2tMjRXbCwAU

Science and Ethics International debate June 2020_Full length https://youtu.be/4D88YQoRsA8

מפגשים עם המחנה הבינלאומי 2020 וירטואלי

"אם ההר לא בא אל מוחמד- יבוא מוחמד אל ההר"

במהלך יולי במסגרת המחנה הבינלאומי הוירטואלי ערכנו שבוע של מפגשים עם חוקרים מהמכון לשיחות על המחקר, על בחירות, על דילמות ועל החיים כסטודנטים וחוקרים. פסגת המפגשים הייתה שיחה מרתקת ומרגשת עם פרופסור אלון חן. לאחר סדרת המפגשים התקיים יום סמינרים וטקס סיום וירטואלי, ברוח המחנה הבינלאומי, שסיים שלושה שבועות של מחנה בינלאומי וירטואלי. היה מרגש לראות את הקשר שנוצר בין בוגרי המחנה הבינלאומי שנרתמו לצו השעה, הנחו פרויקטים והעבירו את רוח ה ISSI בפעילויות מסורתיות, לבין המשתתפים, תוך קבלתם "למשפחת ה ISSI".

פעילויות קיץ אלו מהוות פיילוט למחנה בינלאומי וירטואלי בקיץ 2021 וכן תשתית לאינטראקציות בינלאומיות וירטואליות אותן אנו רוצים להמשיך לפתח ולקדם.

  1. פיתוח טורניר כספות וירטואלי בשיתוף פעולה וסינרגיה עם סלובניה. 

במהלך הקיץ התחלנו לפתח תכנית וירטואלית לפיצוח כספות. לאחרונה קיימנו מפגש חשיבה משותף עם הסלובנים. הייתה התלהבות והמשך פיתוח. הסלובנים שמקיימים תחרות מקומית לבחירת הקבוצות המייצגות יאמצו את הפיתוח ויישמו אותו אצלם. גם הקנדים והאנגלים שמקיימים תחרויות מקומיות, יאמצו את המודל. תחרויות אלו מתקיימות בתחילת פברואר ויהוו פיילוט לטורניר הבינלאומי. הטורניר הוירטואלי כהזדמנות למדינות חדשות להצטרף: שוויץ וברזיל מוצאות כי הוירטואלי יעודד את הצטרפות הקהילות שלהם לטורניר. החברים בשוויץ כבר פועלים לגיוס מורים והרכבת קבוצות.

  1. מחקר עם הטכניון – טורניר הכספות כמשפיע על האקלים הבית ספרי

רחלי ואני קיימנו בקיץ מספר מפגשים עם מגי מועלם, בנינו חידדנו ומיקדנו שאלונים למורים בטורניר. לאחר סוכות, כשיוגשו טפסי הרעיונות של התלמידים נוכל לדעת מי הקבוצות שממשיכות ולפנות אל המורים לתשאול. Ongoing process שאין לי ספק שהוא משמעותי וחשוב לתובנות שלנו על הטורניר.