לכל התוכניות

היחידה לפיתוח מקצועי בחינוך מדעי

מנהלת היחידה: ד"ר אורלי לכיש זלאיט

החודשים האחרונים הציבו בפני כולנו אתגרים גדולים גם ברמה האישית וגם ברמה המקצועית. המחצית השניה של תש"פ, הקיץ, וההיערכות לפתיחת תשפ"א התחברו לרצף מורכב ואינטנסיבי בו נדרשנו להרבה אופטימיות, מחויבות, וכושר התאמה אפקטיבית של פעולותינו לתנאים המשתנים. זכינו לשיתופי פעולה מצוינים עם הרבה תכניות מיחידות שונות במכון על מנת להמשיך את העשייה ואף להגביר אותה. גילינו שההתנסות לאורך שנים ב"תנאי שטח" מגוונים ולא צפויים חיזקה את הגמישות המחשבתית ויכולת ההסתגלות המהירה לתנאים משתנים. פיתחנו, התאמנו ויישמנו במהירות כלים ללימוד ולפיתוח מקצועי בתנאים של ריחוק פיסי. היישום המיידי והרחב בשטח הביא לתהליך למידה ושיפור אינטנסיבי, שישמשו אותנו גם לקראת שנה הבאה. ומה הלאה? נמשיך לעשות את מה שאנחנו הכי אוהבים: ללמוד וללמד, ליצור ולשתף.

תחום הכשרות מדעיות לארגונים

חבילות הכשרה 

תמכנו וליוונו את צוות מו"פ ערבה בביצוע ביוחקר מולקולרי בערבה. קיימנו בערבה מחנה מדעי תלת-יומי עם קבוצת מורים ומחנכים מירדן ויחד הגינו תכנית לחקר משותף לתלמידים ירדנים וישראלים בדגש על חקלאות, מדע ופולקלור. באפריל, התקיים מפגש זום מרגש חוצה גבולות עם המורים הירדנים.

מיזם "מיפוי המיקרוביום הצמחי"

הפקנו ערכות דיגום חדשות, הפקנו סרטון השראה עבור מורים ותלמידים, סייענו בהפקת סרטון עבור המעבדה של פרופ' זיו רייך להגשה לגרנט מדעי, הצגנו את המיזם בהשתלמות מקוונת ביוחקר מולקולרי של מורי ביולוגיה חט"ע,
אייפנו אפליקציה יעודית לדוגמים וכעת אנו בשלבי פיתוח אפליקציה זו.

סדנאות מדעיות לארגונים 

קיימנו שני סבבים של סדנאות עבור דיאטניות בנושא תזונה וחישה מותאמת אישית מטעם תנובה, התחלנו סידרה של ארבעה מפגשים מקוונים בהם אנו מארחות את מיטב מדעני המכון לשיחה על מגוון נושאים מדעיים עבור חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, וערכנו ערבי זום מדעי לכל המשפחה למהנדסים מחברת אלביט ולאגודת הידידים של מכון ויצמן בנושא ביומימיקרי.

ניבראס ות'ימאר

שמחות על הולדתן של שתי תכניות המיועדות להטמעה בחברה הערבית תוך הידוק הדו-קיום וטיפוח מצויינות מדעית.
ברבעון הבא נשמח לשתף בהתפתחויות ובפעילות.

תחום משאבים פדגוגיים

VOD מדעי 

מאגר ה VOD גדל השנה באופן משמעותי! הגדלנו את מאגר הסרטונים המתויגים באתר לכ-1000 סרטונים ומוצעות בו כ- 250 פעילויות לסרטונים. 

בשנה האחרונה גם דייקנו את את עץ הנושאים בהתאם לתוכנית הלימודים ובכך גם שיפרנו את יכולות החיפוש במאגר. כמו כן, הוספנו לחיפוש גם יכולת צפייה בסרטוני העשרה שנוגעים בנושאים מדעיים מחוץ לתכנית הלימודים.  אנו נערכים לחשיפת הפלטפורמה גם לעולם גילאי היסודי (עלייה לאוויר אחרי החגים!!!). החשיפה לעולם היסודי כוללת מאות סרטונים מותאמים ומתוייגים ללימודי המדעים בגילאי בית ספר יסודי, ותציע - בשלב הראשון -  גם כ-40 פעילויות לכיתות היסודי בנושאים השונים.

צוות מפתחי התוכן של האתר נערך בתקופת מגפת הקורונה לכתיבת פעילויות העוסקות בנושא קורונה הרלבנטיות לתחומי תוכן מדעיים שונים ומותאמות לתלמידים ולקהל הרחב. נכתבו ועלו לאתר כ –15 פעילויות. כמו כן, האתר עבר אפיון והתאמה לתמיכה בשפות נוספות ועלה לאוויר עם מקבץ ראשוני של סרטונים ופעילויות באנגלית ובספרדית. בתקופה הגל הראשון של הקורונה עלו נתוני הצפיה והשימוש במאגר ה- VOD מדעי עד פי 10 מימי השגרה. 

מדען ברשת

בשנת תש"פ התקיימו 279 שיחות עבור 6,700 תלמידים. החל ממרץ 380 מורים חדשים השתתפו בהדרכות מדען ברשת והצטרפו לתכנית. בתחילת משבר הקורונה חווינו ביטולים רבים במדען ברשת, אבל עם המעבר המשמעותי של בתי ספר ללמידה מרחוק, והצורך של מורים לגוון את שיטות ההוראה, גדל הביקוש לתכנית לאחר חופשת הפסח.

שינינו והתאמנו את הדרכת מדען ברשת כך שמורים יוכלו להפעיל את התכנית גם בעת למידה מרחוק. הנחנו מורים כיצד יש להכין את התלמידים לקראת שיחה עם מדענים ואיך להעלות שאלות לקראת השיחה כאשר לא נמצאים בכיתה. הוספנו קטגוריית קורונה לעץ הנושאים באפליקציה כדי להקל על מורים לאתר מדענים שיכולים לשוחח על הנושא.

כדי לשמור על קשר עם המורים, הקמנו 3 קבוצות ווטסאפ להודעות אליהן הצטרפו למעלה מ- 400 מורים. 

בעקבות הפריצות הרבות של האקרים לשיחות זום במעבר ללמידה מרחוק, והחשש מפגיעה בבטחון התלמידים, כתבנו והפצנו מסמך שמנחה מורים כיצד לשמור על בטיחות השיחות. 

התחלנו תהליך איפיון לאתר למדען ברשת, שייתן מענה מקיף לצרכים של מורים, תלמידים וצוות התכנית. 

אתר מסע אל האבולוציה

הפקנו שלושה סרטונים חדשים העוסקים בגנטיקה והנדסה גנטית יחד עם חברת קאסקט, אנחנו ממש בישורת האחרונה של עבודת העיצוב התכנות והפיתוח עבור שתי הלשוניות הסופיות של האתר שיעסקו בגנטיקה ובהנדסה גנטית, ובספטמבר ערכנו מפגש מרגש לתלמידי המכינה שבו למדו איך להשתמש בחומרים באתר במהלך עבודתם עם ילדים ונוער באופקים.

תחום מדעים

השתלמויות

במהלך הקיץ קיימנו השתלמויות מגוונות למגוון אוכלוסיות: לטכנאי מעבדה, למורי חט"ב מהמנהל ההתיישבותי, למורי חט"ב עם התמחות בפיסיקה וגם למורי בית ספר יסודי. חלק מההשתלמויות ניתנו פנים אל פנים, חלק מהשתלמויות ניתנו לגמרי מרחוק ואף ניתנה השתלמות במדגם ההברידי שמשלב מפגשים מקרוב ומרחוק. הדבר שאיחד את כל ההשתלמויות היו דרכי הלמידה הפעילה ששילבו כלים טכנופדגוגיים מגוונים, משימות אתגריות בסגנון ה make, משימות א-סינכרוניות קבוצתיות תוך שימת דגש על עבודת צוות וכלי הערכה מגוונים למתן משוב על איכות ביצוע המשימה. סה"כ השתלמו אצלינו כ 120 מורים.

צוות לומד

בשבועות האחרונים של שנת הלימודים הקודמת ערכנו סיכומים לפעילויות הליווי. הסיכומים נערכו בדרכים מגוונות וכללו פעילויות יצירה וכלים טכנופדגוגיים. המשובים היו מצויינים והתמקדו ברווח הגדול של המורים שזכו לתמיכה רציפה במעבר להוראה מרחוק. המורים ציינו שבחלק גדול מהשיעורים הם השתמשו בדוגמאות לפעילויות שחוו במהלך ההדרכה. בחווה החקלאית ברחובות במהלך הליווי המורים פיתחו מגוון גדול של משחקי למידה שאיתם הובילו את מפגשי הלמידה מרחוק.

סולמות

לאורך השנה, ליוו חברי "צוות לומד" את מורי המדעים והמתמטיקה ב- 10 בתי ספר יסודיים בקרית גת, לכיש ושפיר בפיתוח פעילויות, ימי שיא ושיעורים. בסה"כ התקיימו למעלה מ - 80 פגישות. בתקופת הסגר ולאחריו הליווי הפך למקוון עם התאמות רחבות לתקופה: התקיימו כ - 25 מפגשים מקוונים בנוסף לליווי טלפוני. פותחו יחידות לימוד ייעודיות לתקופה העונות על צורך חוויתי, מהנה ומעשיר לתלמידי השכבות הצעירות והבוגרות. היחידות נענו לאתגר המחסור במחשב לכל ילד, כך שניתן היה לתפעל אותן בקלות דרך טלפונים חכמים. תוצאות ההערכה העידו על הצלחת התהליך. 

במהלך חודשי הקיץ התקיימו 10 מפגשים פרונטליים במסגרת קורס מצוינות במתמטיקה לתלמידי קרית גת. הקורס התבסס על תכני הקורס מתמטיקה בהתכתבות בליווי מנחה דוידסון. למרות קשיי התקופה וחשש האוכלוסיה המקומית השתתפו במפגשים כ -15 תלמידים ובתמיכת מנהלת אגף חינוך בעיר הקורס נחל הצלחה. 

כחלק מתהליך מיתוג ושיווק התוכנית בהובלת ענת הלפרין, הוחלט על שם חדש לתוכנית ועוצב לוגו. 

מסלול שביט

במסגרת המסלול ניתנה תמיכה נרחבת לצוות מורי המדעים החל מחודש מרץ שבו כולם נכנסו לסגר. התמיכה כללה מפגשים מקוונים להכרות עם כלים טכנופדגוגים, מפגשים מקוונים שבהם הדגמנו למורים קיום פעילויות באופן פעיל ומרחוק, פיתוח חידות וסרטונים יחד עם יחידת הדיגיטאל ופיתוח יחידות לימוד מקוונות עבור התלמידים שהועברו על ידי המורים. בנוסף בשל ביטול כנס אסטרונומיה שנתי, קיימנו סדרת מפגשים מקוונים אחה"צ לתלמידי המסלול עם מדענים דוברי עברית וערבית בנושאי חלל שונים שהיו מאוד מוצלחים וכללו מספר רב של משתתפים. במהלך הקיץ קיימנו את קורסי הקיץ השנתיים שלנו כמו כל שנה ואפילו "זכינו" להיכנס לבידוד של כמה ימים בזכותם, אבל העיקר הבריאות :). במהלך הקיץ נערכנו לקראת שנת הלימודים תשפ"א: הסכמים, הזמנת ציוד, עידכוני חוברות, והערכות ללמידה פעילה מרחוק.

 

תחום מתמטיקה

בקיץ  האחרון צוות המנחים של תחום המתמטיקה פיתחו משימות העוסקות במתמטיקה של החיים, במטרה לחשוף את ציבור אנשי החינוך המתמטי בישראל לדרך הוראה חדשנית המותאמת למיומנויות המאה 21. כל משימה מבוססת על סיפור מעטפת ומכילה את המאפיינים הבאים: יישומים מהחיים,, שילוב מיומנויות המאה 21, שימוש בכלים טכנו פדגוגיים. התכנים המתמטיים מגוונים הן בנושאים, ברמות החשיבה ובהקשר הסיפורי ומזמנים הרחבת דעת בתחומים שונים  כמו: צילום, תרבות, ספורט, קולנוע, ספרות, פסיכולוגיה ועוד. המשימות הועלו לאתר ייעודי שהוקם למטרה זו והוצגו יחד עם הרציונל הפדגוגי במהלך 12 מפגשי וובינר, בפני כ 3000 מורים, מדריכים, רכזים ואנשי חינוך מתמטי מכל הארץ. המשימות זכו לאהדה רבה והנהלת התחום מקבלת פניות והזמנות לחשיפת המשימות והפדגוגיה הנלווית בכנסים שונים ברחבי הארץ.

במקביל צוות תחום המתמטיקה עוסק ביצירה ופיתוח דרכי הוראה, למידה והערכה המשלבים התייחסות להיבטים טכנו פדגוגיים, למוטיבציה ללמידה מרחוק בשילוב אסטרטגיות להוראת התכנים המתמטיים בקרב הקהילות העירוניות, צוותי בתי"ס אשר מלווים ע"י צוות ההנחיה של התחום ובתכניות ייחודיות. 

בימים אלו נפתחה הפעילות לשנת תשפ"א ב 7 רשויות וב 14 קהילות וזה בנוסף על השתלמויות, תכניות ייחודיות בהכשרת צוותי הוראה, הנהגה מחוזית ומנהיגות, חינוך מיוחד ועוד.

מוזמנים לצפות בסרטון קצר שמתאר חלק שלנו מהעשייה בתש"פ

שתהיה שנה טובה לכוווולנו