לכל התוכניות

היחידה לפיתוח אוריינות במדעים ובמתמטיקה

מנהל היחידה: ד"ר אורן אקשטיין

תחום יסודות:

תוכניות חוגי מדע, קורסים מקוונים ופריזמה התאגדו לתחום חדש בשם יסודות באפריל 2020.
במהלך חודש ספטמבר עסקו נשות התחום בהגדרת מטרות התחום, המשותף והמבדיל בין התוכניות שבו.
במקביל עסקנו בהערכות לפעילות בשנת תשפ״א.

פריזמה:

בחודשים ינואר - עד מרץ השתתפו כ-6800 תלמידים בתוכניות פריזמה השונות.

לשמחתנו, כמה עשרות תלמידים הגיעו להשתתף בפעילות גם לאחר הסגר, בחודשים יוני ויולי.

עם היציאה לסגר נעשה מאמץ להתאים פעילויות ללמידה מרחוק, וצוות כימיה יצר שתי פעילויות ללמידה מרחוק תוך שימוש בחומרים ביתיים שהועברו בהצלחה לתלמידי ח״ץ. בשיתוף עם צוות כימיה ברשת פותחה פעילות מקוונת בביוכימיה.
לקראת שנת תשפ״א צומצם מבחר התוכניות המוצע בפריזמה חט״ב וחט״ע בכדי להתאים לפעילות המצומצמת הצפויה בשנה הקרובה. בימים אלו אנחנו עוסקות בהתאמה של הפעילויות נוספות להפעלה מקוונת ופיתוח הרצאות וסדנאות זום נוספות לפעילות בכיתות בחט״ב וחט״ע.

במסגרת פריזמה יסודי מתקיימת עבודת פיתוח והתאמה של תכנים לתוכנית הלימודים של כיתות א׳-ו׳ כתחליף לפעילויות שהוצעו בגן המדע.

במאמץ משותף נמצאה דרך להפעלה של המיקרוסקופ האלקטרוני מרחוק, שפתחה פתח להמשך הפעלת התוכנית גם בשנה זו. התקיים ניסוי של ההפעלה מרחוק בשיתוף המחלקה להוראת מדעים ומורי כימיה מחמד״ע ת״א, ונבנתה פדגוגיה שתאפשר למורים שעברו את השתלמות המיקרוסקופ האלקטרונים בשנים הקודמות להשתמש בו עם כיתותיהם במהלך שנת הלימודים הקרובה.

חוגי מדע:

הסגר בעקבות מגפת הקורונה במחצית חודש מרץ הגיע לקראת הפנינג הסיום של החוגים, כאשר במרבית החוגים נותר מפגש או שניים לסיום. בכדי לאפשר את סיום החוגים הוכן לכל חוג מפגש סיום מקוון מדעי שכלל פעילות מדעית ושיחת פרידה עם מדריך החוג. לאחר מכן המשיכה לפעול קבוצת וואטסאפ לכל משתתפי החוגים בה הועלו חידות מדעיות ומתמטיות נושאות פרסים.

במהלך הקיץ והחגים החלה הערכות לפתיחת חוגי המדע וסדנאות העשרה בתקופת קורונה. בכדי להתאים למצב של אי ודאות ולאפשר גמישות למשתתפים ולצוות חולקו חלק מהחוגים לסדנאות קצרות.  במהלך אוקטובר ונובמבר צפויות להיפתח 7 קבוצות של חוגים שנתיים ו-10 קבוצות של סדנאות קצרות. במהלך השנה יוצעו סדנאות נוספות, בהתאם למצב. בין מכלול החוגים והסדנאות מוצעים השנה גם סדנת מייקרים במתחם המייק מדע, חוג מדע פעיל וקבוצות מתמטיקאים צעירים שמלוות את הקורסים האסיכרוניים של מתמטיקה און ליין. בעזרת המדריכים ובשיתוף הדוק עם צוות הלבורנטיות הותאמו כל התכנים (מלבד חוג רובוטיקה) להעברה דרך הזום, בליווי ערכות ציוד שיועברו למשתתפים. 

קורסים מקוונים:

סגר הקורונה במרץ גרם לרכישה של מאות קורסים מקוונים קצרים בחודשים מרץ-אפריל. גם לאחר חודשים אלו זרם רוכשים קבוע לקורסים אלו. חברות כמו שטראוס מים ו-bmc רכשו קורסים עבור ילדי עובדים כמתנות לחגים ולחופשת הקיץ.

במסגרת תרגום תקועים בבית לאנגלית וספרדית תורגמו קורסים מקוונים בנושאי חלל וכדורגל לשפות אלו.

בנוסף בתקופה זו נפתחו ארבעה קורסים קצרים נוספים: לעוף על פרפרים, העולם בקטן, מסע אל קצה העולם ועטלפים אלופים.

במהלך הקיץ נבדקו שני מודלים חדשים להפעלת קורסים מקוונים קצרים.

קורס עטלפים אלופים שעלה בחודש יולי בחן מודל שבו היחידה הראשונה ניתנת בחינם ולאחריה ניתן להירשם לכלל הקורס בתשלום.

קורס זום על הקיץ הציע מודל משולב של קורס אסינכרוני עם מפגשים סינכרוניים. בקורס הוצגו 4 נושאים: ים של פלסטיק (פולימרים), לוהט בחלל (חלל), לגלוש על הגלים (גלי קול) וטעם של קיץ (חוש הטעם). בכל נושא היתה יחידה א-סינכרונית ללמידה עצמית, מפגש סינכרוני אינטראקטיבי שבו שתי מנחות, וחידון סיום. הקורס נחל הצלחה רבה ואיפשר לנו ללמוד ולנסח תובנות על הפעלה של מודל מעורב שכזה.

בימים אלו אנו נערכות לפתיחת התוכניות השנתיות מדע און ליין ומתמטיקה און ליין בעברית וערבית, וכן בפיתוח קורסים קצרים נוספים במודלים שונים, בניהם קורס כמו בטבע שיוצע בליווי סדנה אינטראקטיבית קורס חזית המדע (שם זמני) שיסקור ארבעה תחומי מחקר מחזית המדע וילווה בהרצאות לכל המשפחה של סטודנטים ממכון ויצמן בתחומים אלו.

תחום מדע פעיל

ינואר- מרץ: עד תחילת מרץ התחום פעל במלוא המרץ, בשלב זה במפ"צ בכל הקבוצות זה הזמן בו מגיעים לפעילויות האחרונות של השנה ולתחילת תהליך הפרויקטים שלוקח לערך בין 5-6 שבועות. עם תחילתו של הסגר הראשון, פעלנו ליצירת חלופות כבר מהרגע הראשון. המדענוע שלא יכל לצאת לפעילויות נכנס להשבתה חלקית. בפברואר קיימנו אירוע של אופק מפצ עם עמותת הרי ירושלים במכון, כאשר הגיעו 125 ילדים ואנשי צוות ליום כייף בגן המדע, בתערוכה ובאקוספירה.

אפריל-יוני: התחלנו להעביר פעילויות בזום שכללו מפגשים בסגנון מדען ברשת, בנוסף פיתחנו מספר סדנאות שניתן לבצעם גם מהבית. הפכנו לכוח מאוחד עם החוגים ובזמן הסגר היינו כצוות תומך עד לסיום כל החוגים, העברנו מספר פעילויות בזום לקבוצות ופיתחנו פעילויות חדשות. מהרגע שנפתח הסגר העברנו פעילויות מרוכזות בכל בתי הספר איתם אנחנו עובדים על מנת לסיים ככול שניתן את התהליכים שהתחלנו. התבצעו טקסי סיום במסגרות מצומצמות באופן פיזי ובזום. 

יולי- ספטמבר: הצוות כולו נרתם לצורך הכנת סדנאות הקיץ, תחילה פנים מול פנים, אולם בעקבות הידוק הנהלים במכון בנינו סדנאות  בזום עם ערכות שישלחו לבתי המשתתפים ולבסוף פיתחנו סדנאות בעזרת ציוד שיש בבית. במקביל- הכנו 3 תרחישי עבודה לימי קורונה בכל אחת מהתוכניות: מפצ\מדענוע – פנים מול פנים, זום וזום עם ערכות, גייסנו מדריכים , הכשרנו את חלקם על מנת להיות כמה שיותר מוכנים לקראת תשפא.

במקביל- במבצע מהיר וחסר גבולות החזרנו את הציוד מכל הקבוצות, וארזנו ציוד חדש לשליחה לשנת תשפא!

תחום מייק מדע:

התקיימו סדנאות היכרות וכן מפגשים במסגרת קורס לפדגוגיות בסביבות חדשניות. סה"כ השתתפו 80 עובדים בסדנאות השונות.
התחום הוביל את סדנאות פורים לכל עובדי דוידסון וכן סדנה לעובדי יחידת האורינות בראש השנה. הסדנאות פותחו בצוות הפיתוח של התחום והחלקים השונים יוצרו בציוד המגוון שנמצא בחדר מייק.
בשני הרבעונים שחלפו הגיעו מספר יחידות לקבלת ייעוץ בתכנון ויצור עזרים לתוכניות שלהם בניהם התחום הבין לאומי, גן המדע, מחנכי מדע, ניצוצות וצוות מו"ט בחט"ב מהמחלקה להוראת המדעים.
גם ברבעונים האחרונים המשכנו באפיון ותכנון המרחבים העתידיים של קלור 2 יחד עם אמיר וצוות הפרויקט.
עם ההבנה כי פתיחת המרחבים מתעכבת מעט, החלטנו להכניס תלמידים למרחב המייקרים הקטן שלנו ולצורך כך פיתחנו שלל פעילויות שיועברו בסדנאות בוקר ואחרי הצהרים לילדים ונוער בשנה הקרובה.

גן המדע – ינואר – מרץ ופעילות יום המדע וליל המדענים והמדעניות המקוון

פעילות פריזמה – גן המדע

בשלושת החודשים האחרונים לפעילותו של גן המדע לפני תחילת השיפוץ, היה הגן ערוך לקליטת תלמידי מוסדות החינוך. גן המדע נערך והמשיך את פעילויות תוכנית ה"פריזמה" הפונה לקשת רחבה של גילאים מגיל גן, ועד לחטיבה העליונה. פותחו והוצעו 10 תוכניות מגוונות ומותאמת לכל שכבת גיל הכוללות ביקור של 3 – 4 שעות עם מגוון עשיר של פעילויות לבחירתם. בחודשים ינואר – פברואר כ-5,200 ילדי מוסדות חינוך ביקרו בגן. נראה ששילוב של פעילויות מתואמות ורצון להגיע לביקור אחרון בגן הנוכחי בטרם סגירתו, הביא לגידול בשיעור 77% בכמות המבקרים בהשוואה לשנה הקודמת.

פעילות התנסויות מרכזיות

בעקבות קבלת אישור ממשרד החינוך בינואר 2020, נערך גן המדע לקליטת ילדי כיתות ז' שהתקבלו לתוכנית "התנסויות מרכזיות", תוכנית ששמה דגש על הנגשת המדע בשיתוף ארבעת מוזיאוני המדע בארץ וביוזמת משרד החינוך. במסגרת התוכנית, התקיימו שני מפגשי הדרכה למורים ותוכננו שלושה מפגשים לילדים (פעמיים בבית ספרם ופעם אחת בגן המדע). עם זאת, בשל התפרצות מגיפת הקורונה, גן המדע נאלץ להפסיק את פעילויותיו במוסדות החינוך. במהלך חודשי פברואר – מרץ, גן המדע הספיק לבצע 32 פעילויות בעבור 9 מוסדות חינוך ל-17 כיתות ז' ביישובים: אורנית, גבעת שמואל, יהוד-מונסון, רחובות ותל אביב.

ביקורי קהל

בשלושת החודשים האחרונים לפעילותו, גן המדע קלט כ-1000 מבקרי קהל רחב מתוכניות דוידסון, מבקרים כלליים, קבוצות מודרכות ותיירים על רקע עונת החורף המאתגרת וללא שבתות וחגים. 

יום המדע 2020

יום המדע התקיים במרץ 2020 בזמן הסגר באופן מקוון. ההחלטה על קיום האירוע בכלל ובמתכונת אונליין התקבלה מספר שבועות לפני תאריך האירוע. למרות זאת ובעיקר בזכות שיתוף פעולה רחב וחוצה יחידות במכון דוידסון הצלחנו להפעיל פעיליותוהרצאות סנכרוניות - אינטראקטיביות מוצלחות וללא תקלות. המשוב שהתקבל היה מצוין ולמדנו רבות על היכולת להפעיל אירוע בסדר גודל כזה מרחוק ובסגר מלא.

יום המדע 2021  מיועד להתקיים במרץ וטרם ידוע באיזה אופן יתקיים.

ליל המדענים והמדעניות המקוון

בשל מגיפת הקורונה, אירוע ליל המדענים והמדעניות מיועד להתקיים בשלב זה בסוף נובמבר 2020. להבדיל מקודמיו, אירוע זה יישא אופי אחר, מאחר וכולו יצולם וישודר לייב ברשת, ללא נוכחות קהל, למעט הצוות המארגן. הפעילויות מיועדות להתקיים בשידור חי במתחם דוידסון דרום ובבית ויצמן. שני מתחמים מיועדים להצגת מדעני מכון וייצמן המובילים ומתחם אחד יוקדש לפעילות סדנאית בשיתוף הפעיל של הקהל ובנוסף סיורים אינטראקטיביים בבית ויצמן. בשל החשיבות והמורכבות הרבה, מספר רב של אנשים במכון דוידסון ממגוון יחידות ותחומים מעורבים ופעילים בתוכנית.