תנועה במישור, כלומר בשני ממדים, אפשר לייצג על ידי וקטורים באותו מישור. הווקטורים הרלוונטיים הם התאוצה של הגוף, המהירות שלו ומיקומו. תאוצה משמעותה שינוי בווקטור המהירות. באופן טבעי ברור לנו שכאשר גודלו של וקטור המהירות משתנה אזי הגוף מאיץ, והתאוצה גבוהה מאפס. אולם גם כשהגוף משנה רק את כיוון תנועתו בלי לשנות את גודלו של וקטור המהירות, גם אז וקטור המהירות משתנה, כלומר קיימת תאוצה הצדה.

היישומון שלפנינו מאפשר לנו לנסות מגוון סוגים של תנועה במישור ולצפות בווקטורי התאוצה והמהירות שיעזרו לנו להבין את התנועה הזאת. כדי לצפות ביישומון לחצו על התמונה למטה ופיתחו את הקובץ המקושר (יישומון ג'אווה).


היישומון הופק במסגרת פרויקט PhET של אוניברסיטת קולורדו.
להורדת היישומון ולהרצתו על המחשב לחצו כאן.
אם אינכם מצליחים להעלות את היישומון, התקינו את תוכנת Javaweb. לחצו כאן והתקינו לפי ההוראות.

היישומון פשוט מאוד לתפעול. החיפושית נעה על המישור ואפשר להניע אותה בכמה אופנים. הדרך הראשונה היא להזיז אותה ידנית על ידי גרירתה עם העכבר. בצד ימין קיים גם סרגל שבו אופציה לשליטה מרחוק. שם תוכלו לשרטט עם העכבר את המיקום, המהירות או התאוצה של החיפושית ולראות איזו תנועה היא עושה.

תוכלו לראות תנועה שתוכננה מראש: תנועה קווית כלומר על קו ישר או תנועה מעגלית, או תנועה אליפטית. גם במהלך התנועות האלה תוכלו להשתלט על החיפושית באופן ידני, וכשתעזבו אותה היא תחזור לבצע את התנועה האוטומטית. בצד ימין למעלה תוכלו לראות את אפשרויות הצפייה, כלומר איזה מהווקטורים הרלוונטיים יוצגו בפניכם. 

שחקו עם היישומון וראו שאתם מבינים איך התאוצה מתרגמת לשינוי מהירות בכל אחד מסוגי התנועה. שימו לב במיוחד לתנועה המעגלית ולתנועה האליפטית האם אתם מבינים אותן? נסו לחזות איך ייראו הווקטורים השונים בכל סוגי התנועה שייתכנו לחיפושית.

ירון גרוס
המחלקה לפיסיקה של חומר מעובה
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות