אפיגנטיקה היא תחום שעוסק בשינוי במופע התכונות (פנוטיפ) שמתרחש ביצור ביולוגי בלי שקורה במקביל שינוי בחומר התורשתי (גנוטיפ). שינוי הפנוטיפ נובע מסיבות שונות, ואחת מהן היא שינוי בביטוי של גנים מסוימים עקב שינוי בקיפול המרחבי של הדנ"א. היישומון שלפנינו מדגים את המנגנון הזה באמצעות הביטוי של החלבון הפלורסנטי הירוק GFP.

היישומון הופק במסגרת פרוייט learn genetics של אוניברסיטת יוטה בארה"ב

היישומון פשוט יחסית לתפעול. כל שעליכם לעשות הוא לסובב את הכפתור שכתוב עליו Sound ולעקוב אחר השינוי שחל בביטוי של החלבון הפלורסנטי GFP (ירוק). בחלון העליון מופיעה תצורת הדנ"א ברמות הקיפול השונות שלו ועם הסמנים הכימיים השונים (קבוצות מתיל ואצטיל). בחלון התחתון הימני אפשר לראות את כמות מולקולות ה-mRNA של חלבון ה-GFP, בחלון הימני התחתון תראו את הביטוי של החלבון GFP, ובחלון הימני אפשר לראות איך נראה הביטוי שלו בתא השלם.

שחקו מעט עם כפתור וראו איך קיפול הדוק או משוחרר של הדנ"א משפיע על ביטוי ה-GFP. שימו לב גם לשינוי בסמנים הכימיים במצבים השונים. האם אתם יכולים לשער מה התפקיד של כל אחד מהם?