לוח אירועים אסטרונומיים, ספטמבר 2017

1.9: מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

בשעה 5:07 לפנות בוקר (בלילה שבין יום חמישי לשישי) היא תופיע בדרום מערב מעל האופק, תגיע אל רום השמים (בגובה של 75 מעלות מעל האופק) ב-5:09, ותרד אל האופק בצפון מזרח ב-5:12. בהירותה בשיא הגובה תגיע למינוס 3.8 כלומר היא תהיה העצם הבהיר בשמים.

6.9: ירח מלא

הירח ישלים חצי ממסלולו סביב הארץ וימצא בשיא גובהו בחצות הליל.

12.9: כוכב חמה בריחוק מרבי מערבי מהשמש

כוכב הלכת חמה (מרקורי) מקיף את השמש במסלול פנימי יחסית למסלולו של כדור-הארץ ולכן, לצופה על כדור-הארץ הוא נראה תמיד קרוב אל השמש – זורח מעט לפניה, או שוקע מעט אחריה. לפנות בוקר (בלילה שבין שני לשלישי) כוכב הלכת חמה ימצא במרחק של כ-17.9 מעלות ממערב לשמש, כך שעבור צופה מכדור-הארץ זו ההזדמנות הטובה ביותר לצפות בו לפנות בוקר בטרם השמש זורחת, בשמים המזרחיים.

12.9: שיגור של חללית סויוז אל תחנת החלל הבינלאומית

החללית תישא שלושה אנשי צוות ממשימה 53, אלכסנדר מיסורקין (Misurkin) מרוסיה ושני אמריקאים: מרק ונד היי (Vande Hei) וגו'זף אקאבה (Acaba), שישהו בתחנת החלל כמה חודשים.

13.9: חצי ירח שני

הירח ישלים שלושה רבעים ממסלולו סביב הארץ (רבע שלישי) וימצא בשיא גובהו באשמורת הבוקר.

15.9: סיום משימתה של החללית קסיני

אחת ממשימות החלל המוצלחות ביותר מגיעה לסיומה. קסיני שוגרה באוקטובר 1997, הקיפה את שבתאי במשך 13 שנים, הנחיתה את הנחתת הויגנס על הירח טיטאן, וחשפה את סודות מערכת הטבעות המרשימה של כוכב הלכת. כעת, כאשר מלאי הדלק שלה הולך ואוזל, החללית מקיפה את שבתאי במסלולים ההולכים ומתקרבים אל קצה האטמוספרה שלו. ב-15 בספטמבר, קסיני תחדור אל כוכב הלכת, עד שתימחץ תחת לחץ האטמוספרה ותושמד.

20.9: מולד הירח

הירח נמצא בין כדור-הארץ לשמש. תחילת חודש תשרי תשע"ח

22.9: יום שוויון הסתיו

לציר הסיבוב של כדור הארץ זווית של 23.5 מעלות ביחס לאנך למסלולו. לכן, קו המשווה של כדור-הארץ איננו נמצא תמיד מתחת לשמש, דבר הגורם לאי-שוויון בין הימים ללילות ולעונות השנה, מכיוון שגובהה המרבי של השמש בשמים משתנה עם הזמן. רק פעמיים בשנה, השמש נמצאת בדיוק מעל קו המשווה, ביום שוויון הסתיו וביום שוויון האביב. בעת יום שוויון הסתיו, שעות החושך משתוות לשעות האור. לאחר מכן הלילות ארוכים יותר מהימים עבור תושבי החצי הצפוני של כדור-הארץ, וקצרים יותר עבור תושבי חצי הכדור הדרומי. לכן בחצי הכדור הצפוני נוהגים לציין ביום זה את ראשיתו של הסתיו.

28.9: חצי ירח ראשון

הירח ישלים רבע ממסלולו סביב הארץ (רבע ראשון) וימצא בשיא גובהו בשעות הערב.

0 תגובות