לוח אירועים אסטרונומיים, יוני 2017

2.6: חצי ירח ראשון

הירח ישלים רבע ממסלולו סביב הארץ (רבע ראשון) וימצא בשיא גובהו בשעות הערב.

3.6:  נוגה בריחוק מרבי מערבי מהשמש

כוכב הלכת נוגה (ונוס) מקיף את השמש במסלול פנימי יחסית למסלולו של כדור-הארץ ולכן, לצופה על כדור-הארץ הוא נראה תמיד קרוב אל השמש – זורח מעט לפניה, או שוקע מעט אחריה. ב-3 ביוני נוגה יימצא כ-45.9 מעלות ממערב לשמש, כך שעבור צופה מכדור-הארץ זו ההזדמנות הטובה ביותר לצפות בנוגה בטרם יבלע באורה של השמש הזורחת.

9.6: ירח מלא

 הירח ישלים חצי ממסלולו סביב הארץ וימצא בשיא גובהו בחצות הליל.

15.6: שבתאי נמצא בניגוד

מבחינת צופה על הארץ כוכב הלכת שבתאי יימצא בכיוון הפוך לכיוון השמש בשמים. כתוצאה מכך, המרחק שלו מכדור-הארץ יהיה מינימלי והוא יואר חזיתית על ידי השמש מה שיגרום לבהירותו להיות מרבית. מכיוון שהוא בדיוק בצד ההפוך מהשמש הוא יזרח בזמן שקיעת השמש ויימצא בשמיים כל הלילה. זה זמן מצוין לצפות בו ולצלם אותו. בעזרת טלסקופ קטן אפשר יהיה לראות את מערכת הטבעות שלו וכמה מירחיו הגדולים, שייראו כנקודות אור חלשות בקרבת כוכב הלכת.

18.6: חצי ירח שני

הירח ישלים שלושה רבעים ממסלולו סביב הארץ (רבע שלישי) וימצא בשיא גובהו באשמורת הבוקר.

21.6: היום הארוך בשנה ונקודת ההיפוך של הקיץ (Summer Solstice)

ציר הסיבוב של כדור-הארץ מוטה ביחס למישור התנועה שלו סביב השמש, ולכן חצי מהשנה השמש תהיה גבוהה בשמים ובחצי השני היא תהיה נמוכה. עונות השנה הן תוצאה ישירה לכך. ב-21.6, השמש תמצא בנקודה הגבוהה ביותר שלה במהלך השנה בחצי הכדור הצפוני (בישראל היא תגיע לכ-83 מעלות מעל האופק). זהו היום הארוך ביותר בשנה, שבו זמן החשכה הוא הקצר ביותר. נוהגים לציין יום זה כראשית הקיץ.

24.6: מולד הירח

הירח נמצא בין כדור-הארץ לשמש. תחילת חודש תמוז

27.6: שיא מטר המטאורים "הבוטידים של יוני"

זהו מטר חלש של עד שני מטאורים בשעה, אך לעתים הוא מתפרץ עם מספר גבוה של עשרות ומאות מטאורים. בפעם האחרונה שזה קרה, ב-2004, קצב המטר עמד על כ-50 מטאורים בשעה. לאסטרונומים חרוצים ועקשנים במיוחד מומלץ למצוא מקום חשוך ורחוק ככל הניתן מהעיר בשביל לצפות במטר (בהנחה שמזג האוויר לא יהיה מעונן). סהר הירח הדק ישקע מוקדם מאד ולא יפריע לתצפית במטאורים החיוורים, אם יהיו כאלה. המטאורים יבקעו מהאזור של קבוצת הכוכבים רועה דובים (Bootes).

2 תגובות

  • רון

    עונה מומלצת לצפייה בכוכבים

    שלום, אני מתכנן לקחת את הילדים למדבר לצפות בשמי הלילה מהן העונות המומלצות והפחות מומלצות לצפייה? תודה רון

  • דוד

    מטרים מומלצים

    בעיקרון, מטר הפרסאידים של אוגוסט הוא המוצלח ביותר, אבל השנה אור הירח יפריע. מטר מוצלח אחר הוא הג׳מינידים של דצמבר. השנה הירח לא יפריע לו, אבל תזכור שב-14 בדצמבר ממש קר במדבר...