הבריכות העונתיות המתמלאות בחורף ומתייבשות בקיץ הן בית גידול ייחודי המצוי בסכנת הכחדה בגלל פעילות האדם. האם אפשר להצילן ולשמר את החיים הייחודיים בהן?

 

בשקט בשקט, מדי חורף, נוצרות בריכות זמניות ברחבי הארץ. עם הגשם שיוצר אותן, מתחיל בהן גם מרוץ נגד הזמן. דיירי הבריכה צריכים להספיק להשלים מחזור חיים או חלק ממנו לפני שהיא תתייבש. תוך זמן קצר יתפתחו בזה אחר זה מגוון יצורים ובעלי חיים יחודיים, שאחדים מהם אי אפשר למצוא בשום מקום אחר. כאן נמצא סרטן הנושם בעזרת 11 זוגות רגליו ושוחה על הגב, חיפושית שחיינית הנושאת בועת אוויר ובעזרתה היא מצליחה לנשום מתחת למים, ודו-חי שהפך נדיר בשם חפרית מצויה, היוצא ממחילת הקיץ שחפר וחוזר אל בריכת החורף שבה גדל, ושיישאר נאמן לה כל חייו.

הכל מתחיל בבית

כל היצורים, ובפרט בעלי החיים והצמחים, התפתחו כך שהם מתאימים לסביבה הביתית שלהם ויכולים לשרוד ולהתרבות בה. דובי הקוטב הלבנים מותאמים לבית גידול קר ומלא קרחונים, בו הם מוצאים מזון, מחסה ובני זוג. הם לא ישרדו באזורי המחייה של קרובי משפחתם - הדובים החומים, אשר עד המאה הקודמת חיו גם כאן, בארץ ישראל. התנאים הפיזיים והביולוגיים בכל בית גידול מכתיבים אילו מינים יתפתחו וישרדו בו. תנאים כמו הטמפרטורה, הלחות, וסוג הקרקע, משפיעים על כל המערכת האקולוגית: אוכלוסיית הצמחים והמיקרו-אורגניזמים, בעלי חיים צמחוניים, טורפים ואוכלי כל, כולם מושפעים מסביבתם ומשפיעים עליה. בישראל הדבר נראה ברור מאליו. המינים בנגב היבש שונים מאלו החיים במישור החוף. מאכלסי השוניות באילת שונים מדיירי הים התיכון, ורבים מצמחי החרמון לא נמצאים בשום מקום אחר בארץ. ישראל התברכה במגוון מינים עשיר במיוחד בזכות מיקומה הגיאוגרפי - במפגש שבין אקלימים ויבשות על פני שטח קטן יחסית. זה גורם לנוכחות של מינים מתחומי תפוצה רבים, כמו גם הופעתם של מינים אנדמיים רבים – מינים הקיימים רק באזור תפוצה מצומצם.

העובדה שבריכת החורף מתייבשת בכל קיץ היא מכשול רציני לכל מי שמעוניין לגור בה. אך היכן שיש קושי, יש גם הזדמנות. דגים הם שחיינים מעולים, המסוגלים לטרוף ולאכול ללא הרף. הם שולטים בגופי מים רבים, אך אינם מסוגלים לשרוד בבריכות חורף ריקות. העובדה שאין דגים רעבים בבריכת החורף, מאפשרת למגוון סרטנים, חרקי מים ודו-חיים לשגשג בבריכה הארעית. הם פיתחו שלל התאמות ביולוגיות כדי להתמודד עם ההתייבשות העונתית, כמו גם עם שינויים קיצוניים בתכונות כמו טמפרטורת המים וריכוז החמצן, שנובעים מהעובדה שהבריכה היא גוף מים קטן מאוד. מינים שונים זקוקים לתנאים שונים, ולכן אוכלוסיית הבריכה משתנה ללא הרף, מהתמלאותה בחודשי החורף הקרים, ועד להתייבשותה לקראת הקיץ החם.

בית גידול ייחודי לבעלי חיים רבים, המצוי בסכנת הכחדה בגלל בנייה וחקלאות. בריכת החורף ברחובות | צילום: ניב שגיא
בית גידול ייחודי לבעלי חיים רבים, המצוי בסכנת הכחדה בגלל בנייה וחקלאות. בריכת החורף ברחובות | צילום: ניב שגיא

סכנת הכחדה

בריכות החורף נמצאות רק באזורים של אקלים ים-תיכוני, המאופיין בחורף גשום וקיץ יבש, ובמקומות שהתנאים בהם מאפשרים למי הגשם להיקוות בכמות מספקת. כיום אפשר למצוא בריכות חורף בכמה אזורים ברחבי הארץ, בהם רמת הגולן, הגליל העליון, השומרון ומישור החוף. בריכות אלו הן רק שריד זעום ביחס למספר הבריכות ולשטחים הנרחבים שהן כיסו בארץ עד המאה הקודמת. הסיבות להיעלמות בריכות החורף, ועימן הצמחים ובעלי החיים הנדירים, הן פעילות האדם - תהליכי עיור, ייבוש מכוון, ועיבוד חקלאי.

במשך השנה נפרסם סדרת כתבות שבה נכיר מקרוב את בריכת החורף של רחובות, הממוקמת ממש לא רחוק ממכון דוידסון. בריכת רחובות נמצאת בהליך של הכרזה כשמורת טבע, אך אגן הניקוז שלה עדיין בסכנה, ואם לא יתנקזו אליה די מים באיכות מתאימה - היא תיעלם. דרך בריכת רחובות נכיר את עולמן הסודי של בריכות החורף ושל סביבתן הטבעית במישור החוף, וננסה לבחון כיצד הפרעות שחלות בהן בשנים האחרונות משפיעות על הצמחים ובעלי החיים בסביבה הייחודית הזו.

בריכת החורף ברחובות לאחר שהתמלאה בגשמי סוף השבוע (8.12.2018) | צילום: יובל רוזנברג
בריכת החורף ברחובות לאחר שהתמלאה בגשמי סוף השבוע (8.12.2018) | צילום: יובל רוזנברג

0 תגובות