תיעוד מצולם של אינטראקציות בין חתולים איפשר לחוקרות לנתח את משמעות הבעות הפנים שלהם

תיראו מופתעים – לחתולים יש כמעט 300 הבעות פנים שונות. כך עולה ממחקר חדש, שמגלה לנו דברים שלא ידענו על יכולות חברתיות של חתולים, ועל הקשר שלהן ליכולתם של החתולים לחיות לצד בני אדם.

שקט, מצלמים

במחקר, שפורסם באוקטובר האחרון, צמד חוקרות מארצות הברית מצאו שלחתולי בית יש 276 הבעות פנים שונות, המאפשרות להם לסמן בעיקר כוונות ידידותיות או כוונות עוינות. החוקרות סבורות שהבעות הפנים הרבות והשונות האלה התפתחו במהלך 10,000 שנות ההיסטוריה המשותפת של החתולים איתנו, בני האדם.

אף שחתולים אינם נתפסים כיצורים חברותיים במיוחד, הם כן יוצרים לעיתים קרובות קשרים עם חתולים אחרים. לורן סקוט (Scott), סטודנטית לרפואה מאוניברסיטת קנזס, תהתה כיצד חתולים מתקשרים ביניהם. במחקר שערכה יחד עם הפסיכולוגית האבולוציונית בריטני פלורקביץ' (Florkiewicz), צילמו החוקרות את כלל הפעילות והאינטראקציות של קבוצת חתולים בבית מחסה לחתולים, שלוש שעות ביום במשך 10 חודשים. הקבוצה כללה 53 חתולי בית בוגרים, ביניהם 27 נקבות מעוקרות ו-26 זכרים מסורסים. מתוך כלל חומר הצילום הפיקו החוקרות סרטון שנמשך 194 דקות, ובו בעיקר הבעות פנים של החתולים בזמן אינטראקציות עם חתולים אחרים.


לחתולי בית יש 276 הבעות פנים שונות, המאפשרות להם לסמן בעיקר כוונות ידידותיות או כוונות עוינות. שני חתולים מתאמנים על הבעות פנים אחד מול השני | Shutterstock, Nils Jacobi

102 פרצופים תוקפניים

בשלב הבא השתמשו החוקרות במערכת קידוד פעולת פנים המיועדת ספציפית לחתולים, שבאמצעותה הצליחו לזהות 26 תנועות שונות של שרירי הפנים של החתולים (למשל: כיווץ אישונים, ליקוקי אף, מצבי אוזניים שונים וכדומה). לצורך ההשוואה, מחקרים קודמים הראו כי לבני האדם יש 44 תנועות פנים שונות, ולכלבים 27. אצל בני האדם והכלבים לא ברור כמה הבעות פנים שונות ניתן לייצר באמצעות תנועות הפנים הללו. אך אצל החתולים החוקרות רשמו 276 שילובים ברורים של תנועות שרירי הפנים, שכל אחד מהם יוצר הבעה שונה. מבין הבעות הפנים שנרשמו, 126 שימשו במפגשים ידידותיים ו-102 שימשו במפגשים תוקפניים. את יתר הבעות הפנים (48) החוקרות לא הצליחו לקטלג, כיוון שהן נצפו בשני סוגי המפגשים. במחקר הנוכחי החוקרות בחרו לבחון רק מפגשים ידידותיים או עוינים, אך מחקרי המשך יוכלו לבחון מפגשים מסוגים נוספים, כגון מפגשי רבייה, וכך אולי לשפוך אור רב יותר על משמעותן של הבעות הפנים הנוספות.


מבין הבעות הפנים שנרשמו, 126 שימשו במפגשים ידידותיים ו-102 שימשו במפגשים תוקפניים. חתולים מציגים שתיים מההבעות הקשורות למפגש תוקפני | Shutterstock, Vshivkova

המתינו עם ההבעה המרוגשת, החלק המרתק עוד לפנינו.

מהשוואת תוצאות המחקר למחקרים קודמים, מצאו החוקרות כי לאותה הבעת פנים של החתול (למשל: הרחבת אישונים, השטחת אוזניים וסיבוב אוזניים) יכולה להיות משמעות שונה לגמרי כאשר הוא מקיים אינטראקציה עם בן אדם וכאשר הוא מקיים אינטראקציה עם חתול. ממצא זה מתיישב גם עם תוצאות מחקר קודם, שהראה כי חתולים משתמשים בתדרים ובקולות גבוהים יותר כאשר הם פונים  לבני אדם. במילים אחרות, נראה שחתולים מתקשרים באופן שונה כשהם נמצאים באינטראקציות עם בני אדם, וכשהם באינטראקציות עם חתולים אחרים.


לאותה הבעת פנים של החתול יכולה להיות משמעות שונה לגמרי כאשר הוא מקיים אינטראקציה עם בן אדם וכאשר הוא מקיים אינטראקציה עם חתול. חתול יושב בחיקה של אישה ומביט אליה בהערצה | Shutterstock, Wanwajee Weeraphukdee

נשים לב כי חתול הבית לא היה במקורו בעל חיים חברתי, וכי תהליך הביות אילץ את החתולים לקיים מגוון רחב יותר של אינטראקציות חברתיות. המחקר בתחום מראה כי רפרטואר ההתנהגויות של החתולים התרחב כתוצאה מכך, ולאינטראקציות התוקפניות נוספו גם מגוון התנהגויות הנדרשות ליצירת קשרים חברתיים. 

"המחקר שלנו שימושי לבעלי חתולים כמוני, שרוצים לאמץ שני חתולים או יותר," סיכמה פלורקביץ'. "כשאביא חתול נוסף הביתה, אוכל להשתמש בידע שצברתי במחקר כדי להבין כמה נוח לו בחברת החתול השני שלי, צ'רמנדר". מאז פלורקביץ' הספיקה לאמץ חתול נוסף, דארת ויידר, ועכשיו הוא וצ'רמנדר יוכלו לשלוח מגוון מבטים זה לזה. 

 

2 תגובות

  • יעל

    מאמר ממש לא רציני!

    ציפיתי ליותר! אולי אפשר להוסיף דוגמאות?

  • אנונימי

    למה באמת נכנסתי לפה

    איפה ההבעות?