לפחות עשירית מהשטחים הפראיים ביותר בכדור הארץ נהרסו מפעילות האדם תוך פחות מ-30 שנה

השטחים הפראיים בכדור הארץ, המכונים גם "שטחי בראשית", נעלמים בקצב גובר והולך. בשנים 2016-1990 כעשירית מהאזורים שהשפעת האדם בהם נותרה כמעט בלתי מורגשת נפגעו בצורה בלתי הפיכה כתוצאה מפעילות אנושית. הפגיעה העיקרית נצפתה באגן האמזונס שבדרום אמריקה ובמרכז אפריקה הטרופית. לפי הערכות, אם לא תינקט פעולה מיידית לבלימת התהליך, תוך עשורים מעטים כמעט שלא יישאר שריד לשטחים האלה.

בתחילת המאה ה-20 אמר חוקר הטבע והסופר אלדו ליאופולד ש"ארץ הבראשית היא חומר הגלם שממנו יצר האדם את הציוויליזציה". ההכרה בחשיבות שטחי הבראשית צמחה במקביל להתקדמות הטכנולוגיה והמהפכה התעשייתית, אך גם כיום המאבקים הסביבתיים נוטים לעסוק בנושאים יותר "קלים לעיכול", כמו שימור חיות בר או צמחים בסכנת הכחדה.

בני האדם משנים את סביבתם כבר עשרות אלפי שנים, אך תמיד נותרו אזורים רבים שיד האדם לא הגיעה אליהם, והם שימשו מפלט לתהליכים אקולוגיים ואבולוציוניים רבים, שמשפיעים באופן ישיר על הסביבה המקומית והגלובלית. אולם במאות השנים האחרונות שטחי הבראשית עומדים בפני איום מתמיד של הרס לצרכי פיתוח, וההערכה היא שכיום רק כ-20 אחוז משטחי כדור הארץ נותרו לא פגועים יחסית.

במחקר שהתפרסם בכתב העת Current Biology השוו חוקרים בין שטחי הבראשית שהיו בשנת 1990 לאלה ששרדו בשנת 2016, ומצאו שלפחות עשירית מתוך 33 מיליוני הקילומטרים הרבועים של הקרקעות האלה אבדו. בדרום אמריקה נעלמו כ-30 אחוז משטחי הבראשית, ובאפריקה 14 אחוז מהם. ביבשות אחרות, כמו צפון אמריקה ואוסטרליה, הפגיעה הייתה קטנה יותר.

"אובדן שטחי הבראשית בתוך שני עשורים בלבד הוא עניין מטלטל", אומר ד"ר אוסקר ונטר מהאוניברסיטה של צפון קולומביה הבריטית, ממובילי המחקר. "יש להבין ששטחי בראשית, שהנחנו שיישארו מוגנים בזכות ריחוקם, אובדים בקצב מסחרר. ללא התערבות פעילה נאבד את היהלום שבכתר של הטבע. מרגע ששטח בראשית נעלם, אי אפשר לשחזר אותו".

בישראל שטחי הבראשית מצומצמים יחסית ומרוכזים כמעט כולם בנגב, בין השאר בגלל צפיפות האוכלוסין הגבוהה. אמנם כ-30 אחוז משטח המדינה מוגדרים שמורות טבע, אך רובן רחוקות מלהיות שטחי בראשית ובפועל רבות אף הפכו במקביל לשטחי אש של צה"ל. רק בנגב השמורות גדולות ומרוחקות מספיק כדי שהפיתוח האנושי לא יורגש, אך גם שם פעילות של צה"ל, חברות כרייה, עסקי תיירות ועוד מאיימים ללא הרף על "בתוליות" השטח.

כותבי המחקר מאמינים שאם לא נפעל מיד, יישארו בתוך עשורים מעטים רק שאריות קטנות של שטחי בראשית בכדור הארץ, וזה אסון לשימור הסביבה, לעצירת שינויי האקלים הגלובליים וגם לקהילות שנשענות על השטחים הללו למחייתן  ולשימור תרבותן. יש לראות בתוצאות המחקר קריאת השכמה למכתיבי המדיניות בנושא, מכיוון שנראה שכבר עכשיו מאוחר מדי.

0 תגובות