וואריאנט חדש של קורונה מתפשט ברחבי העולם, בעוד בניגריה מתמודדים עם התפרצות של דיפתריה וגם של דלקת קרום המוח

ווריאנט הקורונה החדש XBB.1.16, או בשמו הלא רשמי "ארקטורוס", מתפשט בעולם. בהודו זה הווריאנט הנפוץ ביותר כיום, ולאחרונה נערך שם תרגיל מוכנות בבתי החולים לקראת גל אשפוזים אפשרי. לפי מחקר הודי חדש עולה שהתסמינים שהוואריאנט החדש גורם להם דומים בחומרתם לאלה שנגרמו מהווריאנטים הקודמים ממשפחת האומיקרון, ששוטפים את העולם מאז סוף 2021, זאת אומרת, הוא מדביק בקלות מחוסנים או אנשים שכבר היו חולים, אך הוא לא קטלני יותר ממה שהתרגלנו אליו בשנה ורבע האחרונות. בבריטניה כבר נמנו מספר קורבנות של הווריאנט החדש, ויש הקוראים להשיב את חובת המסכות בתחבורה הציבורית, כדי לחיות עם הקורונה מבלי לסכן את האנשים הרגישים ביותר.

ארגון הבריאות העולמי העלה בינתיים את רמת החומרה של הווריאנט מ"במעקב" ל"מעורר עניין". יש רק שני וריאנטים כאלה כעת, XBB.1.5 הוותיק יותר שנפוץ ב-103 מדינות ו- XBB.1.16 החדש, שהתגלה עד כה ב-37 מדינות. 

פה בישראל מספר החולים במצב קשה בקורונה היה השבוע בסימן ירידה, ועמד בימים האחרונים על כשמונים. מספר הנפטרים שעודכן לפני מספר ימים הגיע ל- 12,487.

פחות חיסונים, יותר דיפתריה

מגפת הדיפתריה בניגריה ממשיכה להתפשט. מספר החולים בה עמד בתחילת החודש על 557 חולים שקיבלו אישור מעבדה למחלה, מתוך כ-1440 מקרים חשודים. מבין המאומתים נרשמו 73 מקרי מוות, המהווים שיעור תמותה של  13 אחוזים. המחלה ניתנת למניעה באמצעות חיסון שנמצא בחיסוני השגרה לתינוקות, אך בניגריה כמו במקומות רבים חלה ירידה בשיעור ההתחסנות, כמו גם קושי ממשי להגיע ולחסן באזורים של המדינה בהם יש פעילות של קבוצות טרור חמושות. בנוסף להתפרצות הדיפתריה החמורה ביותר מזה שנים, המדינה מתמודדת גם עם מחלות קשות נוספות כמו קדחת לאסה, כולרה, אבעבועות קוף ודלקת קרום המוח, וכל זה כמובן מקשה על הטיפול הנקודתי בדיפתריה.


מעל 500 מקרים בניגריה, וגם בניז'ר. אילוסטרציה של חיידקי המינינגוקוק | Nobeastsofierce, Science Photo Library

חיידקים באפריקה - וגם בצרפת

כאמור, יש כעת בניגריה גם התפרצות של דלקת קרום המוח, עם מעל 500 מקרים מאומתים במעבדה, ולפי העדכון האחרון, 124 מתים. להבדיל מהדיפתריה המפוזרת ביותר ממחצית המדינות המרכיבות את מדינת ניגריה, רוב מקרי דלקת קרום המוח דווחו ממדינת ג'יגווה שבצפון ניגריה, סמוך לגבול של ניגריה עם מדינת ניז'ר, שגם בה יש התפרצות של דלקת קרום המוח. מאז אוקטובר 2022 ועד פברואר האחרון נדבקו שם מעל 500 חולים, ולפחות 18 מהם מתו. לדלקת קרום המוח יכולים להיות גורמים שונים, אך זה המוביל בהתפרצות הניגרית הוא חיידק המינינגוקוק (Neisseria meningitidis). 

לא רק באפריקה, גם בצרפת מורגשת עליה במקרי התחלואה בגלל חיידק המנינגוקוק. שם מזהים את העליה כחלק מהעליה הכוללת בתחלואה בתקופה שלאחר המגפה העולמית, וגם כסיבוכים לאחר תחלואה בשפעת.

 

0 תגובות