ארגוני בריאות מנסים להוציא לפועל מבצע גדול לחיסון ילדים ברצועה. וגם: אבעבועות הקוף ממשיכות להתפשט וקדחת מערב הנילוס עדיין כאן

1.2 מיליון מנות חיסון בטיפות הגיעו לרצועת עזה לקראת מבצע חיסונים גדול נגד נגיף הפוליו זן 2 התרכיבי שהתגלה שם במערכת הביוב. המטרה – חיסון של 640 אלף ילדים מתחת לגיל עשר בשתי מנות מהחיסון החדש שפותח במיוחד כדי להתמודד עם הזן הזה. זן 2 ממקור תרכיבי הוא שאריות ממבצע הכלל-עולמי להחלפת חיסוני הפוליו בשנת 2016, אז הוחלפו החיסונים נגד שלושה זני פוליו (תלת-זניים) בחיסונים נגד שני זנים בלבד. בתפר של החלפת החיסונים, זלג זן 2 התרכיבי לילדים שלא חוסנו בו ומאז הוא מתפרץ  שוב ושוב במקומות שונים בעולם. החיסון החדש פותח במיוחד כדי למנוע תרחיש זליגה נוסף כזה במטרה למגר  סופית את הזן הבעייתי. המבצע ברצועת עזה, שמתוכנן מאז התגלה שם הנגיף לראשונה לפני מספר שבועות, מגיע מאוחר מדי עבור לפחות תינוק אחד בן עשרה חודשים שנדבק ופיתח תסמיני שיתוק.

כמה ארגונים בינלאומיים חברו לארגון הבריאות העולמי כדי להוציא לפועל את מבצע החיסונים ברצועה, שיתמודד עם קשיים לוגיסטיים גדולים, נוכח התשתיות ההרוסות ברצועה לאחר יותר מעשרה חודשי לחימה, הצורך לשמור על שרשרת קירור נאותה עבור החיסונים וכמובן, הלחימה שעדיין נמשכת בין חיילי צה"ל לארגוני הטרור. מארגני המבצע מתחננים להפסקת לוחמה של לפחות שבוע כדי להצליח לחסן את הילדים בבטחה.

לניהול המבצע יש חשיבות עצומה גם לשלומם של ילדי עזה שקיבלו מ-2016 רק חיסון דו-זני שלא כולל את זן 2, וגם לשלומם של ילדי ישראל שהנגיף עלול לזלוג גם אליהם. הנגיף עלול לפגוע בילדים עם בעיה במערכת החיסון או בכאלה שלא חוסנו בחיסון המומת המגן מכל הזנים. כמו כן, החיסונים ברצועה חשובים גם למבצע העולמי להכחדת נגיף הפוליו כדי שלא יסכן בעתיד אף ילד בשום מדינה.


המבצע נתקל בקשיים לוגיסטיים רבים, בין השאר בשל ההרס ברצועה והלחימה המתמשכת עם ארגוני הטרור. הפצצת צה"ל בחאן יונס, אוקטובר 2023 | צילום: Anas-Mohammed, Shutterstock

אבעבועות הקוף

לאחרונה התגלה מקרה ראשון מחוץ לאפריקה של תחלואה בקלייד Ib, הענף המדבק והקטלני יותר של אבעבועות הקוף. חולה ראשון אובחן בשוודיה, וזמן קצר לאחר מכן דווח על חולה נוסף – בתאילנד. שני החולים נדבקו באפריקה, כך שעדיין לא מדובר בהעברה קהילתית מחוץ ליבשת. עם זאת סמיכות המקרים מדאיגה, ועלולה לרמז על חולים לא מאובחנים באפריקה, שמדביקים תיירים. יתכן שיש ברחבי העולם נדבקים נוספים שהנגיף עדיין דוגר בגופם, וטרם אובחן.  

למרות פרסומים בכמה כלי תקשורת, לא ידוע נכון לעכשיו על הדבקה בישראל בווריאנט החדש הזה של קלייד I. המקרים הישראלים, בעבר הקרוב או הרחוק יותר, נגרמו מקלייד II, שההתפרצות העולמית שלו החלה ב-2022 ועדיין נמשכת.

ההתפרצות הגדולה הנוכחית של קלייד Ib כולה באפריקה נכון לכתיבת שורות אלה. המוקד שלה הוא ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו ולאחרונה גם במדינות השכנות לה. על כל הטסים לאזורים אלה להיות ערניים למחלה המדבקת בעיקר במגע של עור בעור, אך גם דרך האוויר כשנמצאים קרוב מאוד לחולה.


בינתיים אין הדבקה קהילתית של הווריאנט החדש מחוץ לאפריקה, אבל החשש קיים. יד של חולה באבעבועות הקוף | צילום: MIA Studio, Shutterstock

 קדחת מערב הנילוס

לפי מערך מודיעין הבריאות, התחלואה בקדחת מערב הנילוס בישראל שומרת על רמה גבוהה לעונה, אך יציבה. המספרים ירדו מאוד יחסית לשיאי התחלואה חסרי התקדים שנרשמו ביוני וביולי. נזכיר שהמחלה מועברת מעופות בר חולים דרך יתושים, כך שלמספר בני האדם החולים אין השפעה על פוטנציאל הדבקה נוסף אלא אך ורק למספר העופות הנגועים ולגודל אוכלוסיית היתושים. עד כה דווח בישראל על 870 חולים מתחילת השנה, 62 מהם מתו מהמחלה.


המחלה מועברת מעופות נגועים דרך יתושות. נגיפים של קדחת מערב הנילוס מתרבים בתא נגוע. צילום במיקרוסקופ אלקטרונים | מקור: NATIONAL INSTITUTE OF ALLERGY AND INFECTIOUS DISEASES / NATIONAL INSTITUTES OF HEALTH / SCIENCE PHOTO LIBRARY

אמנם התחלואה בישראל חריגה באופן קיצוני, ובשאר אזורי הסיכון לא דווח על תחלואה חריגה בבני אדם, אך בהחלט על תחלואה חריגה בקרב עופות וזיהוי יתושים נגועים. מספר הנדבקים שידוע עליהם בארצות הברית נמוך מאוד, אך אחד מהם מפורסם למדי, ד"ר אנתוני פאוצ'י (Fauci), כוכב מגפת הקורונה, שהיה יועצו הרפואי של נשיא ארצות הברית בימי המגפה. הוא היה מאושפז לאחרונה למשך שבוע לאחר שנדבק בקדחת מערב הנילוס. סביר שנדבק בביתו מעקיצת יתושה. פאוצ'י שוחרר מבית החולים והוא מחלים בהדרגה. המחלה גורמת בצורתה הקלה לתסמינים דמויי שפעת, ולכן ייתכן שיש עוד חולים שלא נבדקו ולא אובחנו,  ואיש אינו יודע שנדבקו בנגיף.

0 תגובות