חוקרים מצאו כי ההתפתחות המגדרית של ילדים "טרנס", שמזדהים עם מגדר שאינו תואם את המין (הזוויג) שלהם, אינה שונה מזו של ילדים אחרים

בעשורים האחרונים התרחבה בעולם המערבי התופעה של ילדים טרנס, כלומר ילדים לפני גיל ההתבגרות, שמזדהים כשייכים לא למגדר התואם את המין (זוויג) שלהם אלא למגדר השני. הילדים האלו מבקשים ממשפחתם ומחבריהם להתייחס אליהם במינוחים של המגדר בו הם רואים את עצמם – היא ולא הוא, אתה ולא את. הם מתנהגים בצורה אופיינית למגדר שהם מרגישים שייכים אליו, ולרוב מבקשים להתלבש ולהסתפר כמו בני או בנות המגדר הזה. פסיכולוגים מניחים שהרצון והצורך של ילדים מסוימים לזהות את עצמם עם המגדר השני אינם חדשים, אך בדורות קודמים מבוקשם כמעט אף פעם לא ניתן להם. כיום, אלפי ילדים חיים כטרנסים מבחינה חברתית, כלומר החברה מתייחסת אליהם כשייכים למגדר איתו הם מזדהים. 

עובדה זו מאפשרת לחוקרים לבחון את ההתפתחות המגדרית של ילדים אלה: כיצד הם רוכשים זהות מגדרית ואיך הם מבטאים אותה, ולהשוות אותה לילדים צִיס, כלומר שאינם טרנס. במחקר חדש חוקרים מארצות הברית עשו בדיוק זאת, ומצאו שכמעט ואין הבדלים בין הקבוצות. אף שלילדים טרנס יש חוויות שונות מאוד, שכן בשנותיהם הראשונות התייחסו אליהם כשייכים למגדר מסוים ואחר כך למגדר השני, ילדות טרנס שבלידתן הוגדרו כבנים אך מזדהות כבנות מראות התנהגות כמעט זהה לילדות ציס, וילדים טרנס שבלידתם הוגדרו כבנות אך מזדהים כבנים אינם נבדלים משמעותית מבנים ציס. 

במחקר, הגדול ביותר מסוגו שנערך עד כה, השתתפו 317 ילדים טרנס, בני שלוש עד 12, לצד 189 אחים ואחיות של ילדים אלו שאינם טרנס, ועוד 316 ילדים ציס כביקורת, כולם מארצות הברית וקנדה. החוקרים שאלו את הילדים אם הם בנים, בנות, או משהו אחר, וביקשו מהם לבחור צעצועים ופריטי לבוש, שחלקם באופן מובהק "של בנים" או "של בנות" ואחרים אינם מזוהים עם מגדר מסוים. בנוסף הם גם הציגו לילדים תמונות של ילדים וילדות, שאלו אותם עם מי היו רוצים לשחק, וביקשו מהם להעריך עד כמה הם דומים לבנים או לבנות מבחינת מראה והתנהגות.

מפגינים למען הגנה על ילדי טרנס במצעד הגאווה בסטוקהולם, בירת שוודיה, ב-2018 | צילום: Shutterstock

מפגינים למען הגנה על ילדי טרנס במצעד הגאווה בסטוקהולם, בירת שוודיה, ב-2018 | צילום: Shutterstock

התפתחות זהה כמעט לחלוטין

המסקנה העיקרית מהמחקר היא שההתפתחות המגדרית של ילדים טרנס זהה כמעט לחלוטין לזו של ילדים ציס, אך הם מתנהגים כמו ילדים ציס מהמגדר שאימצו, ולא מהמגדר שיוחס להם בלידתם. בשתי הקבוצות הייתה שונות רבה: בנות שהעדיפו שמלות ורודות ובובות ברבי, לצד בנות שאוהבות משחקי כדור ומכנסיים; בנים שרצו לשחק רק עם בנים וכאלה שהעדיפו דווקא בנות. אך הגרפים מראים שההתפלגות, למשל כמה העדיפו צעצועים ולבוש אופייניים למגדר שלהם וכמה נמשכו דווקא לאלו של המגדר השני, הייתה דומה מאוד בשתי הקבוצות. אצל הילדים משתי הקבוצות הייתה התאמה בין המאפיינים השונים: בנים שהעדיפו לשחק עם בנים, למשל, העדיפו גם בגדים בצבעים "של בנים" וצעצועים "של בנים". בין האחים והאחיות לילדים טרנס, שהם ציס בעצמם, ובין האוכלוסייה הכללית של ילדים ציס לא היה שום הבדל. 

"ילדים טרנס מראים זהות והעדפות ששונים מהמגדר שהוצמד להם בלידתם", אמרה סלין גולגוז (Gulgoz), שהובילה את המחקר, לסוכנות הידיעות רויטרס. "אין כמעט הבדל בין ילדים טרנס וציס עם אותה זהות מגדרית – גם מבחינת הצורה שבה הם מזדהים עם המגדר שלהם ומבטאים אותו, וגם עד כמה הם עושים זאת".

החוקרים בדקו גם אם הזהות המגדרית של ילדים אלו משתנה עם הזמן, כלומר אם ילדים שחיו כבר כמה שנים כטרנס הראו העדפות והתנהגויות שונות משל ילדים שרק החלו לעשות זאת. הם מצאו שכמעט ולא היו הבדלים, מלבד בדבר אחד: ילדים שביקשו להזדהות כשייכים למגדר השני רק לאחרונה נטו לבחור בגדים שהיו "סטריאוטיפיים" יותר, כלומר אלה שהזדהו כבנות בחרו למשל שמלות ורודות, ואלו שהזדהו כבנים העדיפו מכנסיים כהים. ילדים שעשו את המעבר לפני כמה שנים העדיפו בגדים שהיו פחות במובהק "של בנים" או של "בנות", אך ההבדל בין הקבוצות האלו לא היה גדול.

מסקנה מעניינת העולה מהמחקר היא שהילדים בהחלט מושפעים מהיחס של החברה לבנות ולבנים, ומודעים לסיווגים של צעצועים ולבוש למגדרים שונים – אילו דברים הם "של בנות" ואילו "של בנים". נראה, אמרה גולגוז בראיון לכתב העת Forbes, "שכאשר הם מזהים את המגדר שלהם, הם נמשכים לדברים שלפי החברה משויכים למגדר הזה".

החוקרים מתכוונים להמשיך ולעקוב אחר הילדים במחקר בשנים הקרובות, כדי לראות מה קורה איתם בגיל ההתבגרות ואחריו, ולבחון אם הזהות המגדרית שלהם משתנה, ואם כן - כיצד.

 

15 תגובות

  • אלישבע

    פסיכולוגיה של ילדים

    אני עוסקת בחינוך המון שנים ואני חושבת שילדים ובני נוער לא מבינים את ההשלכות הנרחבות של חיים כ טרנס שחייב להזריק לעצמו כל יום את ההורמון הנדרש. בגיל צעיר אדם ל א מבין את ההשלכות של עקרות בדיוק כמו נשים רבות שפתאום בגיל 35 נזכרות שחבל שאין להם ילדים... הטרנסים מקבלים הערצה בתקשורת ויש ילדים שזה גם משפיע עליהם . חשוב לדעת כ30% מהטרנסים הם על הרצף האוטיסטי ובסתג ליבם , באופן לא מודע הם חושבים שזה הפתרון לקשיים החברתיים.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיונת אשחר

    ילדים ובני נוער לא עוברים תהליכים בלתי הפיכים

    ילדים טרנסג'נדרים מזדהים במגדר שונה מזה שיוחס להם בלידה, וזה כולל שימוש בצורת פניה אחרת, לבוש, תספורת וכו', לפעמים שינוי שם. אצל בני נוער זה כולל לפעמים גם חוסמי הורמונים שמעכבים את השינויים של גיל ההתבגרות, וזה תהליך הפיך. כל ההשלכות שאת מדברת עליהן - אף ילד, וגם לא נער, לא מתחייב אליהן בגיל הזה. אם בגיל מאוחר יותר הם יגיעו למסקנה שהם לא רוצים ללכת בדרך זו, הם לא ילכו בה (מחקרים מראים שאחוז המתחרטים קטן). בקשר לנתון על הרצף האוטיסטי, אני לא חושבת שאפשר לקבוע, גם במקרה של אנשים על הרצף, שזו הסיבה לשינוי המגדר - אם הם לא יודעים את זה, כנראה שגם אנחנו לא. 

  • לילית שרף

    אין הבדל בהתפתחות "המגדרית",

    אין הבדל בהתפתחות "המגדרית", המינית?
    הידעת? ההבדל בין המינים איננו העדפה שונה של משחקי ספורט ! לא משנה אם אתה נוטה לשחק, בברביות, בכדורגל או בסרבנות בקוק-פיט - אלא מה יש לך בין הרגליים, על החזה ו... נו, איפה שגדלים התינוקות.
    גם לא משנה מה תגיד החברה סביבך - "יופי, הוא מבטא את זכותו הבסיסית להתעלם מאשכיו" (האמת, שאני יודעת מחבר\ה טראנס: בניתוח ההוא *חותכים* אותם! או "אבוי, הוא בוגד במסורת אבותיו\אמהותיו\תורמי הזרע\הביצית?" מה שנראה לי טראגי ומזעזע, זה שהם\הן מוותרים\רות על ה*עצבים* שמאפשרים הנאה ממין.
    חזור שנית: גבר חסר אשכים ופין אינו אישה - ואישה חסרת רחם, איבר מעוצבב וציצי איננה גבר. זכותם, כמובן, לוותר - זה שלהם. הם אינם חייבים דין וחשבון לאף אחד, ואם הם רוצים לשחק בנדמה לי - לשקר ? -זכותם. מותר לשקר בענייניך הפרטיים! לא עניינו של אף אחד מה אתה מסתיר שם... כל עוד אינך גורר אותו למיטה. אבל למה שמישהו אחר יתמוך בבחירה כזו?
    הפסיכולוגים שלא מצאו הבדל... צבועים ו- לא בדיוק דוברי אמת - ולהם כ"מדענים" וכ"עובדי ציבור" *יש* התחייבות לומר אמת! האם זה חלק מהמגמה הגוברת לנתק את הרבייה מאהבה ולהסב אותה לייצור?
    הידעת? (לפי כתבה ב"הארץ") יש במעבדות של קופות החולים - כמה? לא זוכרת , בערך 4000? ביציות מופרות מוקפאות - ש"ייצרו"אותן כ"ספֵּר" ( למקרה שהראשונה לא "תיקלט").
    אם הראשונה נקלטת, ממשיכים לשמור אותן, גם לא מיידעים את "ההורים" (שאישורם נחוץ כדי "להפשיר" את המסכנים.)
    האחראית למרכז הרפואי שבו שמורות רובן ענתה לשאלת כתב "הארץ": "בתור עם שעבר את השואה, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לוותר על אף אחד!"
    זה כמו שההורים ישכחו אותך אזוק לכיסא בטיחות בחניון - או, שינעלו אותך ב"מקלחות" של אושוויץ - אלא שאפילו המוות לא יוכל לשחרר אותך משם.
    ברווזו (כלומר, גגלו עם duckDuckGo - מנוע חיפוש שפחות נכנס לווריד) they\them +Uncyclopedia.

  • אילן

    ילדים עד גיל הבגרות לא מודעים לגמרי לזהות המינית שלהם.

    ברוב במקרים עם יחס נכון רובם חוזרים למגדר הביולוגי שלהם.
    הניסיון להעצים את הזהות המינית בגיל כול כך צעיר רק גורמת להם להיות יותר ויותר מבולבלים שלא לא לדבר על הנזק הנפשי העצום שגישה זו גורמת להם.

  • יוס

    מדגים שאין שום הצדקה להתייחס אליהם אחרת

    או לכבד את בקשותיהם. עצם זה שהם רואים שכאשר מבקשים משהו נותנים להם, מייצר אצלם את הרצון למניפולציה. מחקר אחר הראה שרובם פשוט גייז ויצאו מהארון בגיל ההתבגרות. זה הכל. אין מה להתרגש

  • אלון

    מחקר שממלא את המדע בזבל

    תתנו לילדים בנים ותשאלו אותם מה שייך לבנות ומה בנות רואות והן היו עונים תשובות נכונות.
    מה הקשר התפתחות שווה? אין אפילו סריקה של פעילות במוח, כי אנחנו יודעים שילדים בנים תופסים עצמים בצורה שונה והראיה המרחבית שלהם פועלת שונה במוח מנטייה ביולוגית טבעית. למה המחקר לא בדק את זה? ובמקום זה שאל אותם על התנהגות סטריוטיפית? בלי קשר שאת כותבת הרבה דברים על מגדר ומסגרות כאלו, ובכתבות כאלו נראה שאת רק מנציחה את המגדר והעיקרון שלו (למרות שהוא פיקציה, ולמרות שהגדרתו המקורית היא דיקדוק מיני של זכר ונקבה כלפי בני אדם מגילאים שונים. גבר = זכר אדם בוגר וההפך.)

  • יוחאי

    מתי נתעורר

    טרנס-סקסואליות היא הפרעה נפשית כמו סינדרום ירושלים למשל. הנערים האלו מסכנים מאוד, וכחצי מהם מנסים להתאבד.
    במקום להכיר בזה כהפרעה, ולחפש תרופה שתגרום להם להרגיש רגילים. אנשים אינטרסנטיים מנסים לנרמל את התופעה. נותנים לגיטימציה לניתוחי שינוי מין אכזריים, שעולים מאות אלפים. ועושים קופה על הגב שלהם.

  • .מאור

    הם מנסים להתאבד בגלל אנשים חסרי חינוך ורגישות כמוך.

    אומרים לך שאין להם שום בעיה נפשית. הבעיה היא ביחס של החברה.

  • דניאל

    אתה הסטנדרט ל"נורמאלי"?

    אתה הסטנדרט ל"נורמאלי"?

  • ירון

    אכן (עד) מתי

    הסיבה היחידה שחלקם מסכנים היא בגלל אנשים כמוך, שידם קלה על הדק "ההפרעה הנפשית", ותהיה בטוח ששיעור ההתאבדויות הגבוה הוא אך ורק בגלל האקדח שלך. העובדה שהם שונים ממך לא הופכת אותם לחולים. כדאי שתחשוב עם עצמך מה זה אומר "תרופה שתהפוך אותם לרגילים". אם במקרה אתה מבין ש"רגילים" זה כמוך, אז הבעיה היא בך, אתה צריך ללמוד לקבל אנשים שונים ממך. כשזה יקרה, אף אחד לא יהיה מסכן.
    ועכשיו לעובדות, לפי איגוד הפסיכיאטריה האמריקאי בנוגע לשינוי ההגדרה הנוגעת לטרנסקסואליות ב-DMS (כדאי לך לקרוא על זה): "אי-נוחות מגדרית, אינה בפני עצמה הפרעה נפשית. המרכיב הקריטי בדיספוריה מגדרית הוא נוכחות קלינית של מצוקה שמשויכת למצב זה".
    תאר לך איך ניתן היה להקל על המצוקה ללא חוסר הקבלה שלך ושל אחרים. מכון דוידסון - תגובות כמו זו הן מסוכנות, בתור נער אלו הדברים שכיווצו לי את הלב, יותר מכינויים בבי"ס, כדאי למחוק את התגובה שלו.
    חניך לשעבר שלכם בח"צ.

  • דרור

    כ40% מהאוכלוסייה הטרנסית

    כ40% מהאוכלוסייה הטרנסית ניסתה להתאבד, ולא כי זו הפרעה נפשית, אלא בגלל חוסר הקבלה העצום שקיים. אם כל כך חבל לך (וגם לי חבל, פשוט מסיבות שונות) שהניתוחים (ההומניים לחלוטין ולעיתים אף מצילי חיים) עולים כל כך הרבה, אתה מוזמן להציע להכניס אותם לסל הבריאות.

  • רחל

    מנתח אמר ''אני לא מכיר מישהו

    מנתח אמר ''אני לא מכיר מישהו שהתחרט על הניתוח, אמנם יש להם כל מיני טענות...''
    ניתוחים לשינוי מין הם אכזריות מיותרת

  • לילית שרף

    הניתוח בלתי הפיך, לא?

  • אלון(ה)

    טרנססקסואליות היא לא הפרעה נפשית

    בכנות, אני חושב שהם מתאבדים לא בגלל חוסר הקבלה של החברה, זה כבר די מקובל, במיוחד בחוגים שהם מגיעים אליהם, אלא בגלל חוסר הקבלה של עצמם. בסופו של יום, ביולוגית, גבר שמזדהה כאישה, אפילו מגיל אפס, הוא גבר, והוא מבין את זה בעצמו, ואין לזה קשר לחברה (כמובן שהיא יכולה להעצים את הפער הזה). מצד שני - עקרונית זה לא פסול או "לא מוסרי" להיות טרנס. טרנסים רבים מקבלים את עצמם למרות ומתוך המודעות לפער הביולוגי והאישיותי. (להתעלם מזה, לדעתי, זה דבילי ולא מדעי)

  • רחל

    לקבל את עצמך זה לדעת איפה אתה ולשאוף להשתפר

    זה לא מוסרי לשקר
    אם המין הביולוגי שלך הוא xy אז לטעון שאתה אשה זה שקר.
    אם המין הביולוגי הוא xx לטעון שאתה גבר זה שקר. (כלפי עצמך ואחרים)
    אדם צריך לקבל את המין הביולוגי שלו קודם כל, אדם שלא מרגיש הזדהות עם בני מינו צריך לשאול את עצמו בכנות למה זה קרה, ואיך זה יכול להשתנות