מספר הנדבקים זינק מהשנה שעברה. וגם: קדחת דימומית באפגניסטן וחשש מגחלת בניגריה

עלייה בתחלואה באבעבועות רוח בישראל. לפי דו"ח מספר 20 של משרד הבריאות, האחרון נכון לכתיבת שורות אלה, עד 20 במאי 2023 דווח על 235 חולים באבעבועות רוח, לעומת 137 חולים בשנת  2022 כולה. 

אבעבועות רוח נחשבת בציבור למחלת ילדות קלה, אך היא עלולה להגיע במופעים קשים וכואבים, להשאיר צלקות אחריה ואף לגרום מאוחר יותר בחיים לשלבקת חוגרת, מחלה קשה שגורם אותו הנגיף, שנותר רדום בגוף לאחר ההחלמה. בישראל יש מאז 1999 חיסון נגד המחלה, הניתן בשתי מנות לילדים ולמבוגרים שלא חלו עד היום. מאז 2008 החיסון הוא חלק מחיסוני השיגרה ופעוטות מקבלים אותו בגיל שנה במסגרת חיסון ה-MMRV (חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח) ושוב בכיתה א'. לא מעט הורים בוחרים לוותר על החיסון בגלל שמועות שגויות, ומסכנים לשווא את ילדיהם במחלה. אל תוותרו על החיסון.


התדמית של מחלה קלה עלולה להיות מסוכנת ומטעה. ילד חולה באבעבועות רוח | צילום אילוסטרציה: Dan Race, Shutterstock

קדחת דימומית באפגניסטן

באפגניסטן יש התפרצות של קדחת דימומית קרים-קונגו, מחלה נגיפית שמועברת על ידי קרציות או במגע עם נוזלי גוף של חולים. רבות מההדבקות של בני אדם מתרחשות בעת שחיטת בעלי חיים למאכל, ובהתאם רוב החולים הם  עובדי משק חי, אך יש גם הדבקות מאדם לאדם. רק בשבוע שעבר אובחנו יותר מ-90 חולים במדינה, ולפי הדיווח של סוכנות הידיעות חממה, מספר המתים מהמחלה הגיע לשבעה. תסמיני המחלה כוללים חום, שלשול, כאבים ודימום פנימי וחיצוני. נכון להיום אין למחלה תרופה או חיסון מאושר. שיעור התמותה עלול להגיע ל-40 אחוז מהחולים, לכן המחלה עלולה להיות סיכון של ממש במדינות שבהן היא קיימת. 

עד כה היו התפרצויות של הקדחת הדימומית הזו באפריקה, במזרח אירופה, בבלקן ובמזרח התיכון, אך לא בישראל. בשנים האחרונות התגלו כמה מקרים בספרד, והקרציות המעבירות את המחלה התגלו בדרום צרפת. לאור זאת, יש חשש מחדירה של המחלה לאזורים חדשים.

גחלת במערב אפריקה

ניגריה מזהירה את הציבור מפני התפרצות אפשרית של מחלת הגחלת (אנתרקס) שכמה חולים בה התגלו לאחרונה באזור גבולה של גאנה, עם בורקינה פאסו וטוגו. בין טוגו לניגריה מפרידה רק בנין הקטנה. הנבגים של חיידקי האנתרקס נמצאים באדמה ועלולים להדביק בעלי חיים ובני אדם. כמו לא מעט מחלות, תסמיני האנתרקס מזכירים את מחלת השפעת, אך ללא אבחון וטיפול אנטיביוטי מהיר היא עלולה להוביל לסיבוכים קשים ואף למוות. המחלה אינה מדבקת בדרך כלל בין אנשים, אך אפשר להידבק במגע עם בעלי חיים חולים ותוצריהם. חיות משק אפשר לחסן מראש, ובניגריה מבקשים להקפיד על כך באזורים הקרובים להתפרצות.

 

0 תגובות