בשורה בתחום ההשתלות: בפעם הראשונה הושתלה באדם עין שלמה

ארון ג'יימס (Aaron James) בן 46, חייל משוחרר ממדינת ארקנסו שבארצות הברית, עבר תאונה חמורה בשנת 2021. במהלך עבודתו הוא נגע בטעות בכבל חשמל חשוף, וספג זרם חשמלי רב-עוצמה בפניו. כתוצאה מהפגיעה הוא איבד את ידו השמאלית מתחת למרפק, וגם חלקים משמעותיים מפניו, כולל האף, השפתיים ועין שמאל. ג'יימס הועבר למרכז הרפואי לנגון (Langone) בניו יורק, שם החל הצוות הרפואי לטפל בו כדי לשחזר את האיברים שנפגעו. לאחרונה הוא חזר לבית החולים בנסיבות משמחות: בניתוח ראשון מסוגו הושתלה בפניו עין שהגיעה מתורם.

בעוד שהשתלות קרנית הן כבר נפוצות יחסית, השתלת עין שלמה היא מאורע חדש. העין היא איבר מורכב, והיא מחוברת למוח דרך עצב הראייה, ששולח למוח אותות מהעין ומאפשר לו לפענח את מה שראתה. האתגרים בניתוח החדשני נובעים מהקישור בין העין החדשה למוח, מהצורך לספק דם לעין החדשה ומתגובתו החיסונית של הגוף, שעלול לדחות את האיבר המושתל.

כשהוסרה עינו הפגועה לאחר הפציעה, חתכו המנתחים את עצב הראייה כמה שיותר קרוב לעין כדי לשמר כמה שיותר ממנו, בתקווה שבעתיד תהיה אפשרות שיקום, אף שהליך כזה טרם בוצע.

הרופאים הגדירו את ג'יימס כמטופל המושלם עבור הניתוח המהפכני. מעבר לנכונות הגבוהה שלו לתהליך ההשתלה ולמוטיבציה שלו לשיפור מצבו, הוא כבר טופל בכל מקרה בתרופות המדכאות את מערכת החיסון שלו, מכיוון שהיה עליו לעבור השתלות נוספות באזור פניו. תרופות כאלה נחוצות כדי שמערכת החיסון לא תדחה את האיבר החדש.

לדברי הרופאים, הם המליצו על הניתוח במחשבה שגם אם העין לא תתפקד, היא לכל הפחות תשפר במידה ניכרת את מראה פניו של ג'יימס. 


מועמד מושלם לניתוח. ג'יימס לאחר הניתוח, עם ראש הצוות הרפואי שמטפל בו, דוקטור אדוארדו רודריגז | צילום:  NYU LANGONE STAFF

אולי הראייה תחזור

הניתוח הגדול והמורכב בוצע במאי 2023, במעורבות של יותר מ-140 אנשי צוות רפואי. הוא נמשך 21 שעות ובמהלכו הושתלו לג'יימס חלקי פנים, בהם אף, שפתיים וכמובן העין החדשה, לצד רקמות שמקיפות אותה ומייצבות אותה במקומה – כולם מתורם יחיד. בנוסף, הוזרקו לעצב הראייה שלו תאי גזע מגופו של התורם. תאי הגזע עשויים להפוך לתאים חדשים שיחליפו את התאים שנפגעו בתאונה.

הניתוח עבר בהצלחה, ונראה שהעין החדשה כבר מקבלת אספקת דם כשורה מגופו של ג'יימס ומחוברת אליו באופן תקין. נכון לעכשיו, אפריל 2024, הוא עדיין אינו רואה בה, אך לדברי רופאיו, תהליך הריפוי והתקשורת עם המוח ייקחו זמן, והראייה עשויה לחזור בהמשך. בינתיים הם מעוּדדים מהשיפור האסתטי במצבו של המושתל, ועוקבים אחר התאוששותו מהניתוח.


התקדמות ניכרת בתהליכי ההשתלה. תמונה מתוך הניתוח שנמשך 21 שעות | צילום:  JOE CARROTTA / NYU LANGONE STAFF

הניתוח מצביע על ההתקדמות הניכרת שחלה בתהליכי ההשתלה עם השנים, ועשוי ללמד אותנו רבות על תרומת איברים שמקושרים למוח. לא נותר אלא לקוות שבעתיד השתלת עיניים תהיה אסטרטגיה בת-ביצוע במקרים של פציעות או של מחלות, ותוכל להשיב למטופלים את מאור עיניהם.

תגובה אחת

  • אופיר

    משמח מאוד!

    הכותרת היתה מוצלחת יותר אם היום משתילים שתי עיניים ותחת.