תוכים נצפו כשהם מייצרים ומשתמשים בכלים משלושה סוגים שונים כדי לפתוח ולהוציא גרעינים מפרי

כמו לא מעט תגליות אחרות, גם העובדה שתוכים מסוגלים להכין ולהשתמש בכלים כדי להשיג מזון התגלתה כמעט במקרה. מארק אוהרה (O’Hara) ועמיתיו, מאוניברסיטת וינה באוסטריה, חקרו תוכים מהמין קקדו גופין (Cacatua goffiniana), החיים באינדונזיה, ואף תפסו 15 מהם ושיכנו אותם באופן זמני במכלאה, כדי להתבונן עליהם מקרוב. כשאוהרה ראה ביער פירות של העץ המכונה "מנגו ים" (Cerbera manghas) עם סימני נשיכה של תוכים עליהם, הוא אסף כמה פירות והגיש אותם לתוכים במכלאה. "הסתובבתי לרגע וכשהסתכלתי שוב, אחד התוכים הכין כלי והשתמש בו", אמר או'הרה לאתר של כתב העת המדעי Science. "לא יכלתי להאמין למראה עיני!".

כלים שונים לצרכים שונים

שימוש בכלים נצפה בעבר אצל ציפורים, אבל הוא נדיר למדי. המקרה המוכר, והנחקר, ביותר הוא זה של עורבי ניו-קלדוניה, ששולפים זחלים ורימות מתוך ענפים בעזרת מקלות שעיצבו למטרה זו. התוכים מצידם גם לא טומנים מקוריהם בצלחת. תוכי קקדו באוסטרליה נצפו כשהם מתופפים עם מקלות על ענפים, ככל הנראה כחלק מתצוגת חיזור. מחקרים הראו שתוכים מאותו מין אינדונזי אותו חקר אוהרה, קקדו גופין, מסוגלים בתנאי מעבדה לפתור בעיות מסובכות, להשתמש בכלים ואף ליצור אותם. עתה התברר שהם גם משתמשים בכלים בטבע, ולא רק זה: הם מייצרים סט של כלים שנבדלים זה מזה בצורתם, ומשמשים לצרכים שונים בדרך אל המטרה הסופית. במאמר שפורסם בכתב העת Current Biology פירטו החוקרים את ממצאיהם. רק שני תוכים מתוך ה-15 נראו משתמשים בכלים, אך הם עשו זאת פעמים רבות, תמיד כדי לאכול את אותו פרי. התוכים תלשו חתיכות קטנות של ענפים, ואז עיבדו אותן עוד בעזרת המקור: קילפו וחתכו אותן ליצירת כלי בגודל ובצורה המתאימים. התהליך כלל כמה שלבים ולפחות שני סוגים שונים של כלים, במטרה להגיע אל הגרעינים האכילים שבתוך הפרי. התוכים פתחו את הקליפה העבה של הפרי בעזרת המקור, ואז השתמשו בכלי דק וחד אותו החדירו פנימה כדי לחתוך את המעטה הדק יותר שמקיף את הגרעינים. לאחר שעשו זאת הם יצרו כלי מסוג שני, עבה יותר, בעזרתו הוציאו את הגרעינים עצמם. הם החזיקו את הכלים בין הלשון לחלק העליון של המקור, וכך הניעו אותם בתוך הפרי. אחד התוכים גם השתמש מדי פעם גם בכלי מסוג שלישי, מקל עבה יותר שאותו תקע כטריז בקליפת הפרי בזמן שחיטט בתוכו עם הכלים האחרים.

התוכים תלשו חתיכות קטנות של ענפים, ואז עיבדו אותן עוד בעזרת המקור: קילפו וחתכו אותן ליצירת כלי בגודל ובצורה המתאימים קרדיט: Curr. Biol., Aug. 31, 2021 Vol. 31, Issue 20

התנהגות נלמדת

התוכים, אם כך, יצרו כמה כלים, והתאימו כל אחד מהם לצורך שונה. זו הפעם הראשונה ששימוש כה מתוחכם בכלים נראה אצל ציפורים, או אצל כל חיה שאינה שימפנזה. העובדה שרק שניים מהתוכים עשו זאת, אומרים החוקרים, מעידה על כך שזו אינה התנהגות שטבועה בהם מלידה. "אם שימוש בכלים הייתה תכונה שמקודדת בגנים, כל הציפורים היו עושות זאת", אמר אוהרה. "היות ורק בודדים משתמשים בכלים, סביר יותר שהם המציאו את ההתנהגות הזו בעצמם". אפשרות נוספת היא שהיה ממציא אחד בלהקה, והאחרים למדו ממנו. התוכים שהשתמשו בכלים היו מבוגרים למדי, ותוכים צעירים יותר מבין ה-15 צפו בהם בזמן שעשו זאת, ואפילו נטלו במקורם את הכלים שחבריהם הפילו ושיחקו איתם. ייתכן שזה הצעד הראשון בדרך ללמוד את הפעולות הדרושות להוצאת הגרעינים. "אנחנו יודעים שבתנאי מעבדה הם לומדים זה מזה", אמרה ברניקה מידושבסקה (Mioduszewska), עמיתתו של אוהרה. "אז סביר שהם עושים זאת גם בטבע".

2 תגובות

  • אבי בן-משה

    מעניין שבסביבה גיאוגרפית אחת,

    מעניין שבסביבה גיאוגרפית אחת, קיימים שני מינים של ציפורים שאינם קשורים גנטית אבל בעלות יכולות יוצאות דופן ודומות לשימוש בכלים.
    יכול להיות שהעברה גנטית אינה מתבצעת רק בדרכים שאנחנו מבינים.

  • joseph arodi

    מעניין ומלמד ומלהיב