דולפינים באוסטרליה פיתחו שיטת ציד חדשה, והם לומדים אותה זה מזה, לא מהוריהם

הדולפינים החיים מול חופי מערב אוסטרליה פיתחו בשנים האחרונות שיטת ציד חדשה: הם רודפים אחר דגים ומכוונים אותם אל קונכיות גדולות וריקות. כשהדג שוחה אל תוך מה שנדמה לו כמקום מסתור בטוח, הדולפין מרים את הקונכייה בפיו ומעלה אותה אל פני המים. שם הוא מטה את הקונכייה בעזרת אפו, כך שהדג חסר המזל נופל ישר אל תוך פיו. במחקר חדש, חוקרים מאירופה ומאוסטרליה גילו שבניגוד לשיטות ציד אחרות, את הטריק הזה הם לומדים מחבריהם, ולא מהוריהם.

החוקרים עקבו אחר הדולפינים, מהמין דולפינן אנקולי (Tursiops aduncus), במשך כ-11 שנים. הם זיהו יותר מאלף פרטים שונים, תיעדו את פגישותיהם ושחיותיהם המשותפות וגם אספו מהם מידע גנטי, וכך למדו על קשרי המשפחה שלהם. הם תיעדו גם כל שימוש של הדולפינים בכלים, אך את שיטת הציד הזו, שזכתה לכינוי "שֶלינג" (shelling, מהמילה האנגלית לקונכייה), הם ראו לעתים רחוקות בלבד. "את אף פעם לא יכולה לדעת מתי זה יקרה", אמרה סוניה ויילד (Wild), שהובילה את המחקר, בראיון לניו-יורק טיימס. "זה ממש מפתיע לראות פתאום קונכייה ענקית יוצאת מהמים ליד הסירה, ודולפין מנער אותה". ויילד השוותה את ניעור הקונכייה לדרך שבה אנשים מנערים שקית כמעט ריקה של חטיף צ'יפס אל תוך פיהם, כדי לתפוס את הפירורים האחרונים.

בסופו של דבר תיעדו החוקרים 19 דולפינים שעשו שֶלינג 42 פעמים. הם מעריכים שהיו עוד פעמים לא מעטות שלא הצליחו לתעד, שכן מסירת התצפית שלהם יכלו לראות רק את החלק האחרון של שיטת הציד הזו, הרמת הקונכייה אל פני המים, שלב שעשוי להימשך שניות אחדות בלבד. 

החוקרים הרכיבו מודל של הרשת החברתית של הדולפינים, לפי המידע שנאסף עליהם – מי מסתובב עם מי, וכמה זמן כל דולפין מבלה עם כל אחד מחבריו. כך גילו כי הדולפינים שעסקו בשֶלינג נטו להשתייך לאותם חוגים חברתיים. הם הסיקו שהמנהג התפשט באוכלוסייה דרך למידה חברתית: הדולפינים ראו את חבריהם צדים כך דגים וחיקו אותם. "ככל ששני פרטים בילו יותר זמן ביחד, כך היה סיכוי גבוה יותר שהם יחקו זה את התנהגותו של זה", אמרה ויילד. 

כמו לרוקן שקית צ'יפס - סרטון קצרצר של דולפין עושה שֶלינג (מקור: Dolphin Innovation Project): 

ללמוד מהחבר, לא מאמא

הדולפינים שלמדו לעשות שלינג הגיעו ממשפחות שונות, ונראה שעיקר הלמידה לא הייתה מאם לצאצאיה, אלא בין פרטים שאינם קרובי משפחה. "הממצאים האלו מפתיעים למדי, שכן דולפינים נוטים להיות שמרנים, כך שהצעירים מאמצים אסטרטגיה של 'עשה מה שאמא עושה' בכל הנוגע להתנהגויות ציד", ציינה ויילד. ואמנם, במחקר קודם על אותה אוכלוסיית דולפינים ובהשתתפות חלק מאותם חוקרים, נמצא שהתנהגות אחרת של שימוש בכלים עוברת באופן כמעט בלעדי דרך למידה מהאם. הכלי במקרה זה הוא ספוג ים: הדולפינים תוחבים בו את חוטמם ומשתמשים בו כמעין כפפה או ביגוד מגן, כדי להימנע משריטות כשהם נוברים בחול הגס שבקרקעית הים, בחיפוש אחר טרף. הדולפינים שאימצו את ההתנהגות הזו היו כולם צאצאים של דולפינה שעשתה זאת בעצמה. 

"הממצאים שלנו הראו שדולפינים בהחלט יכולים, ובמקרה של שלינג גם יש להם מוטיבציה, ללמוד שיטות ציד חדשות מחוץ לקשר בין אם לצאצא", אמרה ויילד. "זה פותח פתח להבנה חדשה של הדרך שבה דולפינים מסוגלים להתאים את עצמם, מבחינה התנהגותית, לסביבה משתנה - למידה זה מזה מאפשרת הפצה מהירה של התנהגות חדשה באוכלוסייה".

צמד דולפינים באתר המחקר | צילום: סוניה ויילד
הסתגלות מהירה לתנאים חדשים. צמד דולפינים באתר המחקר | צילום: סוניה ויילד

למידה חברתית, התאמה מהירה

למידה מהאם יעילה במקרה שבעלי החיים נמצאים בסביבה קבועה יחסית, שמשתנה רק מעט מדור לדור. בסביבה שמשתנה במהירות רבה יותר, הידע של הדור הקודם עשוי להתברר כלא רלוונטי. במקרה כזה עדיף ללמוד מבני הדור שלך, ולאמץ התנהגויות חדשות. 

הסביבה של הדולפינים אכן עברה שינויים לאחרונה. ב-2011, שלוש שנים לאחר שהחוקרים החלו לעקוב אחר הדולפינים, היכה גל חום חסר תקדים במפרץ שהם חיים בו וגרם למוות של צמחי מים הגדלים שם, בעקבות זאת למותם של בעלי חיים הניזונים מהם, וכך גם לרעב של טורפי אותם בעלי חיים, בהם גם הדולפינים, שסבלו קשות. חלזונות הים נפגעו מגל החום באופן קשה במיוחד, לכן קונכיות ריקות היו נפוצות במיוחד בתקופה זו. יותר ממחצית אירועי השלינג נצפו בשנתיים שלאחר גל החום, והחוקרים משערים שהשילוב של צורך והזדמנות – מיעוט המזון יחד עם זמינות הקונכיות הריקות – היה הזרז להתפשטות שיטת הציד הזו.

למידה חברתית מחברי הקבוצה, ולא רק מהאם, מאפיינת גם בעלי חיים אחרים הנוהגים להשתמש בכלים: קופי אדם וקרוביהם, בני האדם. "המחקר מראה שהתנהגות הדולפינים דומה הרבה יותר לזו של קופי אדם, כולל בני אדם, ממה שחשבנו בעבר", אמר מייקל קרוצן (Krützen), שהיה שותף לשני המחקרים על הדולפינים. "למרות ההיסטוריה האבולוציונית השונה שלהם, והעובדה שהם חיים בסביבות מאוד שונות, גם הדולפינים וגם קופי האדם הם יונקים בעלי תוחלת חיים גבוהה ומוח גדול, המסוגלים להמצאה ולהעברה של התנהגויות חדשות בתוך הקבוצה".

0 תגובות