מחקר חדש מגלה שחתולים מזהים כשמדברים אליהם, אבל לא בטוח שאכפת להם

מתי בפעם האחרונה דיברתם אל החתול שלכם? או אל חתול שפגשתם, אצל חברים או ברחוב? לא צריך להתבייש: הרבה אנשים מדברים אל חיות המחמד שלהם, והם עושים זאת בצורה אחרת מזו שהם מדברים אל חבריהם או בני משפחתם. אנחנו נוטים למשוך יותר את ההברות כשאנחנו פונים ליצורים הפרוותיים שבבית שלנו, לדבר לאט, במשפטים קצרים ובקול גבוה, ולחזור הרבה על מילים: "מי חמוווד שלי? מי חתול קטני וטווווב?"

אם זה נשמע לכם מוכר ממקום אחר, אתם לא טועים: הדיבור אל חיות מחמד דומה מאוד לדיבור אל תינוקות, אותו "בייבי טוק" שרובינו מאמצים כשאנחנו פונים אל בני אדם קטנים במיוחד. בשפה מדעית, סוג הדיבור הזה נקרא "אימהית" או "הורית" (Motherese, Parentese), ומחקרים הראו שהוא קיים במגוון תרבויות ברחבי העולם.

אחד החתולים שנודב למחקר | צילום: Charlotte de Mouzon
חתול מגיב ל"דיבור מכוון חיות מחמד". אחד החתולים שנודב למחקר | צילום: Charlotte de Mouzon

צורת הדיבור אל חיות מחמד חולקת מאפיינים רבים עם ה"הורית". מספר מחקרים בדקו את ההשפעה שלה על כלבים, והראו שהם מגיבים ל"דיבור מכוון חיות מחמד", כפי שמכנים אותו החוקרים, יותר מאשר לדיבור רגיל, "מכוון מבוגרים". כלבלבים צעירים, במיוחד, הגיבו לצורת פנייה זו בהתלהבות.

אבל מה עם חתולים? באופן כללי, בעלי החיים הללו נוהגים להגיב פחות לדיבור של בני אדם, או אולי יותר נכון לומר, הם מגיבים, אבל רק בזמן ובמקום שהם מוצאים לנכון. אין ספק, עם זאת, שחתולים רבים כן יוצרים קשר קרוב עם בעליהם. ב-2019 התפרסם מחקר שהראה שחתולי בית מכירים את שמם ומגיבים אליו, בהזזת אוזניים, ראש או זנב. זה לא אומר שהם יבואו כשתקראו להם, אבל לפחות תדעו שזה לא כי הם לא מבינים – הם פשוט בוחרים להתעלם.

ומה עם אותו "דיבור מכוון חיות מחמד"? האם חתולים, כמו כלבים, יודעים לזהות אותו ולהבחין בינו ובין דיבור רגיל? במחקר חדש, חוקרים מצרפת בחנו 16 חתולי בית, והראו שחתולים אכן מבחינים בהבדל בין צורות הדיבור – אך רק כאשר הבעלים שלהם הם אלו שמדברים.

שני חתולים מהמחקר, לפני (משמאל), במהלך (באמצע) ואחרי שפנו אליהם | צילום: Charlotte de Mouzon
האם חתולים שמים לב לצורת הדיבור? שני חתולים מהמחקר, לפני (משמאל), במהלך (באמצע) ואחרי שפנו אליהם | צילום: Charlotte de Mouzon

אתה מדבר אלי?

כאשר מחקר דומה נערך על כלבלבים, החוקרים שמו אותם בחדר עם רמקול, השמיעו להם משפטים ב"דיבור מכוון חיות מחמד" ובדיבור רגיל, ובדקו מתי הם התקרבו יותר אל מקור הקול ועשו תנועות של קריאה למשחק. כל מי שמכיר חתולים יודע שזה לא ממש יעבוד איתם: אי אפשר לסמוך על כך שהם יתקרבו אל מי שקורא להם, ולא משנה באיזו צורה. לכן החוקרים השתמשו בשיטה אחרת. הם השמיעו לחתולים משפטים כמו "אתה רוצה לשחק?" או "מה שלומך?" שבעליהם הקליטו מראש, בדיבור "מכוון מבוגרים". החתולים לרוב הגיבו, במבט או תזוזת עיניים, למשמע הקול. אז השמיעו להם החוקרים עוד משפט כזה, ועוד אחד. התגובה של החתולים למשפטים הבאים הייתה פחותה: הם הבינו את הרעיון. אבל אז הגיע המשפט הרביעי, שנאמר בדיבור "מכוון חיות מחמד". האם החתולים ישימו לב שמשהו השתנה, ויגבירו את תגובותיהם?

כן, גילו החוקרים. או לפחות, רוב החתולים, עשרה מתוך הששה עשר, עשו זאת. החוקרים הסיקו מכך שהחתולים הבדילו בין סוגי הדיבור, וידעו שאחד שונה מהשני. לעומת זאת, כשאותו ניסוי נעשה עם משפטים שהקליטו אנשים זרים, שהחתולים לא הכירו, הם לא הגבירו את תגובותיהם במשפט הרביעי, השונה. ייתכן, אומרים החוקרים, שהחתולים צריכים להכיר את הדיבור הרגיל של האדם בשביל לשים לב כשהוא משתנה.

סרטון של אחד החתולים במחקר, מקשיב לבעליו מדבר בקול "מכוון מבוגרים":

המחקר הנוכחי הוא קטן מאוד, כמובן, ואפילו מתוך הקבוצה הקטנה של 16 חתולים, לא כולם הראו שהם אכן מבדילים בין צורות הדיבור. אך הממצאים בכל זאת מעידים על כך שלחלק מהחתולים יש את היכולת הזו. הצעד הבא, מלבד לצרף עוד חתולים למחקר, יהיה אולי ניסיון לברר אם החתולים מגיבים לדיבור "מכוון חיות מחמד" בצורה אחרת מזו שבה הם מתייחסים לדיבור רגיל. זה לא יהיה קל: בהשוואה לכלבים, חתולים מגיבים הרבה פחות לדיבור אנושי, מכל סוג שהוא. בהחלט ייתכן גם שהם אומנם יודעים כאשר אנחנו מדברים אליהם, אבל כמו במקרה שבו אנחנו קוראים בשמם, פשוט לא ממש אכפת להם.

 

6 תגובות

  • אנונימי

    מחקר גרוע ביותר

  • תולי

    מותר החתול

    זוכרים את הסרט 'תראו מי מדבר'
    קראתי והזכיר לי אותו פחות או יותר
    חוקרים מלומדים, עטורי תארים
    מייצרים ניסוי פשטני וקובעים
    למה מתי ואיך חתולים מתנהגים
    -
    זוכרים את הבדיחה על המדען
    שערך ניסוי על זבוב קטן
    בכל פעם תלש לו רגל אחת
    "זבוב קפוץ" ציווה והוא קפץ
    לאחר שתלש את האחרונה
    הזבוב לא קפץ והמסקנה?
    זבוב בלי רגליים לא מבין עברית
    גם כאן עיוורון/התנשאות לדעתי
    -
    חתולים, אפילו חתול ביתי
    הוא גשושית חלל/מזל"ט מודיעין
    חיישנים על אנושיים
    תדרים שאין אנו חשים
    ולשפוט אותם במומנו
    מעיד רק עלינו
    -
    נזכר בשנות התשעים
    אני תרמילאי בסין
    כרגיל בארץ זרה
    למדתי מספר מסע
    מילים חיוניות בשפתם
    ניסיתי, כלום לא הובן
    בדיעבד התברר שהסינית
    שונה משפה שמית/לטינית
    העיצורים לכאורה
    שתרגמו מילה
    חסרי אונים ויכולות
    לבטא שפה שכולה תנועות

  • חגי

    על יונקים וחתולים אחרים

    הדבר החביב ביותר בחתולים הוא דווקא חוסר התגובה שלהם.
    הכתבה מפספסת במשהו את הענין העיקרי בדיבור בקול גבוה - הוא נתפס כיותר אימהי ופחות כמאיים. זה דבר שמופיע אצל הרבה מהיונקים ויתכן שגם בבעלי חיים אחרים. גם כלבים בעצמם בוחרים בטון גבוה יותר לשמחה וקרבה ובטון יחסית נמוך יותר כטון מאיים (למרות שלפעמים הנביחה שלהם צווחנית בכל מקרה).
    חתולים מיללים בטון גבוה לקראת האדם שיאכיל אותם ובטון נמוך יותר כדי להביע איום. הדבר גם דומה לתופעה אחרת שמופיעה באופן נרחב אצל יונקים (ושוב, אולי גם אצל בעלי חיים אחרים) - הטיה קטנה וחשיפת הצוואר כביטוי לכניעה שהיא קרבה. אצל כלבים וחתולים זה מופיע ככניעה אבל גם כאשר שניים חובבים זה את זה. אצל בני אדם זה ניכר במיוחד אצל נשים שיותר מבצעות את הטיית הצוואר הקלה במפגשים עם אחרים.

  • יוס

    יש לי 3 חתולים 12 שנה כל אחד

    יש לי 3 חתולים 12 שנה כל אחד מגיב כאשר אני קורה לו בשמו. בנוסף אחד החתולים אני מדבר אליו כמו לתינוק והוא מגיב אלי בקולות ויסתכל לי בעיניים ואני בעיניים שלו ואנחנו מתקשרים

  • .

    טגמנטום

    יכול להיות שהפניית הקשב והזזת אוזניים או ראש כשקוראים בשם, קשור יותר לטגמנטום ולאו דווקא לאיזורים אחרים שקשורים להבנת שפה

  • אנונימי

    היי