שלושה ניסויים הראו שככל שהמעמד הכלכלי של אדם נמוך יותר, הוא מקדיש יותר תשומת לב לאנשים אחרים. מה זה אומר? קשה לדעת

האם אתם שמים לב לאנשים מסביבכם? לפי מחקר חדש, התשובה עשויה להיות תלויה במצב הכלכלי שלכם.

חוקרים מאוניברסיטת ניו-יורק בדקו כמה זמן מקדישים אנשים ממעמד כלכלי מסוים לבחינת האנשים הנמצאים סביבם. הם עשו את זה בכמה שיטות – על ידי בחינת המבטים של הולכי רגל ברחוב, שלבשו לצורך כך משקפי גוגל גלאס, מעקב אחרי תזוזות העיניים של נבדקים במעבדה בשעה שצפו בתמונות של אנשים ברחוב, ועל ידי בחינת יכולתם של הנבדקים לזהות שינוי בפרצופים שמוצגים להם על מסך מחשב.

שני הניסויים הראשונים הראו שנבדקים ממעמד כלכלי נמוך יותר הביטו זמן ארוך יותר באנשים שראו ברחוב, ואילו אלו ממעמד כלכלי גבוה התבוננו בהם זמן קצר יותר. הניסוי האחרון הראה שהעניים יותר גם היו זריזים יותר בזיהוי הבדלים בין פרצופים, בהשוואה לעשירים.

למה עשירים מסתכלים פחות על אנשים סביבם? החוקרים סבורים שאנשים נוטים להקצות את זמנם ואת תשומת לבם למה שחשוב ורלוונטי להם – דברים שמסכנים אותם או שיכולים לעזור להם להשיג את מטרותיהם. לפי הסברה הזאת, אנשים ממעמד כלכלי נמוך יותר רואים באינטראקציות בין אישיות פוטנציאל לרווח או להפסד, אך עבור אנשים ממעמד כלכלי גבוה, אנשים אחרים שהם פוגשים ברחוב לא ממש יכולים לאיים עליהם, וגם אין להם הרבה מה להרוויח מהם. העשירים לא מתעלמים במודע משאר האוכלוסייה – המוח שלהם פשוט לא מקדיש תשומת לב רבה למי שאינם רלוונטיים עבורו.

הרעיון נשמע מעניין מאוד – ופרובוקטיבי למדי – אך כמה פרטים מחייבים אותנו לקחת את המחקר בעירבון מוגבל. ראשית, מדובר במחקר קטן – שני הניסויים הראשונים נעשו על קבוצה של כמה עשרות נבדקים בלבד. גם הזמן שניתן לנבדקים לצפות באנשים בניסויים הללו אלו היה קצר למדי: בניסוי הראשון, שבו הנבדקים הלכו ברחוב עם משקפי גוגל גלאס, הליכה ממוצעת נמשכה כדקה בלבד.

בנוסף, המעמד הכלכלי של הנבדקים נקבע על פי הדיווח שלהם עצמם, לא על פי נתונים אובייקטיבים. המשתתפים יכלו לבחור אחת מחמש אפשרויות – עני, מעמד העובדים, מעמד בינוני, מעמד בינוני-גבוה ומעמד גבוה. החלוקה הזו, יחד עם מספר הנבדקים הנמוך, הביאה לידי כך שבניסוי הראשון, למשל, השתתפו רק שלושה אנשים שהגדירו את עצמם עניים, ושניים מהמעמד הגבוה.

נראה לפיכך שלא תמיד היה ייצוג ראוי לכל המעמדות. הדבר בלט במיוחד דווקא בניסוי האחרון ומרובה המשתתפים שנערך באמצעות "הטורקי המכני" של אמזון. מדובר בפלטפורמה שמאפשרת לאנשים להשתתף בניסויים דרך האינטרנט תמורת כסף, ומחקרים רבים נעזרים בה. הבעיה היא שהמצטרפים לטורקי המכני אינם מייצגים את האוכלוסיה בכללותה. ואמנם, מתוך 396 המשתתפים, רק 40 שייכו את עצמם למעמד בינוני-גבוה, ואחד בלבד הצהיר שהוא איש המעמד הגבוה.

בשל ההסתייגויות הללו אי אפשר להסיק מסקנות נחרצות מהמחקר – אך כן אפשר לקחת את תוצאותיו כבסיס למחקר נוסף. יחסים בין המעמדות, והפערים הגדלים ביניהם, נמצאים על סדר היום של כל חברה מודרנית. הבנה של הדרכים שבהן הם באים לידי ביטוי בחיי היומיום עשויה לאפשר לנו להבין טוב יותר את היחסים המעמדיים, ואולי אף לעזור להפיג את המתח ביניהם. המחקר החדש הוא חלק קטן בתמונה גדולה הרבה יותר, ועשוי להצביע על כיווני מחקר מעניינים.

7 תגובות

  • בני

    זבל פרוגרסיבי טיפוסי במסווה של כתבה מדעית

  • ...

    התעלמות מהעיקר...

    אתם מפספסים את ההבדל העיקרי - וזה בין נשים לגברים.
    נשים מתעניינות בפרצופים הרבה יותר מגברים וגם מזהות פרצופים יותר טוב מגברים (אם כי עדיין רובן לא טובות בזה ברמה שזה עוזר להן!!!) וגברים פחות מתעניינים בפרצופים.
    בנוסף רוב העניים הם נשים.

  • ק. פריש

    ביבי, למשל, לא רואה בני אדם,

    ביבי, למשל, לא רואה בני אדם, אלא בוחרים. אף כי נוא בעצם יצור נחות.

  • נפתלי

    את מי רואים בזכוכית עם או בלי שכבת כסף

    נושא המחקר הזכיר לי סיפור חסידי, עם מוסר הַשְׂכּל בצידו.
    http://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/477740

  • רוני אשכנזי

    ואולי הפוך ..? מי שלא שם לב

    ואולי הפוך ..? מי שלא שם לב לאנשים קל לו יותר להתעשר ... או שזוהי אחת התכונות שעוזרת לטפס ולהגיע למעמד כלכלי גבוה ...?

  • ...

    זה נכון

    זה נכון. אחד המאפיינים של הרבה מהמתעשרים והמצליחים הגדולים היא היכולת הטבעית להתעלם מהסביבה ובעיקר מבני אדם. וזו למעשה תכונה די פסיכופתית או אוטיסטית.

  • ששון המחסל

    מעניין

    אינטרס משנה את המחשבה