התחלואה בקורונה חוזרת לעלות על רקע התפשטות של תתי ווריאנטים חדשים בעולם, סימנים ראשונים להתמנות התפשטות אבעבועות הקוף בישראל ובספרד ווטרינר נדבק באנתרקס

מקדם ההדבקה של הקורונה בישראל המשיך לעלות במהלך השבוע והגיע ל-1.13, מספרים שראינו לאחרונה בחודש יוני האחרון, כשהווריאנט האחרון התפשט בישראל. הווריאנטים העיקריים שמתחרים כעת בו ברחבי העולם הם ווריאנט B.A.46 המתפשט בארה"ב ובבריטניה ונראה שמתחמק ממערכת החיסון אפילו ביעילות רבה יותר מהווריאנט הקודם, ווריאנט BA.2.75, שרק החל את מסעו. תת הווריאנטים של האומיקרון הפכו יעילים כל כך בהתחמקות מנוגדנים במערכת החיסון שלנו, עד שיש מומחים בעולם החוששים שניתן יהיה לחלות שוב אחרי מספר שבועות בתת ווריאנט חדש שיופיע. בכמה מדינות בעולם כבר ניתנים חיסונים מותאמי אומיקרון, אך עוד מוקדם מדי לדעת האם ביכולתם לחסום גם את הווריאנטים החדשים או לא. לדברי ממונה הקורונה פרופסור זרקא, החיסונים המותאמים כבר הגיעו לישראל, אך עוד לא ברור מתי יהיה ניתן לקבל אותם בקופות החולים. מספר החולים במצב קשה לא ירד גם במהלך השבוע שחלף ועדיין הוא סביב 100. 41 מתוכם במצב קריטי. מספר הנפטרים עלה ל-11,676 נכון ליום חמישי האחרון.

המדינות המובילות כעת במקרי הקורונה בעולם הן יפן, רוסיה, קוריאה הצפונית וטאיוואן. גם כמה ממדינות אירופה רושמות עליה מתונה. בבריטניה כבר בקושי מתבצעות בדיקות אבל מדי יום מתים שם כמה עשרות אנשים מקורונה, וזה במצב של הדבקות חופשיות ללא מגבלות כלל כבר יותר משנה.

פוליו

מקרה ראשון של פוליו זן 2 ממקור תרכיבי התגלה באלג'יריה, כשבן שנתיים אובחן עם פוליו ולא חוסן מעולם בשום חיסון נגד המחלה, וגם לא יצא מאלג'יריה. עד כה התגלו בשנה האחרונה מקרי תחלואה זן 2 ממקור תרכיבי באוקראינה ובארה"ב, ודגימות ביוב של הנגיף התגלו גם בבריטניה וישראל ללא תחלואה בשלב זה. עם זאת מקורו של הנגיף באלג'יר אינו מאירופה או ארה"ב אלא באפריקה. הוא מקושר גנטית לדגימה מניגריה. החיסון היחיד נגד פוליו שיכול להגן מזן 2 הוא החיסון המומת בזריקה, IPV. זן 2 הפראי נכחד מהעולם בססוף המאה הקודמת, והמקרים שמתגלים בתקופה האחרונה מקורם בזן המוחלש החיסוני שהוצא מחיסוני השגרה בכל העולם בשנת 2016.

נראה שהילד חלה כבר בחודש אפריל האחרון, אובחן בחודש יולי, ורק כעת ארגון הבריאות העולמי מדווח על כך בעצמו. הרשויות באלג'יריה מתכננות כעת מבצע חיסונים באזור, בתקווה שהווירוס לא התפשט יותר מדי בזמן הרב שחלף בין המחלה לפעולה.

בפקיסטן דווח על מקרה פוליו פראי נוסף, ה-18 במספר מאז תחילת השנה. כמעט כל המקרים הם מאותו האזור. מבצע חיסונים גדול יצא לדרכו לאחרונה, אך השיטפונות הרבים במדינה עדיין מקשים.

חצבת ואנתרקס

מקרה חצבת בסידני שבאוסטרליה הקפיץ את הרשויות. החולה, בשנות החמישים לחייו, נדבק באסיה ופיתח את המחלה לאחר שובו לאוסטרליה. לא נמסר באיזו מדינה ביבשת ביקר. הרשויות מבקשות להקפיד על שתי מנות חיסון, גם לבוגרים שנולדו לאחר תקופת מגפות החצבת.

בזימבבואה שם משתוללת המגפה כבר זמן מה וגבתה עד כה את חייהם של מעל 700 ילדים, מבצע החיסונים מתרחב במאמץ להגיע לכל הילדים הלא מחוסנים לפני הווירוס.

ובספרד, וטרינר נדבק באנתרקס, מקרה נדיר ומדאיג, כנראה כשניתח גופת פרה שמתה. זה המקרה השני באזור ב-20 השנה האחרונות. המחלה יכולה להיות קשה מאוד ונבגי האנתרקס עמידים להפליא. מצבו של הווטרינר החולה שפיר בינתיים והוא נמצא בבידוד.

אבעבועות הקוף

ומספר החולים באבעבועות הקוף המדווח בעולם כבר מעל 60 אלף. כאן בישראל אותרו עד היום 247 חולים, ונראה שמבצע החיסונים הישראלי המיועד לקבוצות סיכון להדבקה משיג את מטרתו ומאט את קצב ההדבקות. בארה"ב אותרו עד כה 23.5 אלף חולים. בספרד אותרו כמעט 7,000 חולים, וברזיל משיגה במהירות את הפער עם כ-6.7 אלף חולים. בפרו כבר יש מעל 2,000 חולים. ובמקסיקו מעל 1,000.

בארה"ב אישרו הרשויות שמותו של חולה אבעבועות קוף מקליפורניה אכן נגרם כתוצאה מהמחלה, ועדכנו על שני מקרי דלקת מוח בחולי אבעבועות קוף שהיו בריאים קודם לכן. שני החולים סובלים כעת מפגיעות.

מקרים ראשונים של המחלה דווחו בסין, מצרים, והאיים גוואדלופ וקלדוניה החדשה.

7 תגובות

  • א

    מה הכוונה "החיסונים המותאמים כבר הגיעו לישראל"?

    מה הכוונה "החיסונים המותאמים כבר הגיעו לישראל"? לפי המידע שקבלתי מקופ"ח החיסון החדש מכיל שלוב של החיסון הראשון וחיסון לאומיקרון.

  • א

    בכירים בתחום יצאו בהכרזה

    בכירים בתחום יצאו בהכרזה שהוריאנטים של הקורנה כעת (יש לנו גם חיסון וגם תרופות) אינם מסוכנים יותר משפעת.

  • אנונימי

    את מי אתם מנסים להפחיד ?

    את מי אתם מנסים להפחיד ? הצלחתם פעם חאלאס . ציפור לחשה לי שהבחירות מביאות את חיידקי הקורונה

  • גילגמש

    נדבקת בוירוס קטלני

    מסכן, נדבקת בטיפשוטיזם! וירוס קטלני שתוקף את רמת המישכל שלך ובסופו של דבר, אתה תגיע לרמת מישכל של תיקן בינוני. מסכן, רחמים עליך

  • א

    שאיפה לדמוקרטיה ומדע טוב.

    1. שים לב שמשטרים חשוכיםכ מו סין ממנפים מגפות כדי לחזק את המשטר. בדמוקרטיה צריך להזהר.
    2. מכון וייצמן איננו ויקיפדיה ששואפת לקונצנזוס. זהו מכון מחקר מדעי. חילוקי דעות וספקנות הם בסיס הכרחי למדע טוב.
    חתימה טובה.

  • אנונימי

    בבל"צ

    לא מעניין. תחפשו עבודה אמיתית וצאו לאנשים מהכתף.

  • חיים

    אפילו משרד המחלות כבר אמר

    אפילו משרד המחלות כבר אמר שהשקרונה היא שפעת ואתם בשלכם. לכו לכל הרוחות