התפרצויות שעלת בישראל ובארצות הברית, חצבת בפילדלפיה, ושפעת בילדים ובדובי קוטב

לפני כשבוע וחצי נפטר בישראל משעלת תינוק בן חודשיים, לאחר שחלה בגיל חמישה שבועות, כך הודיע משרד הבריאות. זה לפני הגיל שבו ניתן לחסן תינוקות נגד המחלה המסוכנת, הדבר היחיד שיכול להגן על תינוקות בגיל זה מפני חיידק השעלת הוא נוגדנים שעוברים בזמן ההיריון מהאם לעובר. לצורך כך ממליצים לכל מי שבהריון להתחסן נגד שעלת בשליש השלישי להריון. מטרת החיסון היא לגרום לעלייה ברמת הנוגדנים אצל האם ההרה. חלקם יעברו לעובר ויגנו עליו לאחר הלידה עד שיוכל להתחסן בעצמו החל מגיל שישה שבועות. החיסון נמצא בסל הבריאות מזה כמה שנים, אך לא כל האימהות ההרות מנצלות זאת. חלקן לא מעוניינות להתחסן וחלקן לא מספיקות בגלל לידה מוקדמת. מחלת השעלת הורגת כאחוז מהתינוקות הלא מחוסנים החולים בה, וגורמת לשאר סבל לא יתואר.

החיסון ניתן לנשים הרות בעולם כבר יותר מעשר שנים. הוא בטוח ומציל חיי תינוקות יום יום. על כל מי שבהריון לפנות לצוות הרפואי המלווה את ההריון ולהתייעץ לגבי מתן חיסון בהריון נגד שעלת בין שבוע 27 ל-36.

עד ה-18 בנובמבר 2023 נספרו בישראל 1235 מקרי שעלת, לעומת 19 מקרים בלבד בכל 2022. אנחנו נמצאים בעיצומה של מגפת שעלת. הגנו על התינוקות.


הדבר היחיד שיכול להגן על תינוקות קטנים מפני חיידק השעלת הוא נוגדנים שעוברים בזמן ההיריון מהאם לעובר. אישה בהיריון מקבלת חיסון | Shutterstock, Image Point Fr

מחלות בארצות הברית

כפי שדיווחנו כאן בשבועות האחרונים, יש התפרצויות של שעלת במדינות רבות נוספות. לפני ימים ספורים הודיעו על התפרצות שעלת בפנסילבניה שבארצות הברית. מציינים שם שמחצית מהתינוקות החולים בשעלת עלולים להתאשפז. עוד מזכירים שבתחילת המחלה התסמינים שלה דומים לתסמיני שפעת, הצטננות או קורונה ולכן ההורים והרופאים עלולים לא לזהות אותה בזמן, בדיוק בשלב הקריטי שבו אפשר לתת טיפול אנטיביוטי שיקצר את משך המחלה וימנע תסמינים קשים. כשמתחיל השיעול האופייני למחלה כבר מאוחר מדי לעצור אותה אצל החולה, אך מתן אנטיביוטיקה יכול לוודא שלא יוסיף להדביק אחרים. גם במדינת ניו יורק הודיעו על התפרצות לא קטנה, לאחר ש-108 תושבי מחוז סאפוק אובחנו עם שעלת, בעיקר תלמידי בית ספר והוריהם.

ולא רק שעלת יש בארצות הברית, בפילדלפיה מדווחים על שישה מוקדי חשיפה לחצבת בימים האחרונים. מקרה אחד פורסם עוד לפני חג המולד, אבל החמישה האחרים טריים, והתרחשו לאחר שאחד החולים הפר את חובת הבידוד והלך בכל זאת למקום ציבורי. חצבת היא המחלה הנגיפית המידבקת ביותר, ואפשר למנוע אותה בקלות וביעילות רבה בעזרת החיסון נגדה.


מחצית מהתינוקות החולים בשעלת עלולים להתאשפז. תינוק משתעל בזרועות אמו | Shutterstock, Lopolo

שפעת ומחלות דומות

ממרוקו מגיע דיווח על עומסים בחדרי המיון בגלל תחלואה דמוית שפעת בקרב ילדים. עדיין לא ברור ממה נובעים כל המקרים, אך הם חמורים משפעת רגילה.

ובאלסקה נמצאה גופתו של דוב קוטב שמת משפעת העופות. זה דוב הקוטב הראשון שידוע עליו שמת מהנגיף הקטלני שעובר בקלות בין עופות, אך הופך לבעיה יותר ויותר גדולה גם עבור יונקים. עופות הם המטוסים של הטבע ומהווים כר הפצה נהדר עבור מחלות. נגיפי שפעת העופות עוברים איתם בקלות מרחקים אדירים וחוצים מחסומים טבעיים וגבולות מדיניים. יונקים עלולים להידבק משהייה בסמוך לעופות חולים, או מאכילת בשרם. בשנים האחרונות מתגלות יותר ויותר חיות שמתו משפעת העופות, שמוסיפה עוד איום על מינים בסכנת הכחדה כמו אותו דוב קוטב אומלל.

בני אדם נמצאים גם הם בסכנת הדבקה, במיוחד אם הם עובדים במשקי בעלי חיים ולכן נמצאים במגע קרוב עם עופות כל הזמן, או אם הם עובדים בשווקים רטובים בהם עופות נשחטים במקום, מה שעלול להפיץ נוזלי גוף נגועים לכל עבר, גם על לקוחות. אמנם יש חיסון נגד שפעת העופות שניתן לעופות במשקים, אך ההגנה שלו אינה מושלמת, כמו שרואים למשל בהתפרצות טרייה בצרפת בלהקה של ברווזים מחוסנים.

כל התפרצות כזו של שפעת עופות, והדבקות של יונקים, נותנות לנגיף השפעת הזדמנות לעבור מוטציה שעלולה להפוך אותו לפנדמיה הבאה.

0 תגובות