מקרי כלבת נמצאים בעליה בארץ ובמדינות אחרות, והחצבת ממשיכה להתפשט - מחלות מסביב לעולם

מקרי כלבת ממשיכים להתגלות בישראל, כאשר בימים האחרונים הוציא משרד הבריאות הוציא מספר אזהרות על חיות נגועות. ברמת הגולן התגלה עגל חולה בכלבת במרעה של קיבוץ אורטל בתאריך 7.3.2024. ביום ראשון ה-10.3.24 התקבלה הודעה על כלב בית מגזע בורדר קולי שנגוע בכלבת במושב פרזון. כמה ימים לפני כן, בתאריך 4.3.2024, הודיעו על כלב בית מגזע אקיטה בכפר אכסאל שגם הוא חולה בכלבת. כל מי שחושש שאולי היה במגע עם החיות החולות צריך לפנות בדחיפות ללשכת הבריאות הקרובה למקום מגוריו, לייעוץ בקשר לחיסון נגד כלבת.

כלבת היא מחלה חשוכת מרפא, שיכולה להדביק את כל היונקים באמצעות מגע של רוק או דם. ניתן למנוע אותה באמצעות חיסון מהיר הניתן בחינם בלשכות הבריאות בעת הצורך, אך מרגע שהחלו התסמינים אין דרך להציל את החולים. חשוב גם להזכיר שהחוק במדינת ישראל מחייב בעלי כלבים לחסן אותם בקביעות נגד כלבת, גם לטובת הכלבים עצמם וגם כדי למנוע את העברת המחלה לבני האדם.

בהודו מתה לאחרונה חולת כלבת שננשכה בתחילת פברואר על ידי כלב חולה. החולה מתה שלושה ימים לאחר שהשלימה את סדרת החיסונים נגד כלבת, ולא ברור אם החלה לקבל אותם מאוחר מדי או שהחיסונים לא נשמרו היטב ולא היו תקינים בעת שקיבלה אותם. ליתר ביטחון הורו הרשויות גם לאנשים האחרים שהתחסנו באותו היום לפנות לייעוץ רפואי דחוף.

בוויאטנם מתו 18 בני אדם מכלבת מאז תחילת השנה, וכ-70 אלף איש קיבלו טיפול לאחר שננשכו על ידי כלבים או חתולים נגועים. המדינה סובלת מעליה בתחלואה בכלבת בקרב החיות ובמספר אירועי החשיפה של בני אדם, ונוקטת בפעולות הסברה בקרב בעלי חתולים וכלבים על החשיבות של חיסונם נגד מחלת הכלבת.


באמריקה, בעירק ובמרוקו, מקרי החצבת בעלייה. אישה עם פריחה של חצבת | Shutterstock, SingjaiStocker

חצבת מאמריקה ועד לאסיה

בשיקגו שבארצות הברית שני ילדים במקלט למהגרים חלו בחצבת. דיירי המקלט הלא מחוסנים או שחוסנו רק בעקבות החשיפה לחולים הושמו בבידוד, והמחוסנים הוותיקים יותר יכולים להיכנס ולצאת מהמקום כרצונם. מאז 2019 לא הייתה בשיקגו תחלואה בחצבת. בסקרמנטו שבקליפורניה מאות בני אדם נחשפו לחצבת בבית החולים לאחר שילד שנדבק במחלה הגיע כדי לקבל טיפול. זה מקרה החצבת השלישי במדינה מאז תחילת השנה.

בעירק, בייחוד באזורים שבהם חל שלטון דאע"ש בעבר, יש ילדים רבים שאינם מחוסנים נגד חצבת והרשויות לא מצליחות להדביק את הפער החיסוני. מאות מקרי חצבת מתגלים לאחרונה מדי חודש, וכנראה יש עוד מקרים רבים שלא מגיעים לקבל טיפול, בכל רחבי המדינה.

ומדינה נוספת שחזרה למפת החצבת – מרוקו. מאז אמצע ספטמבר האחרון יש שם עליה בכמות מקרי החצבת, בגלל כיסוי חיסוני לא מספק. 

בנושא אחר - בניו מקסיקו, ארצות הברית, מת אדם כתוצאה ממחלת הדבר. היום ניתן לטפל במחלת הדבר ביעילות באמצעות אנטיביוטיקה, אך יש לקבל את הטיפול במהירות. איחור בקבלת עזרה רפואית עלול להוביל למוות. מחלת הדבר קיימת בקרב בעלי חיים בארצות הברית, וניתן להידבק בה במגע עם אותם בעלי חיים נגועים או מעקיצות פרעושים.

0 תגובות