בישראל התגלו חולים נוספים בשתי המחלות הנגיפיות, בעוד ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו הזן הקטלני יותר של אבעבועות הקוף מפיל חללים

השבוע התגלו בישראל שני חולי חצבת נוספים. הפעם מדובר בשני אחים לא מחוסנים, תושבי הקריות, שנדבקו במהלך שהייה בחו"ל. אחד מהאחים נסע בתחבורה הציבורית ביום חמישי 25.1.24 בשעה 15:30, עלה על קו מספר 4 של המטרונית מתחנת מרכזית חיפה חוף הכרמל וירד בצומת צבר בקרית ביאליק. נוסעים שהיו על המטרונית מתבקשים לוודא כי הם מחוסנים בהתאם להמלצות משרד הבריאות.

על ילידי 1957 והלאה שאולי נחשפו לחולה לבדוק את מצבם החיסוני, ולוודא שהם מחוסנים בשתי מנות בחיסון נגד חצבת (נכלל בזריקות MMR ו-MMRV). על נשים הרות שאינן מחוסנות בשתי מנות ואנשים הסובלים מדיכוי חיסוני ושהיו על המטרונית בשעה זו - לפנות לרופאת המשפחה או למוקדים לרפואה דחופה לקבלת חיסון סביל מונע.

מאז ספטמבר האחרון התגלו בישראל שני החולים ממחוז חיפה, שישה ממחוז צפון, עשרה מתל אביב, אחד באזור נתניה ואחד באזור ירושלים - בסך הכול 20 חולים. חשוב לזכור שיש כעת התפרצויות חצבת במקומות רבים בעולם, ולכן טיסה לחו"ל ללא כיסוי חיסוני נאות של שתי מנות חיסון עלולה להביא להידבקות במחלה ולהבאתה לארץ, תוך סיכון תינוקות שטרם הגיעו לגיל חיסון ומדוכאי חיסון.


טיסה לחו"ל ללא כיסוי חיסוני נאות של שתי מנות חיסון עלולה להביא להידבקות במחלה ולהבאתה לארץ. תינוק עם פריחה של חצבת על רגלו | Shutterstock, Prostock-studio

אבעבועות קוף, כאן ובאפריקה

חצבת היא לא המחלה היחידה בה אנחנו רואים עלייה בהדבקות. לפי דיווח באתר YNET, אחד עשר חולים חדשים באבעבועות הקוף התגלו בישראל במהלך חודש ינואר לבדו, אחרי ארבעה חולים בדצמבר, חולה אחד בנובמבר ואחד באוקטובר. יתכן שמספר החולים האמיתי אף גבוה יותר, כי לא בטוח שכל החולים ניגשים להיבדק. החיסון מקנה הגנה של כ-85 אחוזים מפני הדבקה, והגנה גבוהה הרבה יותר מפני מחלה קשה. חשוב שאנשים בקבוצת הסיכון להדבקה, גברים המקיימים יחסי מין גם או רק עם גברים, יגשו לקופת החולים וישאלו על החיסון. הוא זמין ויעיל, והמחלה לא עומדת להיעלם - חבל להידבק כשניתן למנוע זאת.

כמובן, מה שקורה בישראל במחלה זו לא מדאיג כמו המתרחש ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שם משתוללת מגפת אבעבועות קוף קטלנית בהרבה. המחלה אנדמית באפריקה, ויש שם שני זנים שלה. הזן שהגיח ממנה לעולם בתחילת 2022, ומדביק בין השאר את החולים בישראל, הוא הזן הקטלני פחות מהשניים. עיקר התחלואה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו נגרמת מהזן הגרוע יותר, ועיקר קורבנותיה כעת הם ילדים. נראה שהיא מתפשטת שם בקצב גבוה מהרגיל: בשנת 2023 התגלו שם מעל 14,600 חולים ומתוכם מתו 901 איש, עליה גדולה מנתוני 2022, אז התגלו 5,600 חולים ו-213 מהם קיפחו את חייהם. 65 אחוזים מהחולים לשנת 2023 היו ילדים מתחת לגיל 15, וחלקם של הילדים בקרב המתים הוא 75 אחוזים. נראה שהילדים שם גם מדביקים אחד את השני תוך כדי משחק. 

לפי ד"ר רוזמונד לואיס (Lewis) מארגון הבריאות העולמי, מספרי החולים שעמדו בעבר על כאלף לשנה זינקו תוך מספר קטן של שנים לאלף בחודש, והמספרים ממשיכים לעלות - מה עוד שסביר שיש גם מקרים לא מאובחנים. ובעוד מספרי החולים עולים, האזור הגיאוגרפי בו הם נמצאים מתרחב. בעבר המחלה התגלתה בעיקר בקהילות מבודדות ביערות הגשם, וכעת היא קיימת ב-23 מתוך 26 הפרובינציות של הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, ותפסה אחיזה גם בערים גדולות, כולל קינשסה הבירה. אם הרשויות לא יצליחו להשתלט על המגפה, גדל הסיכון שהיא תצא בעתיד מאפריקה המרכזית ותתחיל גם היא להתפשט בעולם.


החיסון מקנה הגנה של כ-85 אחוזים מפני הדבקה, והגנה גבוהה הרבה יותר מפני מחלה קשה. אדם חולה באבעבועות הקוף | Shutterstock, Irina Starikova1811

אבעבועות קוף מסביב לעולם

בעולם בינתיים מתמודדים עם הזן הקטלני פחות, שכבר יצא מאפריקה. 

בסינגפור התגלו 32 חולים בשנת 2023, 25 מהם החל מחודש ספטמבר. 20 מהם נדבקו בתוך סינגפור, ולא לגבי כולם ידוע ממי נדבקו. המקרים המיובאים הגיעו מדרום אמריקה ומדרום מזרח אסיה. מדובר בעליה לעומת 2022, אז איתרה סינגפור 18 חולים.

ברוסיה, שני אזרחים רוסים שחזרו מהונג קונג לסנט פטרסבורג אובחנו עם אבעבועות קוף. הרופאים המטפלים מוסרים שלא נשקפת סכנה לחייהם.

בקמבודיה הכריזו על המקרה הרביעי של אבעבועות קוף במדינה, כשחולה אושפז עם המחלה בבית חולים.

 

0 תגובות