בגן ילדים תל אביבי התגלו ילדים חולי חצבת, חצבת גם באזרבייג'ן וקירגיזסטן והתפרצות גדולה של כולרה בסודן

חצבת

מספר מקרי החצבת בישראל מטפס לתשעה בסך הכול, לאחר ארבעת המקרים הראשונים שהתגלו בגן ילדים בתל אביב. כל המקרים עד כה קשורים אפידמיולוגית זה לזה, ובשלב זה כולם מוגדרים כמקרים קלים. לאחר ההדבקה תקופת הדגירה של נגיף החצבת נמשכת 7 עד 21 יום, לכן ההמתנה עד שמתגלים נדבקים נוספים עלולה להיות ארוכה.

שנת 2023 מתאפיינת בעלייה עולמית במחלות שונות, ביניהן מחלת החצבת. למשל בשקי שבאזרבייג'ן, מספר תלמידי תיכון לקו בחצבת, בעיקר הלא מחוסנים שביניהם. צעדי בידוד חולים ומעקב אחרי מגעיהם עצרו בינתיים את ההתפרצות הקטנה ומאז ה-6 באוקטובר לא התגלו מקרים נוספים. בקירגיזסטן נספרו כבר 2,842 מקרי חצבת בעיקר בקרב פעוטות מתחת לגיל 4 שנים, 800 מתוכם מאז חודש ספטמבר. מאז ה-18 בספטמבר מתנהל מבצע חיסונים באזורי ההתפרצות.

ובקוויבק שבקנדה שני תושבים שחזרו משהות באירופה ושהו בבית החולים באוטווה אובחנו עם חצבת. כשהיו על המטוס בחזרה מבריסל למונטריאול שני החולים, שלא חוסנו בעבר, כבר היו מידבקים, וכך גם כשניגשו לבית החולים. הרשויות איתרו את כל מי שנחשף והציעו לו טיפול מונע אם יש בו צורך. יש באוטווה כחמישה עשר אלף ילדים לא מחוסנים, וסכנת התפשטות חצבת שם לא קטנה. מאז שפרצה מגפת הקורונה נצפתה ירידה בחיסוני הילדים באוטווה, מגמה שנצפית גם במדינות אחרות בעולם, כמו גם בישראל, מצב העלול לגרום להתפרצות מגפות של מחלות ילדים.

נזכיר שהחיסון נגד חצבת ניתן בשתי מנות כחלק מחיסוני השגרה בתוך החיסון המרובע (MMRV) המחסן נגד חצבת, אדמת, חזרת ואבעבועות רוח, וילדי ישראל מקבלים אותו בשגרה בגיל שנה ובכיתה א'.


תשעה מקרי חצבת התגלו לאחרונה בתל אביב. נגיף החצבת | Necula Valentin Andrei, Shutterstock

 כולרה

מחלה אחרת שבגלל המלחמה עלולה, חלילה, להתפשט גם באזורנו – כולרה. בחודש האחרון מתו בניגריה 12 בני אדם כתוצאה מהחיידק ויבריו כולרה הגורם למחלת הכולרה, וזה מתוך 246 חולים. החיידק אינו עובר באוויר, אך מתפשט בקלות במי שתייה מזוהמים כתוצאה מתשתית סניטרית לקויה או לא קיימת. בניסיון להיאבק במחלה, הרשויות מנסות להכליר בארות ומאיימות לאטום בתים נטולי שירותים.

סודן סובלת בתקופה האחרונה מהתפרצות גדולה של כולרה עם לפחות 1,618 מקרי תחלואה חשודים וביניהם 67 קורבנות שמתו ממחלתם. המדינה הכריזה על ההתפרצות לקראת סוף ספטמבר באזור אחד, ומאוחר יותר גם באזורים נוספים. החשש הוא שכ-3.1 מיליון בני אדם נמצאים בסיכון להידבקות במחלה. ארגוני סיוע מנסים להשיג מיליוני מנות חיסון הניתנות דרך הפה עבור התושבים באזורים הנגועים בחיידק.

עוד באפריקה, בזימבבואה נאבקים להגביל את התפשטות החיידק, שהדביק כבר 5,000 איש מאז פברואר. החיידק נפוץ כעת בכל המדינה ובייחוד בחלקים המזרחיים יותר שלה, מרכז ההתפרצות. מעל 100 קורבנות נרשמו עד כה בזימבבואה לפי ההערכות הממשלה. כדי לנסות לשטח את העקומה, הממשלה הטילה הגבלות באזורים הנגועים והגבילה את מספר המשתתפים בהלוויות ואף אסרה להגיש בהן מזון, מחשש להפצה של החיידקים. 

אחת ההתפרצויות הגדולות ביותר של כולרה היום היא ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שם נספרו כבר 41 אלף חולים, מתוכם מתו 314 איש. לאחר הנסיקה הראשונית במספר המקרים באפריל האחרון, נספרו שם כאלף חולים חדשים בכל שבוע, מה שיצר עומסים אדירים על מערכת הבריאות. בחודש האחרון פצחה המדינה בתוכנית שאפתנית להכחיד את הכולרה מהמדינה עד 2030.


ויבריו כולרה מתפשט בקלות במי שתייה כאשר רמת התברואה אינה מספקת. מים מזוהמים המיועדים לשתייה |  Oxford Media Library, Shutterstock

 מחלה לא מזוהה

ולסיום, מחלה מסתורית בכפר הודי גבתה את חייהם של 11 חולים, ומלבדם עוד 15 נאבקים במחלה. החולים סבלו מחום ושלשולים שהגורם להם אינו ברור עדיין, מכוון שתושבי הכפר עניים מכדי לממן לעצמם בדיקות. צוות מטעם הרשויות הגיע כדי לחקור את המחלה ולבצע את הבדיקות החסרות. נקווה שבקרוב יהיו תשובות לתעלומה.

0 תגובות