נמשכת העלייה במספר ההדבקות בישראל, וגם מספר החולים במצב קשה עלה בשבועות האחרונים. חשש מהתפרצות נרחבת עוד יותר של חצבת באפריקה ובמקומות נוספים

נמשכת העלייה בתחלואת הקורונה בישראל. מקדם ההדבקה גבוה מ-1 כבר חודשיים ברצף, ומספר החולים החדשים במצב קשה עלה בתקופה זו מפחות מעשרה ליום לסביבות 20 ביום. בהתאמה, מספרם הכולל של החולים במצב קשה כבר הגיע בשבוע שעבר עד 153 וביום חמישי האחרון עמד על 147. הממונה על המאבק בקורונה, פרופסור סלמן זרקא, עדכן השבוע את הציבור על העלייה בתחלואה והפציר במבוגרים ובקבוצות סיכון שטרם קיבלו את החיסון המותאם לאומיקרון לגשת ולקבלו, וכן הפציר בהם לעטות מסכה במקומות סגורים. גם במספר המתים מקורונה כבר ניכרת עליה. בשבוע שחלף ובזה שקדם לו היו ימים שבהם מתו מקורונה שמונה בני אדם ביממה, מספרים שלא ראינו מאז חודש אוגוסט, כחלק מגל התחלואה הקיצי שגרם בעיקר הווריאנט BA.5.

משרד הבריאות מעדכן עוד על עליה בתחלואה ובאשפוזים עקב נגיף השפעת ונגיף RSV, הפוגע בעיקר בתינוקות ובפעוטות. נגיפי השפעת שבודדו מהחולים נכללים בחיסון העונתי שניתן בקופות החולים, ועשוי להפחית מאוד תחלואה בכלל ותחלואה קשה בפרט והוא מומלץ לכל האוכלוסייה בעל גיל חצי שנה.

גם בעולם המגמה היא של עלייה בתחלואה בקורונה. בתחילת נובמבר ממוצע התחלואה השבועי העולמי עמד על כ-350 אלף מאומתים ביום, וכעת הוא מתקרב לחצי מיליון מאומתים ביממה. מספר המתים המדווח אמנם בירידה איטית, אך כזכור, מדד זה תמיד מפגר בערך בחודש אחרי מדד התחלואה.

יפן עדיין נמצאת בראש רשימת התחלואה עם יותר מ-100 אלף מאומתים ביום, ובסביבות 200 מתים מקורונה. גם צרפת, קוריאה הדרומית וברזיל מדווחות על מספרים גבוהים של חולים, וכך גם בחלקים מארצות הברית. במחוז לוס אנג'לס שבקליפורניה אף שוקלים להחזיר את חובת המסכות במקומות סגורים בגלל העלייה במספר המאומתים והמאושפזים. להערכת ארגון הבריאות העולמי, לכ-90 אחוז מאוכלוסיית העולם כבר יש חסינות כלשהי נגד נגיף הקורונה, בעקבות מחלה, חיסון או שניהם, אך זה עדיין לא אומר שמצב החירום הבריאותי העולמי חלף. בארגון חוששים בעיקר שפערים גדולים בבדיקות ובחיסונים עלולים להוביל להתפתחות וריאנט חדש ומסוכן שאולי יחליף את הווראינטים של האומיקרון ששולטים בעולם בשנה האחרונה.

חצבת: חשש מהתפשטות רחבה

התפרצויות חצבת גדולות באפריקה. 17 מדינות ביבשת מתמודדות עם תחלואה גבוהה בנגיף, בהן ניגריה, אתיופיה, קניה וליבריה. בדרום אפריקה מספר המאומתים עלה ל-99 עם חולים מגיל ארבעה חודשים ועד 13 שנים, רובם לא מחוסנים. המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, CDC, ממליץ לאזרחי ארצות הברית שלא לטוס לאפריקה בלי לקבל קודם שתי מנות של חיסון חצבת. עם זאת, האמריקאים לא צריכים להרחיק עד אפריקה בשביל להיחשף לנגיף – הם יכולים לעשות זאת בקולומבוס, אוהיו, שם לפחות 50 ילדים לא מחוסנים חלו בחצבת ו-20 מהם נזקקו לאשפוז. מאחר שכרבע מהילדים בני השנתיים באזור לא קיבלו את החיסון נגד חצבת, המחלה צפויה להמשיך להתפשט, וההתפרצות עלולה להימשך חודשים ולהתפשט לעוד אזורים בארצות הברית.

גם בהודו מתמודדים עם מגפת חצבת בעיר מומבאי. לפי ההערכות נדבקו כבר אלפי ילדים, לפחות אחת מהם מתה מהמחלה. רשויות העיר יתחילו לחסן מאות אלפי ילדים בניסיון לעצור את ההדבקות.

בכל רחבי העולם חלה ירידה במתן חיסוני השגרה, מה שמעלה את הסיכון למגפת חצבת עולמית חדשה, כמו זו שהתפרצה במדינות רבות בין 2016 ל-2019.

שם חדש למגפה ישנה

שם חדש לאבעבועות הקוף. ארגון הבריאות העולמי החליט כי המחלה שעד כה נקראה באנגלית Monkeypox, תיקרא מעתה Mpox. ההחלטה התקבלה לאחר שהמילה "קוף" בשם המחלה גרמה לסטיגמות על החולים ואף להרג של קופים במדינות שונות בגלל בורות של הציבור. בינתיים לא ברור אם צפוי שינוי גם בשמה העברי של המחלה.

מתחילת 2022 אובחנו בעולם יותר מ-81 אלף חולים באבעבועות הקוף. 55 מתו מהמחלה, 14 מהם בארצות הברית ו-12 בברזיל. אלה גם שתי המובילות במספר החולים, עם 29 אלף מאובחנים בארצות הברית וכמעט 10,000 בברזיל. אחריהן ספרד עם כ-7,400 חולים, צרפת, קולומביה, בריטניה, גרמניה, פרו, מקסיקו וקנדה. בעשר המדינות האלה דווחה 86 אחוז מהתחלואה בעולם. רוב החולים הם עדיין גברים המקיימים יחסי מין עם גברים. אצל מדוכאי חיסון הסיכון להידבק במגע עם חולה גבוה יותר והמחלה עלולה להיות קשה יותר. עם זאת, חלקן של נשים בקרב החולים הולך וגדל, וכעת נשים הן כמעט שבעה אחוזים מהנדבקים, כשרוב החולות הן הטרוסקסואליות.

בישראל לא אובחנו חולים חדשים בחודש האחרון, ומספר הנדבקים באבעבועות הקוף עדיין עומד על 262 מאז סוף אוקטובר.

תגובה אחת

  • רגב יזהר

    הקורונה מרימה ראש שוב

    בהתחשב בנתונים המעודכנים הייתי מצפה ליותר פעילות הסברתית מצד כול הגורמים הרלוונטיים. אני חוזר למסכה.