הקלות במדיניות "אפס הדבקה בקורונה" בסין הובילו לגל תחלואה גדול, הערכת חסר של מספר המתים העולמי וירידה איטית במקדם ההדבקה בישראל

סין היא אחת המדינות הבודדות שניסו לדבוק במדיניות אפס הדבקה בקורונה, אך אפילו שם החליטו לסגת. עד כה מקרי קורונה בודדים בלבד גררו בסין סגרים קשוחים, בדיקות המוניות, סגירת בתי ספר ובתי מסחר, ואף בידוד חולים במתקנים ממשלתיים וכל זה באזורים שלמים. במקרי קיצון עובדים הוכנסו לסגר במקומות העבודה שלהם כדי שיוכלו להמשיך לעבוד בזמן ההשבתה. כתוצאה מכך, למעט ההתפרצות הגדולה המקורית בעיר ווהאן שהחלה את הפנדמיה העולמית, רוב ההתפרצויות בסין היו קטנות בהיקפן וקצרות.

הציבור שקיבל בהבנה את הצעדים הללו בתחילת המגפה מאס בהם לאחר יותר משנתיים ורבים יצאו להפגין. אולי ההפגנות, ואולי ההבנה שבעידן האומיקרון המחלה מדבקת מכדי להצליח במדיניות אפס הדבקות הביאו לאחרונה לשינוי מדיניות. בין ההקלות: צמצום אזורי ההשבתה ומשך ההשבתה במקרי התפרצות, בתי ספר יישארו פתוחים בדרך כלל, צמצום בדיקות, הקלות בתנועה בתוך המדינה וצמצום המעקבים אחרי מגעים, צמצום תקופת הבידוד וחזרה של תנועה בינלאומית לתוך סין.

התוצאה המיידית: גל תחלואה גדול ועומסים על מערכת הבריאות. בבייג'ינג מורגש מחסור בתרופות ואנשים מסתגרים בבית כדי להימנע מהידבקות. בשנגחאי בתי הספר חוזרים להוראה מקוונת. בערים רבות הרחובות ריקים. גם בתי לוויות מתחילים להרגיש את העומס. כ-90 אחוזים מהאוכלוסייה בסין מחוסנת בשתי מנות של חיסונים סיניים, אך רבים מעל גיל 60 לא קיבלו את זריקת הדחף, ויש מומחים החוששים שגלי התחלואה הצפויים עלולים להביא למיליון מתים במדינה. מניין המתים בארצות הברית הגיע עד היום ל-1,112,965 - כך שהחשש אינו מופרך מדי.

הערכת מספר המתים עד כה 

תוך כדי כך, ארגון הבריאות העולמי פרסם הערכה למספר מתי הקורונה עד כה. באופן רשמי המדינות השונות הודו בכ-6.7 מיליוני מתים, אך מאז תחילת המגפה ברור לכל המומחים שמדובר בנתוני חסר בחלקים שונים של העולם. בחלק מהמדינות שיקרו בנתונים (רוסיה, טורקיה, איראן ועוד), במדינות רבות לא הייתה אפשרות לבדוק את כולם (רוב מדינות העולם השלישי) והיו אף מדינות שהתעלמו מהקורונה כליל, כמו טורקמינסטן וטנזניה שבהן זמן רב "לא הייתה קורונה". בטנזניה חזרו לדווח, חלקית, ומודים שם ש-845 איש מתו עד כה, וטורקמניסטן היא היום המדינה היחידה שעדיין לא מדווחת דבר.

כאמור, בארצות הברית כבר נספרו מעל 1.1 מיליון מתים, וברור שלא ייתכן ששישית מהתמותה העולמית היא בארצות הברית שאוכלוסייתה מונה כ-4% בלבד מאוכלוסיית העולם. בעקבות מחקרים וחישובי תמותה עודפת ארגון הבריאות העולמי מעריך כעת שמניין הקורבנות האמיתי עד סוף 2021 מתקרב ל-15 מיליון, ונתון זה לא כולל את כל המתים של שנת 2022, וייתכן שאף מחמיץ מתים לא ידועים במדינות שמאחרות מאוד בדיווחי התמותה העודפת שלהן. יעברו עוד מספר שנים עד שנוכל להעריך בצורה מדויקת יותר כמה קורבנות הפילה ועוד תפיל הקורונה בעולם.

 קורונה בישראל

כאן בישראל התעדכן בסוף השבוע מספר הנפטרים ל-11,954. כ-50 מתים נוספו למניין בשבוע שחלף, כשהעדכונים מפוזרים עד כדי שלושה שבועות לאחור. שיא התמותה בגל הנוכחי עומד בינתיים על 13 נפטרים ב-28.11, וזה לפני עדכונים עתידיים שכנראה יגיעו בימים הקרובים ואולי ישנו את המספרים של הימים הקודמים. בחודש נובמבר כולו נפטרו לפי הידוע היום 100 אנשים כתוצאה מקורונה.

מקדם ההדבקה ממשיך בירידה איטית והגיע ל-0.96. מספר החולים במצב קשה ממשיך לנוע בערך בין 160 ל-170. במספר החולים החדשים במצב קשה לא נראה שינוי גדול והוא עומד על סביבות 23 חולים חדשים במצב קשה בממוצע כבר כמה ימים. משרד הבריאות מזכיר לבני מעל 65 ולאוכלוסיות בסיכון מוגבר לגשת ולקבל חיסון מותאם אומיקרון, להפחתת הסיכון למחלה קשה. כמו כן משרד הבריאות מבקש מאוכלוסיות אלה להיבדק במהירות כדי לקבל טיפול תרופתי במקרה של הדבקה ולעטות מסכות במקומות סגורים וצפופים.

 

3 תגובות

  • רציו

    מאמר חשוב

    כדי להזכיר כי איננו חסינים ממגפות בהווה ובעתיד.

  • רסקולניקוב

    התרמית הגדולה

    אתם סרסורי חברות הפארמה ופייזר בראשם,פרסמו את האמת על היקף תופעות הלוואי והתמותה מהחיסון שבחוסר אחריות פושעת כיניתם מרגע ראשון ''יעיל ובטוח'' והוא רחוק מזה גם מזה.

  • נדב

    נכון

    מה שנכון, טוויטר הורידו את הצנזורה
    ולפתע פתאום מוצאים שכל ה"קונספרטיבים" צדקו
    התקפי לב, blood clots וכו'
    מתי נתחיל לשמוע קצת אמת מהממשלה ומשרד הבריאות
    ופחות פרופגנדה.