הקורונה ממשיכה להשתולל, וחזקה מאוד במזרח הרחוק. רופאי ילדים בארצות הברית קוראים לנשיא להכריז על מצב חירום נוכח התחלואה בנגיף RSV

סין הודיעה היום על מוות ראשון מקורונה במדינה אחרי ששה חודשים. המדינה הענקית עדיין מנסה לקיים את מדיניות האפס ההדבקה, שבה היא נוקטת מאז ינואר 2020, וכל התפרצות נענית בסגר, בידודים ואמצעים נוספים למניעת הדבקות. באופן רשמי היו נדבקו בקורונה בסין רק 286,197 בני אדם מאז פרוץ המגפה, ומהם מתו 5,227 בלבד. עם זאת, הסינים אינם מדווחים על תחלואה בלי תסמינים, ועד היום לא ידוע כמה חלו ומתו בהתפרצות הראשונית שהחלה בעיר ווהאן בדצמבר 2019, ומשם התפשטה לעולם כולו. שיעורי החיסון בסין גבוהים מאוד, אך משתמשים שם בחיסונים הסיניים שהם יעילים פחות מהמערביים, ורבים מהסינים לא קיבלו מנות דחף. בחודש יוני הודיעה סין שהיא קרובה לפיתוח חיסון mRNA משלה, ובסוף ספטמבר החיסון אף קיבל אישור באינדונזיה, לאחר שבניסוי שם השיג 71 אחוז הצלחה בהגנה מפני ווריאנטים מקבוצת אומיקרון, שהיו נפוצים אז באינדונזיה. סין אף בונה מפעלים לחיסוני mRNA נוספים שעדיין בפיתוח, חלקם אמורים להיות מוכנים בקרוב, עוד לפני שפיתוח החיסונים יסתיים.

המדינות המובילות בימים אלה בתחלואה בקורונה הן יפן, עם כ-90 אלף מאומתים אתמול, ואחריה קוריאה הדרומית, צרפת וברזיל. בארצות הברית מתו כבר 1.1 מיליון איש, ובברזיל ידוע על מותם של 689 אלף בני אדם, מספר שכנראה לוקה בחסר. בישראל עדכן משרד הבריאות את מספר המתים מקורונה ל-11,810. בארץ נמשכת מגמת העלייה בתחלואה הקשה, כשבשבוע שעבר הגיע המספר לשיא של חודשיים עם 115 חולים במצב קשה בו זמנית, ומקדם ההדבקה הגיע ל-1.13.

(עוד לא) נושמים לרווחה

בשורה של ממש מגיעה מזירת המאבק ב-RSV, נגיף נשימתי המסוכן במיוחד לתינוקות וילדים שנפוץ בעונת החורף. עד כה היה קיים רק חיסון סביל, שהכיל נוגדנים נגד הנגיף וניתן בחמש מנות אחת לחודש במשך החורף. כל מנה יקרה מאוד, ולכן רק תינוקות בסיכון גבוה זכאים לקבל אותו בישראל, בעיקר אלה שנולדו פגים. בימים האחרונים אישרה רשות התרופות האירופית חיסון חדש נגד RSV בשם בייפורטוס (Beyfortus). אמנם עדיין מדובר בחיסון פסיבי המכיל נוגדנים, אך הוא יינתן במנה אחת בלבד ויגן על המקבלים אותו לכל העונה. גם מחירו צפוי להיות נמוך משמעותית מהחיסון הקיים, מה שאולי יאפשר להגן על יותר ילדים.

נגיף ה-RSV גורם לסבל רב ולעומס על מערכת הבריאות. בארצות הברית יש כעת תחלואת RSV בקרב תינוקות וצעירים בהיקף גבוה פי שבעה (!) מאשר לפני מגפת הקורונה, ורופאי הילדים קוראים לנשיא ביידן להכריז על מצב חירום. נגיף RSV תוקף בו זמנית עם שפעת, קורונה ושאר תחלואת החורף, ומחלקות הילדים מתמלאות. החיסון החדש, גם אם יאושר בקרוב במינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אולי יהיה מאוחר מדי עבור החורף הזה, אך בעונה הבאה יש סיכוי שיקל מאוד על המקבלים אותו ועל מערכות הבריאות.

בחצי הכדור הצפוני מתגברים הדיווחים על תחלואה בשפעת, עם זנים שונים של הנגיף במדינות שונות, כולם כנראה כלולים בחיסונים שניתנים השנה. בישראל השפעת עוד לא הכתה במלוא העוצמה, ואפשר עדיין להתחסן בקופות החולים.

תגובה אחת

  • עודד

    עודד

    'בארץ נמשכת מגמת העלייה בתחלואה הקשה, כשבשבוע שעבר הגיע המספר לשיא של חודשיים עם 115 חולים במצב קשה בו זמנית',
    - אני עוקב אחר נתוני משרד הבריאות. מספר החולים הרשים נע בין 93 ל 108. מאין בא הנתון 115?