קדחת דנגי מתפשטת לאזורים חדשים בחסות שינויי האקלים והגברת העיור; התפרצות שעלת בדנמרק ובהלת חצבת בבריסביין אוסטרליה

שינויי האקלים, העיור הגובר ותנועה של אנשים גורמים לחרקים שונים להתפשט לאזורי מחיה חדשים ולהביא איתם מחלות שונות. כבר דיווחנו על הדאגה באירופה מפני התפשטות קדחת דימומית קרים-קונגו ביחד עם הקרציות הנושאות אותה, וכעת התפרסמו נתונים חדשים על התפרצות הדנגי הגדולה ששוטפת את העולם בחודשים האחרונים.

קדחת דנגי ביבשת אמריקה

לפי ארגון הבריאות העולמי, במחצית הראשונה של 2023 מספר מקרי הדנגי ביבשת אמריקה, ובייחוד באמריקה הדרומית חרג בהרבה מהממוצע השנתי מאז 2018. למעשה, מספר המקרים שהתגלו עד כה השנה כבר גדול יותר מבכל 2022. כמעט 3 מיליון חולים נספרו שם, חלקם באזורים חדשים שלא הכירו את המחלה קודם, והאוכלוסייה שם לא יודעת לזהות את התסמינים. 

כמעט מחצית מהמקרים אומתו במעבדה וקרוב ל-4,000 מהם סווגו כחמורים. מחלת הדנגי מיוחדת בכך שבפעם הראשונה שנדבקים בה חווים בדרך כלל מחלה קלה, אך כשנדבקים בה בפעם השנייה, היא עלולה להגיע במופע חמור ומסוכן. 1,302 מהחולים באמריקה לשנת 2023 מתו ממחלתם ולא ברור מה יקרה אם כל ההמונים שנדבקו השנה בפעם הראשונה יידבקו שוב. המובילה בתחלואה בדנגי היא ברזיל, עם מעל 2 מיליון חולים, ואחריה פרו ובוליביה. ברזיל מובילה גם במספר מקרי הדנגי החמורים, כ-1,250. לרשימת התחלואה החריפה נכנסות גם קולומביה ומקסיקו, כל אחת מהן עם כמה מאות חולים במצב קשה.

אמריקה אולי רחוקה ומחלת הדנגי נראית רחוקה מכאן, אבל כדי להידבק לא חייבים להיות במגע עם אנשים חולים. נדבקים בעקיצות יתוש מסוג אֵדֶס. כשהתחלואה כל כך מפושטת, על תיירים המגיעים לטייל באמריקה הדרומית והמרכזית להיות מודעים לסכנה האורבת ברגע שהם יורדים מהמטוס.


קדחת דנגי מועברת על ידי יתושים מסוג אדס. יתושים מעופפים סביב ילדה | MIA Studio, Shutterstock

דנגי באפריקה ובאסיה

אבל לא רק באמריקה יש כעת התפרצויות של דנגי. מדינה קרובה אלינו הרבה יותר, מצרים, גם היא מאתרת כעת חולים. הרשויות במצרים אישרו בשבוע שעבר שיש במדינה התפרצות של דנגי. ההתפרצות ממוקדת כעת בעיר קינא שעל הנילוס במרכז מצרים, וביישובים בסביבתה. להבדיל מאמריקה הדרומית, המחלה לא תדירה במצרים, וההתפרצות נחשבת חריגה. התפרצות קודמת במצרים ב-2017 הביאה לאשפוז של כמאתיים חולים

להתפרצות במצרים קדמה התפרצות בסודן השכנה, שם המחלה נחשבת לאנדמית, כלומר יציבה, וייתכן שמתחילה לחזור, ועונת המונסונים במזרח אסיה, שם ממילא נספרים כ-70 אחוזים ממקרי הדנגי השנתיים בעולם, מעלה חשש מהתגברות של המחלה גם שם.

בטייוואן מדווחים על 127 מקרים חדשים, ובסך הכול כבר מעל 400 מקרים ברחבי האי. בוויטנאם מדווחים על עלייה במספר אשפוזי הילדים עקב דנגי. וכך גם בבנגלדש עם עלייה מתמדת במספרי החולים והמאושפזים בכל רחבי המדינה. שם אף נפתחו מחלקות ובתי חולים ייעודיים לטיפול בחולי הדנגי. גם במדינות אלה, שבהן המחלה נחשבת לאנדמית, יש החמרה השנה במצב יחסית לשנים קודמות.

היתוש המעביר את המחלה, האדס המצרי או יתוש-יום מצרי, חי בעבר גם בישראל אך נכחד מכאן במהלך המאה ה-20. לא ברור לגמרי למה. ייתכן שכתופעת לוואי של ההכחדה היזומה של יתוש האנופלס המעביר מלריה, בשילוב עם המעבר למערכות מים סגורות במקום איסוף מים בכדים, היכן שהאדס המצרי אוהב להתרבות. כרגע ישראל בטוחה מפני מחלת הדנגי, אבל כאמור, היתוש מתפשט כרגע למחוזות חדשים בעולם, ולא מן הנמנע שישוב גם לכאן באחד הימים.


עלייה מתמדת במספר החולים השנה. ילד חולה בקדחת דנגי בבנגלדש | Sk Hasan Ali, Shutterstock

וכמה מחלות אחרות

בדנמרק מדווחים על התפרצות שעלת בחודשים מאי ויוני במספרים גדולים מהרגיל בשגרה. בבריסביין שבאוסטרליה מתריאים מפני חצבת לאחר שחולה שהגיע בטיסה הסתובב במרכזי קניות ובמקומות ציבוריים. לבסוף הגיע לבית החולים כדי לקבל טיפול נגד המחלה בעודו מידבק. התפרצויות של אנתרקס פוגעות בבעלי חיים בניגריה, שם פצחו מייד במבצע חיסון לחיות משק, ובביזונים בקנדה.

0 תגובות