חולה שני השנה ב"אמבה אוכלת מוח", קדחת הנילוס המערבי ממשיכה להתפשט, ובעולם - אבעבועות קוף, כולרה וקורונה: מחלות מסביב לעולם

אמבה לחוף הכנרת

מקרה נוסף של נגלריה פאולרי (Naegleria Fowleri), האמבה המכונה "אוכלת המוח", התגלה בישראל. ילד בן 10 לקה בדלקת מוחית לאחר שנדבק באמבה, והוא מאושפז בבית החולים זיו כשהוא מורדם ומונשם. זהו המקרה השני בישראל השנה, לאחר מותו של בן 26 בתחילת חודש יולי, והשלישי שידוע עליו מאז קום המדינה.

שני החולים האחרונים נפשו שניהם בפארק המים חוף גיא שלחופי הכינרת. כרגע המקום חשוד כאזור ההדבקה, וליתר ביטחון נסגר בשלב זה עד להשלמת בדיקות נוספות. משרד הבריאות מבקש מכל מי ששהה בפארק בשבועיים האחרונים וחווה אחד או יותר מהתסמינים הבאים: חום, כאבי ראש, טשטוש ראייה או הקאות להגיע לבדיקה רפואית בבית החולים הקרוב למגוריו, לאחר קבלת הפנייה דרך המוקד הטלפוני בקופת החולים שלו. אין צורך להגיע אם שהיתם באזור ואין לכם תסמינים.

האמבה נגלריה פאולרי חיה במים מתוקים חמימים ומדביקה דרך מגע בריריות האף, שעלול להתרחש בזמן צלילה במאגר מים נגועים, שאיפת רסס או שטיפה עמוקה של הסינוסים במים לא מטופלים. היא אינה מדבקת בשתייה, ואינה שורדת במי ים מלוחים או במים שעברו הכלרה נאותה. ההידבקות באמבה נדירה מאוד: בכל ארה"ב מתגלים פחות מעשרה מקרים מדי שנה. לצערנו קשה מאוד לטפל באנשים שנדבקו, ושיעור התמותה עומד על יותר מ-97 אחוזים.


האמבה נגלריה פאולרי חיה במים מתוקים חמימים ומדביקה דרך מגע בריריות האף. אילוסטרציה של הדבקה | Shutterstock, crystal light

קדחת במרכז 

עד כה התגלו בישראל כ-700 חולים מאומתים בקדחת מערב הנילוס. 42 מהם נפטרו. מנתוני התחלואה העדכניים עולה שכמו ביוני, גם חודש יולי ממשיך בהיקף התחלואה החריג לעונה. יתכן שאנחנו מתחילים לראות מגמת ירידה בתחלואה, אך נדע זאת בוודאות רק לאחר שתתקבל התמונה המלאה לחודש זה. ישראל היא עדיין המדינה היחידה ממנה מגיעים דיווחים על תחלואת בני אדם חריגה, אך לא ברור אם הבדיקות במדינות אחרות מקיפות כמו אצלנו.

נזכיר שלא ניתן להידבק בקדחת מערב הנילוס ישירות מבני אדם חולים. המחלה מועברת בעקיצות יתושים בלבד, ומעופות נגועים בלבד. כחלק ממאמצי ניטור היקף התחלואה מבקשים במשרד החקלאות מהציבור לדווח על ציפורים מתות ברחובות או בטבע


המחלה מועברת בעקיצות יתושים בלבד, ומעופות נגועים בלבד. יתוש על עור אדם | Shutterstock, Photo Captures Hub

הקורונה דועכת?

מספר המאושפזים מקורונה הגיע לאחרונה ל-300 בכל בתי החולים, אולם בימים האחרונים הוא במגמת ירידה, מה שעשוי להצביע על דעיכה של גל התחלואה. מספר הנפטרים בישראל מאז פרוץ המגפה עומד על 13,066, מהם 16 בחודש יוני האחרון.

גלי תחלואה של קורונה מדווחים כעת גם במדינות נוספות ברחבי העולם, ביניהם חלק ממדינות אירופה, ארצות הברית, יפן בטייוואן.

אבעבועות הקוף באפריקה

נמשכת ההתפרצות הגדולה של אבעבועות קוף ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו: מעל 11,000 מקרים כבר התגלו שם, ומספר המתים מגיע ל-450. רשויות הבריאות שם מדווחות על "עליה מעריכית" במספר המקרים, ומנסות להילחם בהתפרצות באמצעות טיפול רפואי, מעקב אחרי מגעים ושיפור המעקב הקהילתי אחרי חולים. למרות כל אלה, אין בינתיים סימנים להאטה בתחלואה. זן הנגיף הקונגולזי הוא חדש יחסית, מתפשט בקלות רבה יותר מקודמיו ויש לו פוטנציאל לגרום לגל תחלואה עולמי נוסף אם יצא מגבולות הרפובליקה.

במקביל מדווחים בדרום אפריקה על 20 מקרי אבעבועות קוף בין מאי ליולי בכמה אזורים במדינה, ומתוכם שלושה מקרי מוות. החולים נדבקו דרך יחסי מין, וכמה מהם סובלים מאיידס ומסוכרת, מה שמסביר את שיעור התמותה הגבוה. דגימות מחמישה מהחולים עברו ריצוף גנטי והתגלה שהם נדבקו בנגיף מענף IIb, שמקושר להתפרצות הבינלאומית של שנת 2022 ולא לענף I הקטלני יותר שמכה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. בשנת 2023 לא אותרו מקרים של נגיף זה בדרום אפריקה, ולא ברור מאין הגיע למדינה הנגיף של 2024. הדבר מראה על תחלואה לא מאובחנת שאולי עלולה להתפשט גם למדינות נוספות. 


נמשכת ההתפרצות הגדולה של אבעבועות קוף ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. אילוסטרציה של הנגיף והמחלה | Shuttestock, Lightspring

כולרה באירופה

באסטוניה נערכת חקירה לאחר שילד שאושפז אובחן עם מחלת הכולרה, לראשונה במדינה מזה 30 שנה. מאוחר יותר אובחן גם אחיו עם אותה מחלה. כולרה זו מחלה חיידקית שנפוצה בעיקר במדינות עם סניטציה גרועה: החולים מפרישים את החיידק בצואה והוא מדבק דרך מים מזוהמים או מזון נגוע. הילדים החולים היו לאחרונה עם הוריהם באזרבייג'אן, והחשד הוא שהם נדבקו שם. חברות תעופה באסטוניה מזהירות את התיירים לעקוב בקפידה אחר מצבם הבריאותי ולהקפיד על הגיינה מוגברת. כולרה היא מחלה שכבר כמעט לא מוכרת במדינות המפותחות; מקרים שמתגלים בהן מיובאים בדרך כלל ממדינות אחרות וניתן לטפל בהם בקלות. אך במדינות מתפתחות, שבהן מערכות הסניטציה אינן מיטביות ובמקומות מסוימים אינן קיימות כלל, ובנוסף רמת הטיפול הרפואי בהן נמוכה יותר, הכולרה עדיין גורמת למקרי תחלואה רבים וגם לקורבנות בנפש.

0 תגובות