מת צעיר שנדבק באמבה נגלריה פאולרי, תחלואה חריגה בקדחת מערב הנילוס ועלייה בתחלואת השעלת בישראל

נגלריה פאולרי

בן 26 נדבק באמבה Naegleria fowleri הגורמת לדלקת מוח, ואתמול דווח על מותו, לאחר שהרופאים בבית החולים בילינסון נלחמו על חייו במשך מספר ימים. ההשערה הראשונית היא שהצעיר נדבק בחוף גיא שבכינרת. בדיקות ראשוניות שנערכו לבריכות במקום חזרו תקינות, נכון ליום חמישי 4 ביולי, 2024.

זהו המקרה השני בישראל של אדם שנדבק באמבה הקטלנית, לאחר שבקיץ 2022 נפטר החולה הראשון. האמבה חיה במים מתוקים בלבד וחודרת למוח דרך האף. המחלה שהאמבה גורמת לה נדירה מאוד, כמה מאות מקרים בעולם בשנה, ולרוב קטלנית, אם כי לעיתים רחוקות מצליחים הרופאים להציל חולים.

קדחת מערב הנילוס

לפחות 267 חולים בקדחת מערב הנילוס אובחנו בישראל, נכון ל-8 ביולי 2024. ארבעה עשר מהחולים נפטרו ממחלתם.

לפי מערך מודיעין הבריאות אין תחלואה חריגה בהיקפה במדינות השכנות לישראל, אך גם באירופה וצפון אמריקה נמצאו עופות ויתושים נגועים בנגיף זה בהיקף מוקדם וחריג לממוצע השנתי.

לפי נתוני משרד החקלאות נראה שהנשאים בישראל הם ציפורים הנפוצות בעיר ובטבע, והן מקור הנגיף שהיתושים מעבירים. לא נצפתה תחלואה חריגה בעופות משק. ייתכן ששינויי האקלים הם האשמים בתפוצה החריגה של המחלה.


מנגנון ההפצה של נגיף מערב הנילוס כולל מעבר מיתושים לציפורים וליונקים רבים. מעבר הנגיף מיתוש לבעלי חיים אחרים | iLoveCoffeeDesign, Shutterstock

שעלת

נמשכת העלייה בתחלואה בשעלת בישראל. בגלל האיטיות באיסוף נתוני השעלת עוד לא ברור כמה חולים נדבקו בחודש מאי. עד כה נספרו 556 חולים חדשים במאי, אך הנתונים עדיין אינם סופיים וייתכן שהמספר עוד יעלה. גם כך מדובר בחודש הגרוע ביותר מאז תחילת 2024, ולפי אינדיקציות ראשוניות נראה שחודש יוני יצליח להפתיע לרעה. עד כה נספרו 239 חולים בחודש יוני וקצב הגעת הדיווחים מלמד שהוא צפוי לעקוף את מאי. נזכיר שהמחלה מסכנת חיי תינוקות, והורגת כאחוז אחד מהתינוקות הלא מחוסנים החולים. חיסון האם בהיריון מציל חיים, כמו גם חיסון תינוקות במועדים המומלצים על ידי משרד הבריאות.

באירופה יש סימנים ראשונים להאטה בקצב ההדבקות ובארצות הברית יש עלייה.

גם בגרמניה נרשמה עלייה של יותר מפי ארבעה מקרי שעלת יחסית לתקופה המקבילה בשנה שעברה. עם הגעת המוני תיירים מרחבי העולם עקב משחקי הכדורגל הנערכים שם נרשמה גם תחלואה חריגה בחצבת, בנגיף המעיים נורו-וירוס, ועלייה בתחלואה בקורונה ושפעת.

דבר

רשויות הבריאות בקולורדו שבארצות הברית חוקרות מקרה אנושי של דבר. המחלה שקטלה מיליונים באירופה בימי הביניים עדיין קיימת בטבע במדינות שונות, ביניהן ארצות הברית. היא יכולה לעבור לבני אדם ישירות מבעלי חיים נגועים או באמצעות פרעושים. מקרים בקרב בני אדם נדירים אך קיימים. כיום מטפלים בדבר באמצעות אנטיביוטיקה, אך עדיין זו עלולה להיות מחלה קשה ומסכנת חיים, בייחוד אם לא מאבחנים אותה בזמן. בימים האחרונים אובחן אדם חולה במחוז פואבלו דרומית לדנוור, אך טרם נמסרו עליו פרטים נוספים.

מחלת הדבר קיימת בכל היבשות למעט אוקיאניה. רוב המקרים בבני אדם מדווחים ביבשת אפריקה. המדינות האנדמיות ביותר לדבר, כלומר שמספר מקרי המחלה בהן יציב, הן הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, האי מדגסקר ופרו שבדרום אמריקה. המחלה נדירה מאוד במדינות עולם ראשון, אך כאמור, מדי פעם מתגלים מקרים גם בהן, כמו המקרה הנוכחי בקולורדו.

0 תגובות