חולה ראשון בווריאנט חדש של אבעבועות הקוף התגלה בשבדיה, וחשש כבד להתפרצות פוליו ברצועת עזה

אבעבועות הקוף

ארגון הבריאות העולמי הכריז על הווריאנט הקונגולזי של אבעבועות הקוף כעל איום חמור על בריאות הציבור העולמית ביום רביעי האחרון, ורק יממה מאוחר יותר נודע על חולה ראשון בווריאנט החדש של המחלה, מענף Ib, בשבדיה. זו הפעם הראשונה שמתגלה חולה בענף הקטלני יותר של המחלה מחוץ לאפריקה. החולה עצמו נדבק באפריקה לאחר ששהה באזורי ההתפרצות, כך שמחלתו אינה מסמלת בהכרח התפשטות עולמית של המחלה. זה בהנחה שלא הדביק אנשים נוספים לפני האבחון.

המחלה שתוקפת את הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו מאז 2023 ולאחרונה התפשטה גם לכמה מהמדינות השכנות מדאיגה את אנשי בריאות הציבור בעולם. היא מידבקת יותר ומסוכנת יותר מהענף של המחלה שמתפשט בעולם החל מ-2022, ועדיין אין ודאות מלאה שהחיסונים הקיימים יעילים נגדה באותה המידה.

המחלה מידבקת במגע פיזי וגם באוויר בקרבה גדולה מאוד לחולה. בינתיים היא לא מאיימת עלינו פה בישראל, אך כמו שהגיעה לשבדיה היא יכולה להגיע למקומות נוספים בעולם ולהתחיל להתפשט בהם.

במקביל עדיין אנשים בעולם חולים בגרסה הקלה יותר של המחלה, השייכת לענף II. בפקיסטן, למשל, מדווחים על מקרה חדש, רק יום לאחר הדיווח משבדיה. מהמחלה הזו קל יותר להישמר והיא פחות מסוכנת, ועדיין כדאי להתייחס אליה במלוא הרצינות.


בקרוב צפוי לצאת לדרך מבצע חיסונים דחוף נגד פוליו לילדי עזה. פעוטה מקבלת חיסון נגד פוליו באינדונזיה | Maharani afifah, Shutterstock

פוליו

לאחר שבחודש הקודם נמצא פוליו ממקור תרכיבי בביוב של עזה, שהוביל למבצע חיסונים בקרב חיילי צה"ל המשרתים שם כעת, התגלה לאחרונה חולה פוליו ראשון, תינוק עזתי בן 10 חודשים מדיר אל-באלח שלא חוסן. מעבדה בעמאן אישרה את האבחנה. בגלל המלחמה יש כעת בעיה בחיסוני ילדים בעזה, כי הקרבות הבלתי פוסקים מקשים על מתן חיסוני השגרה. מחלת הפוליו מידבקת דרך הפה. הנגיף חודר לגוף דרך מים או מזון מזוהמים, או באמצעות ידיים מזוהמות בנגיף. כל אלה כמעט בלתי ניתנים לשליטה במצב של מלחמה ותשתיות מים וביוב הרוסות. הקושי לחסן רק מגביר את הסכנה, לא רק לפוליו אלא גם למחלות נוספות שפורחות בתנאי הגיינה גרועים. זהו המקרה הראשון של פוליו ברצועת עזה ב-25 השנים האחרונות.

מבצע חיסונים דחוף לילדי עזה צפוי לצאת לדרך בקרוב, עם סבב חיסונים אחד בסוף החודש הזה, ואחד נוסף בחודש ספטמבר, שבהם יקבלו 640 אלף ילדים מתחת לגיל 10 שתי מנות מהחיסון החדש נגד זן 2 של הנגיף, שניתן דרך הפה. למזלו הרע של התינוק הוא נדבק לפני שהספיק להשתתף במבצע החיסונים שבו ישתתפו  708 צוותים המורכבים מ-2700 אנשי צוות.

הגעה להפסקת אש, אפילו זמנית וקצרצרה בלבד לזמן מבצעי החיסונים, תעזור להגיע לכיסוי נרחב הדרוש כעת מאוד נגד המחלה. הפוליו בעזה לא מסכן רק את ילדי עזה. הוא עלול בקלות להתפשט גם לתוך ישראל או למצרים או למדינות אחרות שילדים שנדבקו אולי יפונו אליהן.

 

0 תגובות