מחלת אבעבועות הקוף ממשיכה לצוץ ברחבי העולם, החצבת לא מרפה, אבל יש גם קצת חדשות חיוביות

בטייוואן נדבק ילד בן ארבע באבעבועות קוף מבן משפחה שגר באותו הבית. הילד לא הלך לגן הילדים לאחר שהחלו התסמינים, ולכן הרשויות מעריכות כי יש סיכון נמוך שהדביק ילדים אחרים. שירותי הבריאות ממשיכים לנטר כל מי שבא עמו במגע. זהו המקרה הראשון של הדבקת ילד בטייוואן במחלה זו.

גם במינסוטה שבארצות הברית דווח על שני חולים ראשונים באבעבועות הקוף השנה, וגם בבייג'ינג שבסין אותרו שני חולים. אחד נדבק בחו"ל והאחר נדבק ממנו.

זו תזכורת לכך שהמחלה שהחלה להתפשט מאפריקה לפני שנה עדיין כאן, ומדבקת בעיקר במגע. קבוצת הסיכון העיקרית להדבקה היא גברים המקיימים יחסי מין עם גברים, וחשוב שחברי קבוצה זו שטרם התחסנו, ייגשו לקופת החולים ויתייעצו לגבי האפשרות לקבל חיסון נגד המחלה.


המחלה המדבקת עדיין כאן, ולקבוצות הסיכון כדאי להתחסן. אבעבועות הקוף | איור: KATERYNA KON / SCIENCE PHOTO LIBRARY

מגפה של מדינות נחשלות

אחרי שהתמודדה עם התפרצויות של חצבת וחזרת, בדרום אפריקה מתמודדים כעת עם התפרצות כולרה. בהתפרצות באזור פרטוריה התגלו כבר 166 חולים,  32 מהם מתו מהמחלה. רשויות הבריאות מבקשות מהתושבים לשמור על היגיינה, להרתיח את מי השתייה, ולפנות לטיפול רפואי מיד כשמופיעים תסמינים. המחלה החיידקית מתפשטת דרך מקורות מים מזוהמים וללא טיפול תומך עלולה לגרום למוות. לפני יומיים הודה, נשיא דרום אפריקה, סיריל רמפוזה (Ramaphosa) בכישלון במניעת המגפה ובאספקת מים ראויים לשתייה לתושבי האזור. אסון כזה לא אמור להתרחש במערכות מודרניות לאספקת מי שתייה. לפי מומחים בדרום אפריקה, ההתפרצות אירעה בגלל כשלים בטיפול בביוב שגורמים להזרמת שפכים לנהרות שמהם שואבים מי שתיה. לדבריהם, ההתפרצות הייתה נמנעת אילו המתקנים הללו היו משופצים ומופעלים לפי תקנים מחמירים.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי בכל שנה נדבקים בכולרה בין 1.3 ל-4 מיליון בני אדם ברחבי העולם, וכ-143 אלף מתים מהמחלה. למחלה יש חיסון, אך הוא אינו תחליף לאספקת מי שתייה נקיים ומטוהרים. בדרך כלל התפרצויות של כולרה מתרחשות במדינות נחשלות ולא במדינות מפותחות כמו דרום אפריקה.

בתקופה האחרונה היו התפרצויות כולרה גם בכמה משכנותיה של דרום אפריקה, בהן זמביה, מוזמביק, זימבבואה ומלוואי. גם בבוצוואנה נערכים להתפרצות אפשרית.

מקום אחר בעולם שבו נערכים לאפשרות של התפרצות כולרה היא אוקראינה, בעיקר אזורים שהוצפו לאחר אסון הסכר בשבוע שעבר. הצפות כאלה עושות שמות במערכות הטיפול בשפכים ובמים, ויוצרות כר פורה למגפות המופצות במים מזוהמים.


הסכנה: מים מזוהמים. חיידקי כולרה בטיפת מים מברז ברחוב | איור: KATERYNA KON / SCIENCE PHOTO LIBRARY

חצבת וגם חדשות טובות

מחלת החצבת התפרצה מחדש ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. לאחר שהמגפה ב-2022 הפילה לפחות 1,875 חללים, מתחילת 2023 דיווחו על התפרצויות כמעט בכל המדינה. עד כה דווח על כ-93 אלף נדבקים, ומהם 1,135 מתו מסיבוכי המחלה.  

גם בקירגיזסטן מדווחים על התפרצות לא קטנה של חצבת, עם כ-560 נדבקים מאז ינואר, מתוכם 207 דווחו בסוף מאי. זאת לאחר שבכל 2022 אובחנו במדינה רק 23 חולי חצבת. מבצע חיסונים נמצא בעיצומו.

לעומת זאת, בסמואה האמריקאית החליטו להסיר את מצב החירום שהוטל בסוף אפריל עקב התפרצות חצבת. מצב החירום הוארך פעם אחת עד 8 ביוני, אך הוחלט לסיימו לאחר קבלת תוצאה שלילית מבדיקות לחולים. גני ילדים ובתי ספר נותרו סגורים במהלך מצב החירום.

חדשות טובות מגיעות גם מגינאה המשוונית, שם הכריזו על סיום ההתפרצות של קדחת מרבורג. 12 בני אדם מתו מהמחלה מתוך 17 נדבקים שאובחנו. עוד 23 מתים שעל פי החשד נדבקו, הובאו למנוחות בלי בדיקה.

0 תגובות