באסיה, באפריקה וגם במערב, כולל כאן בישראל - בכל מקום שבו הכיסוי החיסוני אינו מספיק, המחלה המידבקת מרימה את ראשה

חצבת היא המחלה הנגיפית המידבקת ביותר הידועה לאדם. בעבר הייתה חלק בלתי נפרד מהחיים, שכן שיעור ההדבקה הגבוה שלה הבטיח שכמעט לא ניתן יהיה להתחמק ממנה. המצב השתנה בשנות השישים של המאה הקודמת, אז פותח נגדה חיסון יעיל ובטוח. החצבת מדביקה בני אדם בלבד, ולכן החיסון יוכל להעלים את המחלה כליל - אם נשתמש בו כראוי.

מגפת הקורונה הובילה, בנוסף להשפעות הבריאותיות הישירות שלה, גם לירידה כוללת במתן חיסוני שגרה לילדים. כדי למנוע חצבת יש צורך בשיעורי חיסון גבוהים באוכלוסייה, כ-95 אחוזי התחסנות. כשהאחוזים יורדים מתחת לרף הזה החצבת חוזרת ומכה בדיוק באותם אזורים בהם שיעורי החיסון נמוכים. לאנשים לא מחוסנים הבאים במגע עם חולים יש סיכון של מעל ל-90 אחוזים להידבק במחלה, מה שמבטיח התפשטות נרחבת שלה בקהילה, וסיכון רב למדוכאי חיסון, לתינוקות לפני גיל חיסון ולאותם בודדים שהחיסון לא הצליח להגן עליהם.

שנת 2022 עמדה בסימן עליה של כ-18 אחוזים במקרי החצבת העולמיים בהשוואה ל-2021, אז הגבלות הקורונה הנרחבות מנעו גם שלל מחלות אחרות, ובהן מחלת החצבת. בשנת 2023 נמשכה מגמת התפשטות החצבת, והמצב רק ממשיך להחמיר גם כעת, לאחר שמיליוני ילדים בעולם שהיו אמורים לקבל את החיסון נגד חצבת לא קיבלו אותו.


בעבר החצבת הייתה חלק בלתי נפרד מהחיים, שכן שיעור ההדבקה הגבוה שלה הבטיח שכמעט לא ניתן יהיה להתחמק ממנה. ילד עם פריחה על פניו | Shutterstock, happybas

באסיה ובאפריקה 

לפי האתר של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) בארצות הברית, המובילה העולמית במקרי החצבת היא תימן, עם כ-18.5 אלף חולים מאומתים במחצית השנייה של 2023. אחריה אזרבייג'ן, ואז קזחסטן, בה רוב החולים הם ילדים מתחת לגיל 14. כ-70 אחוזים מהם לא היו מחוסנים נגד המחלה. הבאות בתור בטבלה הן הודו, אתיופיה, הראשונה מבין המדינות האפריקאיות, ואז רוסיה, לה יש את הכבוד המופקפק להיות המובילה האירופאית של הטבלה, אולי משום שהיא גם באסיה. אחריה נמצאות שוב מדינות אסייתיות לגמרי – עירק, שם מדווחים על עליה מדאיגה במקרי החצבת בכל רחבי המדינה בשנים 2023-2024, פקיסטן, קירגיסטן ואינדונזיה.

אתיופיה היא אמנם המובילה האפריקאית, אך היא בהחלט לא המדינה היחידה ביבשת הסובלת מהתפרצויות חצבת. בורקינה פאסו, למשל, דיווחה על 960 מאומתים וחמישה מקרי מוות ב-2023. ב-2024 ההתפרצות נמשכת, ועד ה-10 לפברואר נספרו כבר 4 מתים מתוך מעל 1,200 מקרי חצבת חשודים. במדינה מתכננים מבצע חיסונים גדול שיצא בקרוב לדרך.

בניגריה, הסובלת גם ממגפת דיפתריה וממגפת שעלת, משתוללת החצבת ללא שליטה. במדינה יש כבר זמן רב בעיה של כיסוי חיסוני נמוך, והילדים משלמים את המחיר. בסנגל, המחוסנת טוב יותר, שבעה מקרים באחד היישובים הובילו למבצע חיסון של אלפי ילדים.


במדינות שונות באפריקה ההורים מתקשים לחסן את ילדיהם, והתוצאה היא התפרצויות של חצבת ושל מחלות אחרות. ילד אפריקני מקבל זריקת חיסון | Shutterstock, Riccardo Mayer

בישראל ובמערב

במדינות שונות באפריקה ההורים מתקשים לחסן את ילדיהם - לעתים הבעיה היא חוסר נגישות, ולעתים מחסור של ממש בחיסונים. במדינות מערביות לא אמורה להיות בעיה שכזו, כשהחיסונים זמינים לכולם, בדרך כלל בחינם, ויש תוכנית חיסונים מומלצת עם לוח זמנים מסודר. עם זאת, הכיסוי החיסוני במדינות עולם ראשון לא מעטות נופל גם הוא. הבעיה במדינות אלו היא של תעמולה המפחידה מפני חיסונים, וגורמת להורים להסס ולא להגן על ילדיהם. זו הייתה הסיבה העיקרית למגפת החצבת של העשור הקודם, וזו גם הסיבה למגפה הנוכחית.

פה בישראל, לאחר העדר מוחלט של חולי חצבת במהלך 2022, נספרו כבר 36 חולי חצבת מאז חודש אוקטובר 2023, בסדרה של התפרצויות קטנות נפרדות זו מזו. כל אחת מההתפרצויות החלה עם חולה שנדבק בחו"ל, בדרך כלל לא מחוסן. שלושת החולים האחרונים שאומתו באמצע חודש פברואר הם מאזור חיפה. גם אם רשויות הבריאות הצליחו לעצור את ההתפרצות הנוכחית, יכולים להגיע כל רגע חולים חדשים בטיסה מחו"ל. כאמור, יש מדינות רבות להידבק בהן.

בבריטניה מודאגים מאוד מחולי החצבת המתרבים. 69 חולים מאומתים נספרו בשבוע האחרון באנגליה לבדה, ובסך הכול 650 חולים מאז האחד באוקטובר 2023. בסקוטלנד התגלו חמישה מקרים בתקופה זו, כולם קשורים לנסיעות. בצפון אירלנד התגלה מקרה ראשון של הדבקה מקומית בעשר שנים, אצל אדם בוגר דווקא. אבחון זה מגיע זמן קצר לאחר מותו של אדם בוגר באירלנד הסמוכה מאותה המחלה. ארבעה חולים נספרו באירלנד במהלך 2023.

בארצות הברית החצבת כבר התגלתה ב-15 מדינות. בפלורידה יש התפרצות חצבת בבית ספר יסודי, וקצין הבריאות הראשי של המדינה, ד"ר ג'וזף לפדו, לא מוכן לאסור על ילדים לא מחוסנים להגיע לבית הספר, למרות שהנגיף עלול כבר להיות בגופם. כאמור, ללא מחוסנים יש סיכון של 90 אחוזים להידבק במגע עם חולה, ונגיף החצבת יכול לשרוד באוויר גם שעתיים לאחר שהחולה עזב את המקום. בינתיים אומת חולה בוגר גם במחוז נוסף במדינה. רק ברבע ממחוזות פלורידה הושג הרף החיסוני הדרוש למיגור החצבת והמצב שם מדאיג. דיווחי חצבת נוספים מגיעים מאריזונה, קליפורניה, ג'ורג'יה, ניו יורק, ניו ג'רזי ועוד.


בישראל נספרו 36 חולי חצבת מאז חודש אוקטובר 2023. ילדה חולה עם פריחה | Shutterstock, NatUlrich

סיכון למחלה קשה ולסיבוכים

בארגנטינה פעוט בן 13 חודש חלה לאחרונה, לאחר שנדבק מאחיו הלא מחוסן תושב ברצלונה, ספרד. בפורטוגל נספרו תשעה מקרים מאז ה-11 לינואר. המקרה האחרון הוא נער בן 16 שאפילו לא מתגורר במדינה.

אפילו בטייוואן המחוסנת היטב התגלה חולה בוגר, המקרה המקומי הראשון מאז ספטמבר 2022. זה בסך הכול המקרה הרביעי באי מאז 2020. עוד לא ברור כיצד האיש נדבק, מה שעלול לרמז על חולים שלא ידועים לרשויות. 

שתי מנות מהחיסון נגד חצבת מגנות על כ-97 אחוזים מהחולים, ואם כל מי שיכול מתחסן, המחלה לא יכולה לתפוס אחיזה באוכלוסייה. החולים סובלים מחום, נזלת, שיעול, פריחה ודלקות עיניים. ילדים מתחת לגיל חמש, בוגרים מעל גיל 20, מדוכאי חיסון ונשים הרות – כולם בסיכון מוגבר לסיבוכי חצבת העלולים להוביל למחלה קשה ואף למוות. במדינות מערביות כאחד מכל אלף חולים עלול למות, ובמדינות עולם שלישי המצב עלול להחמיר עד כדי מוות של כאחד ממאה חולים. בקרב השורדים יש לעתים פגיעות בלתי הפיכות, ושנים לאחר מכן עלולים המחלימים לסבול מהסיבוך המאוחר הקטלני SSPE. המחלה כל כך מידבקת עד שללא חיסון כמעט לא ניתן להתחמק ממנה. היא נפוצה כעת בעולם, וכל גיחה ללא חיסון לחו"ל עלולה להיגמר בהדבקה. בידקו פנקסי חיסונים ואם יש ספק, התייעצו עם רופא המשפחה או הילדים.

0 תגובות