הנגיף המסוכן מתפשט ברחבי העולם, עשרות מתים מדנגי בארגנטינה, ושינוי במדיניות חיסוני הקורונה בארצות הברית

רשויות הבריאות של אוסטרליה המערבית, המדינה המערבית ביותר באוסטרליה, הודיעו על חולה חצבת שנדבק בחו"ל. האיש או האישה החולים הספיקו לנסוע באוסטרליה באוטובוסים וברכבות ולבלות במועדון לילה. הציבור נקרא לבדוק אם דרכו הצטלבה עם החולה, להיות עירני לסימני מחלה ולהשלים חיסונים אם יש בזה צורך. גם באוהיו שבארצות הברית, שבה הייתה התפרצות חצבת גדולה לפני כמה חודשים, התגלה שוב חולה לא מחוסן.

לפי אתר המרכז האמריקאי לבקרת מחלות, CDC, עשר המדינות המובילות במדד החצבת נכון לעכשיו הן: הודו, תימן, אתיופיה, פקיסטן, אינדונזיה, סומליה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, קמרון, אפגניסטן וניגריה. כולן מדינות עולם שלישי שיש בהן בעיות בגישה לחיסונים וסביר מאוד שסובלות מתת אבחון.

גם באירופה מתרבים מקרי החצבת, עם התפרצות טרייה יחסית באוסטריה שהדביקה כבר יותר מ-100 בני אדם. לא מעט חולים התגלו גם בגרמניה, בפולין, בספרד ובמדינות נוספות.  באסיה נמשכות ההתפרצויות גם בארמניה, בקזחסטן ועוד. במדינות רבות מתגלים מקרי חצבת, בהדבקה מקומית או מיובאים, כפי שהיה במגפת החצבת העולמית בין 2016 ל-2019. אמנם מגפת הקורונה האפילה עליה אך סכנת החצבת שבה ועולה, ולאור הירידה הכללית במתן חיסוני שגרה לתינוקות, היא עלולה להגיע שוב לישראל במטוס, בדיוק כפי שהגיחה באוסטרליה.

היתושים חוגגים

בארגנטינה אובחן מספר שיא של חולי דנגי, מעל 60 אלף נדבקים, שיותר מ-40 מהם מתו מהמחלה.  זו ההתפרצות הגדולה ביותר בארגנטינה מאז 2020. האשמים בהתפרצות הנרחבת של המחלה הנגיפית הם כנראה היתושים המעבירים אותה, שבגלל ההתחממות הגלובלית מתרבים ומתפשטים יותר מתמיד. בניסיון להיאבק במחלה, שוקדים בארגנטינה על הפצת יתושים זכרים בעלי מוטציות שאמורות להפחית את סיכויי ההישרדות של צאצאיהם, כדי לצמצם את אוכלוסיית היתושים ואת הפצת המחלה.  

קדחת דנגי אמנם לא קיימת בישראל, אך היא אנדמית ביותר מ-100 מדינות ביבשות אמריקה, באפריקה וכן בדרום ומזרח אסיה. היא מועברת בין מדינות באמצעות נוסעים ותיירים, ואם במדינת היעד נמצא יתוש אדס המסוגל להעביר אותה, היא עלולה להתפשט גם ביעד החדש.

באירופה המחלה לא נחשבת לאנדמית. עם זאת היתושים המעבירים אותה כבר התבססו בחלקים מהיבשת, בגלל שינויי האקלים, ולפעמים מתחילות במדינות אירופיות התפרצויות קטנות לאחר יבוא של מקרים ממדינות אנדמיות. אישה בריטית ששבה לארצה לאחר שנדבקה בצרפת, מעלה את החשש להתבססות של המחלה בבריטניה בעתיד. החיסון הקיים נגד קדחת דנגי מיועד בינתיים רק למי שכבר חלו פעם אחת, מכיוון שהמופע השני שלה עלול להיות מסוכן.

​הנגיף יכול להתפשט בין בני אדם בכל מקום שיש בו יתושים מתאימים. נגיפי דנגי | איור: THOM LEACH / SCIENCE PHOTO LIBRARY
הנגיף יכול להתפשט בין בני אדם בכל מקום שיש בו יתושים מתאימים. נגיפי דנגי | איור: THOM LEACH / SCIENCE PHOTO LIBRARY

שינויים בהרגלי החיסון

מספר המתים מקורונה בישראל הגיע בסוף השבוע שעבר ל-12,469. מספר החולים במצב קשה מתקרב ל-90.

מחקר של שירותי בריאות כללית התפרסם השבוע בכתב העת הרפואי לנסט, וממנו עולה שחיסון הקורונה המותאם לווריאנט האומיקרון, יעיל מאוד במניעת מוות מהמחלה ובמניעת סיבוכים שמביאים את החולים למצב קשה.

במקביל אישר מינהל המזון והתרופות האמקריקאי, FDA, שינויים בנוהל מתן חיסוני הקורונה בארצות הברית. מעכשיו יהיה אפשר לתת את החיסונים המותאמים כחיסונים ראשונים, לא רק כדחף לאחר קבלת החיסון המקורי. עוד אישרו שם לתת מנה שנייה מהחיסון המותאם כמנת דחף נוספת לקבוצות סיכון ולמבוגרים מעל גיל 65. משרד הבריאות בישראל טרם הודיע אם בכוונתו להתאים בקרוב את המדיניות בארץ לשינויים בארצות הברית.

2 תגובות

  • אנונימי

    שכחתם

    שני סופרי מדע בדיוני צעירים יחסית שכל אחד מהם פרסם כמה ספרים, יואב בלום ואופיר טושה גפלה.

  • אנונימי

    חפרתם..

    מצ'עמם חבל..
    אחד שאוהב את האתר