קדחת מרבורג באפריקה, חיסוני שפעת בישראל ובארצות הברית, והאם הזן החדש של אבעבועות הקוף יצא מאפריקה?

התפרצות מרבורג ברואנדה

רואנדה מדווחת על התפרצות קדחת מרבורג, שהרגה עד כה שמונה חולים מתוך לפחות 26 נדבקים. רוב הקורבנות הם עובדי מחלקת טיפול נמרץ. נגיף מרבורג נמצא בעטלפי פירות, והם מקור ההדבקה הראשונית בהתפרצות בקרב בני אדם. כמו קרוב משפחתו, נגיף האבולה, גם הוא מתפשט בין בני אדם באמצעות נוזלי גוף. במשרד הבריאות של רואנדה מבקשים מהציבור לא להיבהל, ולהמשיך בשגרת היום הרגילה. לטענתם הם זיהו את כל נקודות ההתפרצות, צעדי מנע ננקטים והמצב בשליטה. התפרצויות מרבורג הן נדירות למדי ובדרך כלל נעצרות אחרי מספר קטן של קורבנות, כך שלא ידוע באמת מה הוא שיעור התמותה מהנגיף. עם זאת, ידוע שבמקרים החמורים הוא עלול להגיע ל-90 אחוזים מהחולים.

שתי ההתפרצויות הגדולות ביותר של הנגיף בעבר היו באנגולה, שם נרשמו 227 מתים, וברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, עם 128 מתים. לפחות לפי אתר ה-CDC, ההתפרצות הנוכחית ברואנדה, על שמונת מתיה עד כה, היא השלישית בחומרתה בהיסטוריה


כמו קרוב משפחתו, נגיף האבולה, גם הוא מתפשט בין בני אדם באמצעות נוזלי גוף. נגיף מרבורג ואילוסטרציה של הפריחה שהיא אחת התסמינים שלו | Shutterstock, Kateryna Kon

חיסוני שפעת

מבצע חיסוני השפעת נפתח בישראל בחודש האחרון בקופות החולים, וכל המעוניינים בכך יכולים לקבוע תור לחיסון. שפעת היא מחלה מסוכנת והחיסון מומלץ לכלל האוכלוסייה, ובייחוד לקבוצות סיכון – תינוקות, מבוגרים, חולים כרוניים ועוד. החיסון קיים בשתי צורות – חיסון מומת בזריקה המתאים לכולם, וחיסון מוחלש בתרסיס לאף לבני שנתיים עד 49, שאינו מתאים למדוכאי חיסון. ילדים מתחת לגיל תשע שזו הפעם הראשונה בחייהם להתחסן נגד שפעת צריכים לקבל שתי מנות מהחיסון, בהפרש של חודש זו מזו. לכל השאר מספיקה מנה אחת. חלק מהחיסונים שינתנו השנה, ביניהם החיסון המוגבר למבוגרים, יכילו רק שלושה זנים, ולא ארבעה כפי שהיה בשנים האחרונות. דבר זה נובע משינויים בהוראות ארגון הבריאות העולמי, לאחר שאחד הזנים הקבועים לא נצפה כלל בעולם בשנים האחרונות.

עונת השפעת בחצי הכדור הדרומי, שדועכת בימים אלה, הייתה קשה וארוכה במיוחד, ואחוז המתחסנים היה נמוך מבעבר. כעת יש חשש לתמונה דומה גם בחצי הכדור הצפוני. אמנם זו טרחה לקבוע תור ולהגיע לקופת חולים, אך חשוב להקפיד להתחסן לפני שתחל עונת השפעת אצלנו.

בנושא זה מגיעה השנה בשורה מארצות הברית. מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) אישר לראשונה את חיסון השפעת מוחלש בתרסיס לשימוש ביתי, לחיסון עצמי או על ידי מטפל. לחלק מהאנשים פתרון זה יחסוך את הצורך להגיע למרפאה. ראש או ראשת המשפחה יוכלו לרכוש חיסונים במרוכז, ולחסן בבית את כל אלה שיכולים להשתמש בחיסון זה. 


שפעת היא מחלה מסוכנת והחיסון מומלץ לכלל האוכלוסייה, ובייחוד לקבוצות סיכון. ילדה מקבלת חיסון | Shutterstock, granata68

אבעבועות הקוף

לפני ימים ספורים דיווחה הודו על מקרה ראשון בגבולותיה של הזן המסוכן יותר של מחלת אבעבועות הקוף, שמכה ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו מאז תחילת 2023. החולה בן 38 וחזר לאחרונה מדובאי. עוד לא הסתיים המעקב אחרי מגעיו של החולה הראשון, וכבר דווח על חולה שני באבעבועות הקוף, וגם הוא, כמו קודמו, חזר לאחרונה מאיחוד האמירויות. החולה בן 26, וטרם נמסר האם גם הוא חולה בזן המסוכן יותר או בזן שמתפשט בעולם החל מ-2022.

עוד לא ידוע ממי נדבקו החולים, והדבר עלול להצביע על התפשטות לא מוכרת של הנגיף מחוץ לאפריקה. הזן החדש של המחלה, לפחות על סמך המגפה באפריקה, מדבק בקלות רבה יותר מקודמו וגורם ליותר מקרי מוות.

0 תגובות