חוקרים בארצות הברית ביצעו בפעם הראשונה היתוך מבוקר המייצר יותר אנרגיה ממה שהוא צורך, אך הדרך לחשמל זול, זמין וידידותי לסביבה – עדיין ארוכה מאוד

מעבדה אמריקאית לאומית מדווחת כי השיגה פריצת דרך בחקר ההיתוך הגרעיני, אך נותרה עוד דרך ארוכה להגשמת  החלום להפיק חשמל מסחרי מהיתוך גרעיני. "מדובר בנס הנדסי שלא יאמן", הדגישה היועצת המדעית של נשיא ארצות הברית, אראטי פרבקר (Prabhakar). "מעבדת המחקר ניסתה במשך עשורים להשיג את המטרה של ייצור יותר אנרגיה ממה שהוכנס בעזרת הלייזרים, ובשבוע שעבר הם סוף סוף הצליחו לעשות זאת, לאחר שדורות רבים של חוקרים ומהנדסים התמודדו עם אתגרים רבים. פתחנו דרך חדשה למקור לאנרגיה נקיה ולמדע הבסיסי". "זה אירוע שייכנס לספרי ההיסטוריה", אמרה שרת האנרגיה של ארצות הברית, ג'ניפר גרנהולם (Granholm).

היתוך וביקוע

כשמדברים על אנרגיה גרעינית, מתכוונים לרוב לתהליך ביקוע, שבו גרעינים של אטומים גדולים ולא יציבים, כמו  אורניום, מתפרקים לגרעינים קטנים יותר, בתהליך שבו משתחררת אנרגיה רבה ונפלטים חומרים רדיואקטיביים. ביקוע גרעיני אלים מתרחש בפצצת אטום, אך בתנאים מבוקרים הוא מאפשר לייצר אנרגיה בטוחה. עם זאת, רבים חוששים מהפסולת הגרעינית שהתהליך יוצר, ומהסיכון לתאונה קטלנית או משימוש לרעה בחומר הרדיואקטיבי כנשק

התהליך ההפוך לביקוע הוא היתוך גרעיני, שבו גרעינים של אטומים קלים מתלכדים ליצירת גרעינים כבדים יותר  בתהליך נקי שמפיק אנרגיה עצומה בלי פליטה של חומרים רדיואקטיביים. זהו התהליך שמתרחש בשמש ובשאר הכוכבים. עם זאת, כאן בכדור הארץ קשה להשיג את תנאי הלחץ והטמפרטורה שדרושים להיתוך השוררים בליבת השמש, ועד כה האנושות הצליחה לנצל את אנרגיית ההיתוך הגרעיני לייצור פצצות בלבד. כל היתוך מבוקר דרש השקעה של יותר אנרגיה מזו שהוא ייצר, וכבר עשרות שנים שחלום כורי ההיתוך לייצור חשמל נשאר בגדר חלום.

מרכז המתקן להיתוך מבוקר ב-NIF
קשה לחקות את תנאי החום והלחץ בליבת השמש. מרכז המתקן להיתוך מבוקר ב-NIF | צילום: National Ignition Facility

תגובת שרשרת

כעת, מדענים במתקן ההצתה הלאומי של ארצות הברית (NIF) בקליפורניה הצליחו להצית תהליך היתוך גרעיני מבוקר שפלט יותר אנרגיה מזו שיצרה אותו. החוקרים יצרו תגובת שרשרת שבה האנרגיה שהשתחררה בהיתוך אחד הובילה להיתוך של אטומי מימן נוספים, שגרמו להיתוך של עוד אטומים וכן הלאה. ההצלחה הגיע לאחר התקדמות משמעותית של המעבדה בשנה שעברה, ולאחר קשיים לשחזר את ההתקדמות במשך זמן רב.

כדי להתחיל את התהליך, המדענים מיקדו 192 אלומות של הלייזר החזק בעולם על גליל שמכיל מטרה בגודל של אפון, המלאה באיזוטופים של מימן בשם דאוטריום וטריטיום. בניגוד לאטום מימן רגיל, שהגרעין שלו הוא פרוטון בלבד, דאוטריום וטריטיום מכילים גם נייטרונים, לכן קל יותר להשתמש בהם לייצור הליום. אלומות הלייזרהעלות את הטמרפטורה של המטרה ליותר משלושה מיליון מעלות צלזיוס, והחום העז דחס מאוד את הדלק המימני, וגרם לו לעבור היתוך גרעיני מהיר להליום, תוך שבריר שניה. 

בניסוי שבוצע ב-5 בדצמבר השנה, תהליך ההיתוך שיחרר אנרגיה בסך של 3.15 מגה-ג'ול (MJ), שהם כ-50 אחוז יותר מהאנרגיה של הלייזרים שכוונו אל עבר המטרה, 2.05 מגה-ג'ול. עם זאת, מדובר בניסוי מדעי, והוא רחוק מאוד מלהיות מודל לכור היתוך מסחרי. מערך הלייזרים דורש בניין שלם בן עשר קומות, והפעלתו כרוכה באיבוד עצום של אנרגיה. סך האנרגיה ששוחררה בהיתוך גדולה אמנם ממה שהושקע ישירות בחימום המטרה, אך קטנה בהרבה מזו שנדרשה להפעלת הלייזרים העוצמתיים. כמו כן, מדובר כרגע בלייזרים שיכולים לפעול רק לכמה שניות ביממה, כך שלמרות ההצלחה בניסוי עצמו, המערכת עדיין רחוקה מאוד מכל יישום מעשי. 

האתגר הגדול בניסויים האלה הוא לשמור על טמפרטורה מספיק גבוהה לאורך זמן, כדי לאפשר את שרשרת ההיתוך הגרעיני. אטומי המימן נוטים לנוע במהירות ולאבד אנרגיה, כלומר להתקרר, והלייזר חייב לשמור עליהם חמים כדי לאפשר את התגובה. "אנחנו נמצאים כל הזמן במירוץ בין קצב הקירור ואובדן האנרגיה של המערכת, לקצב שבו אנו יכולים לחמם את החלקיקים", אמר אחד החוקרים בניסוי. "במשך 60 שנה הפסדנו במירוץ, ועכשיו בפעם הראשונה הצלחנו לנצח בו". 

טכנאים בוחנים את אתר המטרה במתקן NIF
כמעט 200 אלומות של הלייזר החזק בעולם מכוונות לאותה נקודה. טכנאים בוחנים את אתר המטרה במתקן NIF | צילום: Jason Laurea, National Ignition Facility

לייזרים לעומת מגנטים

ההיתוך הגרעיני המהיר מתרחש לפני שהדלק מספיק להתפזר, וכך האנרגיה שהוא משחרר פוגעת באטומי מימן נוספים הארוזים בצפיפות, ויוצרת תגובת שרשרת של היתוכים. זאת לעומת מרבית טכנולוגיות ההיתוך שבפיתוח, שבהן מחממים את המימן למצב של פלזמה אנרגטית בצפיפות נמוכה. טכנולוגיות אלו דורשות ללכוד את הפלזמה בשדות מגנטיים חזקים מאוד לשניות ארוכות, עד שגרעיני המימן יתנגשו זה עם זה מספיק פעמים כדי ליצור את תגובת השרשרת של ההיתוך ולשחרר די אנרגיה. 

המתקן הגדול מסוגו להיתוך מבוקר בשיטה זו, ITER, עדיין נמצא בבנייה בדרום צרפת, ומעריכים כי יתחיל לפעול לקראת סוף העשור. הוא צפוי להפיק יותר אנרגיה ממה שיצרוך, אם כי אנרגיה זו לא תנוצל להפקת חשמל אלא רק להוכחת ההיתכנות של השיטה.

עתיד מבטיח אבל רחוק

לפי ד"ר רובי סקוט (Scott), שמשתתף במחקר הלייזרים של NIF "אי אפשר להמעיט בחשיבות פריצת הדרך הזו למדע של היתוך גרעיני בלייזר". מדע ההיתוך חשוב לחקירת פצצות מימן, אך גם לפיתוח מקור אנרגיה נקי, בטוח וכמעט בלתי מוגבל. סקוט מוסיף כי "זה צעד חשוב המוכיח את נכונות התיאוריה הפיזיקלית של ההיתוך, אך נותרה הרבה עבודה כדי להפוך אותו למקור אנרגיה". 

מנהלת מעבדות לורנס ליברמור, קים בודיל (Budil) הדגישה במסיבת העיתונאים כי עדיין יש בעיות בטכנולוגיה. "צריך להפיק הרבה יותר היתוכים, ולשפר מאוד את השיטה כדי לעבור מלייזר שפועל פעם ביממה להפקת חשמל רציפה. מסחור הטכנולוגיה ייקח עוד עשרות שנים, אבל פחות מחמישה עשורים", להערכתה. 

הפקת חשמל נקי וזול ממקור זמין ובלתי מתכלה כמו מימן תפתור את רוב בעיות האנרגיה והסביבה של כדור הארץ. עם זאת, למרות ההתקדמות, הדרך עדיין ארוכה מאוד, ומוקדם לפתח תקוות שכורי היתוך מסחריים יתחילו לייצר חשמל בעתיד הקרוב. 

29 תגובות

  • עמי

    כתבה מעניינת מאוד. והנה עוד ידיעה בנושא

    ראיתי גם את הסרטון הזה שטוען לפריצת דרך דומה גם במעבדה באנגליה (יצירת נטו אנרגיה מהליך היתוך מבוקר במעבדה). https://www.youtube.com/watch?v=JrGeuIe17MA&list=PL4V3mz1jFZnSTSsYqoriWy...

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיובל רוזנברג

    תודה על הידיעה

    תודה על הסרטון המעניין! מעבדת JET באנגליה אכן מצליחה ליצור היתוך גרעיני, אך כפי שצויין בסרטון כמות האנרגיה המושקעת בתהליך גבוהה מזו המשוחררת ממנו.
    המעבדה באנגליה פועלת בשיטה המתוארת בפסקה ״לייזרים לעומת מגנטים״.

  • אנונימי

    זה לא היתוך טרטיום זה זרז

    זה לא היתוך טרטיום זה זרז אטומי למי שמבין. היתוך אטומי הוא לא צפוי ובעל חום גבוהה .זה סוג של היתוך..

  • לילי

    התקדמות לא פריצת ררך

    אין פריצת הדרך כי לא יוצרה אנרגיה נשלטת יותר מאשר הושקעה . ההתקדמות כי נוצרה יותר אנרגיה מהעבר

  • זקן בן 90

    ללא ספק הישג ברמת הביצוע אבל.

    ללא ספק הישג ברמת הביצוע אבל..הייתי קצת מצנן את ההתלהבות.
    אם המטרה הייתה לאושש את תאורית ההיתוך, לספק הוכחה שהיתוך גרעיני יכול לשחרר יותר אנרגיה מאשר האנרגיה ליצירת ההיתוך, אז בסדר.
    אבל את זה אנחנו כבר יודעים על בסיס פצצת המימן.
    הניסוי הזה כולל הניסיונות בסין ואירופה עדיין לא מצביעים על פיתרון טכני, איך מרסנים את מפלצת האנרגיה הזו כדי להפיק חשמל בצורה מעשית.
    אני מניח שיעברו עוד עשרות שנים עד שנצליח לרתום את ההיתוך למטרות שלום, בניגוד לביקוע שתוך שנים בודדת נרתם גם למטרות שלום (למרות הסיכון )

  • חובב

    פה בשונה מתהליך ביקוע שנוצרת

    פה בשונה מתהליך ביקוע שנוצרת אנרגיה גבוהה אבל גם פליטה רדיואקטיבית.
    פה מדובר בתהליך נקי, ושונה מהתהליך בפצצות מימן.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיובל רוזנברג

    עכשיו אנחנו יודעים בודאות שזה אפשרי באופן מבוקר בכדור הארץ

    תודה על ההערה! אנחנו אמנם מבינים טוב את תהליך ההיתוך של גרעיני המימן, אך קשה מאוד לחשב לפרטים את מה שקורה בפצצת מימן או בכור היתוך (בו התהליך מבוקר) ולחזות בדיוק מה יקרה. מדובר בהרבה מאוד אטומים שמתחממים ונעים ועוברים היתוכים ביניהם, ואם אנחנו רוצים לדעת בדיוק מה יקרה, צריך לבצע ניסוי או להשתמש בהדמיות ממוחשבות מסובכות ולא מדויקות. פריצת הדרך מאפשרת לבדוק ולשפר טוב יותר את ההדמיות הממוחשבות, את הקירובים שמשתמשים בהם, וגם להבין טוב יותר את המגבלות הטכניות וכיצד להתגבר עליהן. לכן יש לה חשיבות מדעית וחשיבות פרקטית רבה, למרות שאנחנו עדיין רחוקים מכור היתוך מסחרי, ויש עוד הרבה אתגרים הנדסיים ומדעיים לפתור.

  • שי

    שי

    אשמח להסבר קצר למה גם ביקוע גרעיני פולט אנרגיה וגם היתוך גרעיני פולט אנרגיה? אלה לא פעולות הפוכות? תודה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיובל רוזנברג

    זה תלוי בזהות הגרעינים שעוברים היתוך או ביקוע

    תודה על השאלה!
    תגובת ההיתוך משחררת אנרגיה רק אם היא יוצרת גרעין קטן יותר מגרעין של ברזל. באופן דומה, תגובת ביקוע תשחרר אנרגיה רק אם היא תפרק גרעין גדול יותר מזה של ברזל. לכן משתמשים בגרעינים קלים כמו של מימן להיתוך גרעיני, בעוד שמשתמשים בגרעינים כבדים כמו של אורניום לביקוע גרעיני. אם היינו מנסים לפרק את גרעין ההליום לגרעיני מימן היינו צריכים להשקיע בתהליך הזה אנרגיה רבה. הסבר קצר למה זה קורה: החלקיקים שמרכיבים את גרעיני האטומים (הפרוטונים והניוטרונים) מוחזקים יחד בעזרת כח המכונה הכח הגרעיני החזק, שמתגבר על הדחייה החשמלית שבין הפרוטונים (שכולם טענים חיובית). לגרעינים בהם החלקיקים מוחזקים חזק יותר יש אנרגיה פנימית שלילית יותר עבור כל חלקיק (מכונה אנרגיית קשר גרעינית), והמסה של כל החלקיקים קטנה יותר. אם תהליך הביקוע או ההיתוך יוצר גרעינים בהם החלקיקים מוחזקים חזק יותר מאשר שהיו מוחזקים לפניו, הדבר משחרר אנרגיה שגודלה זהה להפרש שבין אנרגיית הקשר לפני התהליך ולאחריו. במקרה כזה הגרעינים שנוצרים הם בעלי מסה קטנה יותר ממסות הגרעינים לפני התהליך, והפרש המסה הזה נותן את כמות האנרגיה המשוחררת בעזרת הקשר המפורסם של איינשטיין E=mc^2. תחילה, ככל שנגדיל ונחבר עוד חלקיקים לגרעינים קטנים, ככה הכח הגרעיני יגבר, וכל חלקיק יוחזק חזק יותר. אבל הכח הגרעיני פועל רק במרחקים קצרים, ולכן כשהגרעין נעשה גדול בערך כמו גרעין של ברזל, כל חלקיק שנוסיף כבר לא ימשוך את כל החלקיקים בכח הגרעיני (אלא הוא ימשוך רק חלק מהם). לעומת זאת, כח הדחייה החשמלי פועל בין כל הפרוטונים גם במרחקים גדולים. לכן ככל שנמשיך להגדיל את הגרעין עם עוד חלקיקים, ככה חלקיקי הגרעין יוחזקו חלש יותר. מכאן אנחנו מבינים למה ביקוע של גרעינים גדולים מברזל משחרר אנרגיה, ולמה היתוך של גרעינים קטנים מברזל גם הוא משחרר אנרגיה. היתוך של גרעינים גדולים, או ביקוע של גרעינים קטנים, יצרכו אנרגיה ולא ישחררו אנרגיה. אפשר לראות סרטון בנושא כאן:
    https://davidson.weizmann.ac.il/online/maagarmada/physics/ביקוע-והיתוך-–-מקורות-האנרגיה-העצומים-של-הטבע

  • מאיר

    כבר עשרות שנים אמחנו שומעים

    כבר עשרות שנים אמחנו שומעים על פריצות דרך.. ואנחנו רחוקים באותה המידה מתחנת כוח מבוססת כור היתוך

  • חנן

    חסר מידע לגבי הליזרים שהופעלו

    אשמח ללמוד
    תודה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיובל רוזנברג

    הבזק לייזר קצרצר ועצמתי של אור UV

    אלו לייזרים יחודיים שמתחילים כ-פולס (הבזק) חלש של אור אינפרא-אדום במשך בערך ננו-שניה (מליארדית השניה), ואז עובר סדרה של מגברים אופטיים שמגדילים את העצמה שלו פי עשר בחזקת 15 (מאנרגיה של ננו-ג׳ול לאנרגיה של כמה מגה-ג׳ול). הפולס הזה עובר בערך קילומטר וחצי בכל המערכות האופטיות שמכינות אותו ויוצר 192 אלומות שונות. לפני שהאלומות פוגעות במטרה, הן מומרות לאור UV (אולטרה-סגול). למשך זמן קצרצר, עצמת השיא של הלייזרים האלו מגיעה לכ- 500 טרה-וואט (500 טריליון וואט) , שזה יותר מצריכת החשמל הממוצעת של העולם כולו.

  • אביתר

    איך אין כאן סתירה עם חוק שימור האנרגיה?

    האם האנרגיה שנוצרת בתהליך, "ייצור יותר אנרגיה ממה שהוכנס", היא בעצם האנרגיה הכימית של המימן?

  • האזרח דרור

    חוק שימור מסה-אנרגיה

    החוק המדוייק נקרא - חוק שימור מסה-אנרגיה. הוא נשמר כאן שכן חלק מהמסה הופכת לאנרגיה בתהליך ההיתוך. לפי הנוסחה של איינשטיין. אין קשר לאנרגיה כימית - אנרגיה זו היא אנריגה של קשרין בין אטומים במולוקולות כאשר קשרים כאלה מתפרקים או נוצרים , בלי שינוי של מסה של סך האטומים , בלי היתוך.

  • אביתר

    תודה רבה!

  • John rambo

    אין כאן שום סתירה , הליום

    אין כאן שום סתירה , הליום שנוצר ממימן שוקל פחות ממסה מקורי של מימן והפרש הוא האנרגיה שמתקבלת,
    חוק שימור אנרגיה עובד כאן לפי הספר.

  • מוש

    תחשוב על זה כך-

    כמות האנרגיה הנדרשת כדי להצית שדה נפט, קטנה מהאנרגיה שמופקת באמצעותו. חוק שימור אנרגיה עוסק במערכת סגורה

  • אאאא

    אאאא

    בטווח הקצר והבינוני צריך למקד את ההשקעה בדרכים לחסוך אנרגיה, באנרגיה מתחדשת ובדרכים לאגור אנרגיה (גם אגירה ברמת תחנות כוח של אנרגיה מתחדשת וגם דור חדש של סוללות שלא ידרוש חומרים נדירים)
    אבל גם להשקיע בבניית כורים גרעיניים

  • שי

    אני מבין את ההתרגשות, אבל…

    אם כדי להפעיל את הלייזרים צריך להשקיע פי כמה וכמה כמות אנרגיה ממה שנפלט בסוף התהליך - מה זה עוזר לנו שהאנרגיה של החימום הישיר הייתה נמוכה יותר ממה שנפלט. אני מבין שזו איזושהי ״אבן דרך״ במסע ארוך, אבל זה יכול לקחת עוד עשרות ואפילו מאות שנים עד שימצאו שיטה בה ממש יהיה אפשר לקבל יותר אנרגיה מזו שהושקעה. ויכול להיות שיתברר שזה בכלל לא אפשרי?

  • .

    אתה קראתה את הכתבה? אמרו

    אתה קראתה את הכתבה? אמרו שההיתרגשות היא ביגלל שהיצליחו ליצר יותר אנרגיה ממה שהישקיעו

  • רם

    פי כמה וכמה = שני שליש ממה שמפיקים במקרה הזה...

    וזו בדיוק פריצת הדרך

  • שי

    לא ולא

    תקרא שוב את הפיסקה שבכתבה: ״מערך הלייזרים דורש בניין שלם בן עשר קומות, והפעלתו כרוכה באיבוד עצום של אנרגיה. סך האנרגיה ששוחררה בהיתוך גדולה אמנם ממה שהושקע ישירות בחימום המטרה, אך קטנה בהרבה מזו שנדרשה להפעלת הלייזרים העוצמתיים״. החימום הישיר הוא שני שליש ממה שהופק. לא כתוב מה האנרגיה הכוללת שהושקעה, כולל להפעלת הלייזרים. אולי האנרגיה הכוללת שהושקעה הייתה פי 10 ממה שהופק בסוף? זה לא כתוב בכתבה.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיובל רוזנברג

    נדרשו כ-300MJ להפעלת מערכת הלייזר

    נכון. במסיבת העיתונאים נאמר שכמות האנרגיה שהייתה דרושה כדי להפעיל את מערכת הלייזר הזו הייתה בערך 300MJ, כלומר פי 150 יותר מכמות האנרגיה שבסופו של דבר הגיע אל המטרה. זה לא אומר שאי אפשר להכין מערכת לייזרים יעילה יותר שתספק את אותן העצמות, אבל זה כן אומר שיש עוד דרך ארוכה עד שנוכל להפוך את השיטה הזו למשהו שיכול לייצר חשמל באופן מסחרי.

  • יעקב קליין

    שימור האנרגיה שמביאה להתכה

    שלום רציתי לשאול, ניתן לראות שיש היום טכנולוגיה לשימור האנרגיה של האור, לאורך מרחקים עצומים. מה שניקרא סיב אופטי, אני מבין שהחימום של האיזטופים של המימן נעשה בעזרת קרני לייזר. האם לא ניתן לשמר את אנרגית החום של הלייזרים על ידיי כליאה שלהם במתקן שיניע אותם מסביב ובממשק עם איזוטפי המימן וישמר את אנרגית החום שלהם (או חלק ממנו לפחות) כך שלא יהיה צורך בהפעלה תמידית של הלייזרים, בטח לא בעוצמה כל כך גבוהה?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיובל רוזנברג

    חלק גדול מהאנרגיה הזו מאוחסנת בקבלים

    תודה על השאלה. סיב אופטי מאפשר להעביר אור למרחקים גדולים מבלי שיתפזר ועם איבודי אנרגיה נמוכים, אבל הוא לא אוגר את האנרגיה של האור. הניסוי הנוכחי משתמש בהבזק קצר של אור מאוד חזק כדי ליצור את ההיתוך הגרעיני, כך שמערכת הלייזר לא פועלת באופן קבוע.
    ניתן לכלוא את האור לזמן מסוים אבל זה כרוך באיבודי אנרגיה. חלק גדול מהאנרגיה של הניסוי מאוחסנת בקבלים שמפעילים מגברים אשר מגדילים את עצמת הלייזר.

  • רועי

    מה לגבי עלויות האנרגיה בהשגת חומר הגלם?

    אשמח אם תוכל להרחיב, כאן היה שימוש בדטריום שהוא נדיר מאוד, מה הצפי לגבי יצירת היתוך של מימן רגיל כבסיס להיתוך מסחרי?

  • קולו אור

    לרועי

    למעשה הבעיה היותר חמורה אפילו מדיוטריום (מימן עם ניוטרון בגרעין) היא  השגת טריטיום (מימן עם שני ניוטרונים בגרעין), כי ריאקציית ההיתוך היא בין דיוטריום לטריטיום, שהוא נדיר בהרבה.
    אבל יש גם פתרון מוצע, שהוא מעטפת ליתיום ("Blanket״) מסביב לכור ההיתוך. המעטפת הזו מנצלת את העובדה שתהליך ההיתוך פולט ניוטרונים באנרגיה גבוהה. למעשה רוב גדול מהאנרגיה של ההיתוך נפלטת בדיוק בצורה הזו של ניוטרונים מהירים והתפקיד של המעטפת הוא ללכוד אותם ולהפוך את האנרגיה הקינטית שלהם לאנרגיית חום, שאפשר לתרגם לחשמל למשל. בכל מקרה, התוצאה של ההתנגשות של ניוטרון כזה עם אטום ליתיום יוצרת בהסתברות לא רעה אטום טריטיום ואטום הליום, וכך יש אספקת דלק ממש שם בכור עצמו.
    הנושא של תכנון המעטפת הזו הוא נושא חם אצל העוסקים בתחום, ואחת הפונקציות של ITER (כור המחקר הענק) ההולך ונבנה בצרפת תהיה לבדוק איזה עיצוב הוא מיטבי. למעשה, הולכים להיבדק שם 108 עיצובים והרכבים שונים של Blankets.

  • גל

    תודה אל ההסבר. אז אם הכל ילך

    תודה אל ההסבר. אז אם הכל ילך כשורה עדיין נהיה תלויים בהשגת הרבה ליתיום. זו לא בעיה?

  • קולו אור

    הבעיה האמיתית (כנראה)

    הטכנולוגיה מאד רחוקה מהבשלה לכדי ייצור בקנה מידה מסחרי, כך שסביר שאפילו לא יודעים מה יהיו חלק מהבעיות, לא כל שכן הפתרונות. ככל שקראתי לא ראיתי שדווקא הליתיום הוא הבעיה. הוא לא נדיר עד כדי להוות צוואר בקבוק, וממילא השימוש שלו כבר כיום בסוללות ובאפליקציות טכנולוגיות עוקף בסדרי גודל שימושים תיאורטיים עתידיים בכורי היתוך שמעבר לאופק. אני משער אם תהיה לנו בעיה עם ליתיום, היא תופיע הרבה לפני שהטכנולוגיה הזו תבשיל לייצור המוני.
    יש הרבה בעיות אחרות שנראות חריפות יותר. למשל אפילו רק בתחום החומרים, אחת הבעיות כבר היום היא החומר בו הוא אמור להיות הליתיום מפוזר, כלומר החומר הראשי של המעטפת, שהתפקיד הראשי שלה הוא לא יצור טריטיום אלא הפקת החום מהניוטרונים שהתהליך פולט, שממנו יפיקו את החשמל. שוקלים חומרים שונים (בעיקר בריליום כנראה) שכל אחד מהם מגיע עם שלל בעיות משלו.
    בקיצור, הכל מורכב מאד, יש המון אופציות על השולחן, ואם כי נעשתה הרבה עבודה כמו שמתואר יפה בכתבה, יש עוד המון (אולי אפילו יותר) עבודה לעשות לפני שנוכל להדליק מזה את האור בבית.