חוקר ישראלי שותף בגילוי גלקסיה מפתיעה, סוכנות החלל האירופית מגלה את השוק הפרטי, וחילופי דורות במטוסי החלל של וירג'ין גלקטיק. סיכום השבוע ברחבי היקום

התאום הגלקטי שבהתחלת היקום

צוות מדענים בינלאומי, בהשתתפות חוקר ישראלי, פרסם השבוע תגלית מפתיעה שנעשתה בעזרת טלסקופ החלל ג'יימס וב: גלקסיה בת 11.7 מיליארד שנה, הדומה מאוד במאפייניה לגלקסיה שלנו, שביל החלב. בראשם עומד פס (Bar) בוהק של כוכבים שחוצה את מבנה הספירלה של הגלקסיה – מאפיין שעד כה סברו שלא היה יכול להיווצר בגלקסיות בשלב כה מוקדם בהתפתחות היקום: כשני מיליארד שנים בלבד אחרי המפץ הגדול.

"כיום, לרוב הגלקסיות ביקום יש פס כזה, אבל ההנחה הייתה שלא היו פסים כאלה בגלקסיות של היקום המוקדם. ההנחה נבעה ראשית מכך שלא ראינו אותם בתצפיות ובהדמיות, אך גם כי על פי ההסבר התיאורטי פסי כוכבים כאלה נוצרים בגלקסיות יציבות, שתנועתן הסיבובית אחידה, אחרי שרוב הגז בהן כבר הפך לכוכבים או שיש במרכזן הרבה חומר אפל שמייצב את המבנה שלהן", הסביר חבר צוות המחקר פרופ' אבישי דקל ממכון רקח לפיזיקה באוניברסיטה העברית בירושלים. "בשביל החלב, ובגלקסיות דומות בנות זמננו, 95 אחוז מהמסה הנראית היא של כוכבים, ורק כחמישה אחוזים מהמסה היא גז בין-כוכבי. לעומת זאת, בגלקסיה ceers-2112, שניצבת במוקד המחקר הנוכחי, ובגלקסיות אחרות מסוגה, יש כ-50 אחוז גז ומעט חומר אפל במרכזה, והתנועה שלה עדיין לא הייתה אחידה ומסודרת. כך שלא הגיוני שייווצר בה פס כוכבים כזה – ובכל זאת גילינו פס כזה לא רק בה, אלא בעוד גלקסיות מוקדמות".

דקל ועמיתיו חיפשו הסברים אפשריים לממצא המפתיע, ומצאו שניים כאלה. הראשון הוא שפס כוכבים כזה יכול להיווצר גם בגלקסיה עתירת גז ולא יציבה. "אם זה נכון, אין לנו מושג איך זה קורה", אמר דקל לאתר מכון דוידסון. ההסבר השני הוא שזמן קצר לפני שהגלקסיה הגיעה לצורה שתועדה במחקר, התרחש בה פרץ מהיר של ייצור כוכבים. כך, חלק ניכר מהגז שבה הפך לכוכבים תוך כמה מאות מיליוני שנים, והתהליך הזה ייצב אותה ברמה שאפשרה לפס הכוכבים להיווצר.

ההשערה הזאת מתיישבת עם שני מחקרים פורצי דרך שדקל היה מעורב בהם בשנים האחרונות. האחד הוא מחקר בהובלת חתן פרס נובל ריינהרד גנצל (Genzel), שגילה כי במרכזן של גלקסיות רבות מהתקופה המוקדמת ההיא של היקום, היה יחסית מעט חומר אפל. המאמר השני הוא מחקר בהובלת דקל עצמו שפורסם לפני חודשים אחדים, ובו גילו החוקרים באמצעות הטלסקופ ג'יימס וב, שיעור מפתיע של גלקסיות בעלות אור כוכבים חזק בתקופה המוקדמת מאוד של היקום - כחצי מיליארד שנה אחרי שנוצר.

"ייתכן שתופעת היווצרות הכוכבים המהירה שתיארנו ביקום המוקדם התרחשה גם כשהוא היה קצת פחות צעיר, בן שני מיליארד שנים, והיא יכולה להסביר כיצד גלקסיות כמו זו שבמוקד המחקר יכלו בכל זאת לקיים את אחד התנאים הדרושים להיווצרותו של פס כוכבים", אמר דקל. "גם המחקר על מיעוט חומר אפל במרכזן של גלקסיות קדומות יכול לחזק את התיאוריה הזאת, ולתרום להסבר על היווצרות פסי כוכבים בשלב כה מוקדם של היקום. אלה שלוש תגליות מפתיעות ונפרדות, שמתקשרות כנראה לסיפור מרתק משותף".


פס כוכבים שהקדים את זמנו. הדמיה אמנותית של גלקסיית ceers-2112, עם שני הקצוות של פס הכוכבים זוהרים בשוליה | איור: Luca Costantin (CAB/CSIC-INTA)

אירופה מגלה את השוק הפרטי

סוכנות החלל האירופית, ESA, מתכוונת לפתח חלליות משלה להטסת אספקה לתחנת החלל הבינלאומית וממנה, ואולי בעתיד גם להטסת אסטרונאוטים. ראש הסוכנות, יוזף אשבכר (Aschbacher), אמר בכינוס של המדינות החברות בספרד כי הוא מציע מכרז תחרותי בין חברות אירופיות, שיביא לפיתוח חללית כזאת עד 2028.

על פי ההצעה, הסוכנות תמנה צוות קטן מאנשיה שיבחר שתיים או שלוש חברות ויחלק להן מענקי פיתוח ראשוניים בסכום כולל של כ-75 מיליון אירו מהתקציב הקיים של הסוכנות. מימון השלבים הבאים יגיע מתקציב ייעודי למיזם, שיובא לאישור בשנת 2025 בכינוס בדרג של שרים מטעם המדינות החברות בסוכנות. "אני מבקש שנעשה צעד קטן, אבל משמעותי מאוד", אמר אשבכר בכינוס. "צעד ראשון שיאפשר מימוש של תוכניות גדולות הרבה יותר".

התוכנית האירופית מזכירה מאוד את מיזם החלליות הפרטיות של נאס"א מתחילת העשור הקודם. תוכנית התמיכה של הסוכנות בחברות פרטיות נועדה לשמור על נתיב אמריקאי פתוח לתחנת החלל לאחר קרקוע מעבורות החלל ב-2011. ואכן כבר ב-2012 שוגרו חלליות דרגון של חברת ספייס אקס למסע הלוך ושוב לתחנה וממנה, וב-2013 הצטרפו אליהן חלליות סיגנוס של חברת אורביטל. עם זאת, לשיגור אסטרונאוטים בחלליות פרטיות נאלצנו לחכות עד 2020.

ESA גם לא התייחסו ישירות לכך שבשנת 2028, שהיא תאריך היעד להפעלת החלליות החדשות, התחנה הבינלאומית אמורה לסיים את פעילותה. הם רק ציינו שהחלליות יוכלו לטוס גם לתחנות חלל פרטיות, שכנראה יחליפו אותה. "נתכנן את המיזם כך שהוא לא יהיה מבוי סתום, ויהיה אפשר לפתח אותו גם להטסת בני אדם", הדגיש אשבכר.

עוד לפני פרסום ההודעה הזאת החלו כמה חברות אירופיות לפתח חלליות להטסת מטענים ובני אדם למסלול נמוך סביב כדור הארץ. החברות האלה מגייסות מימון בשוק הפרטי, ולא ברור אם יתעניינו במכרז של ESA.

משתתפי הכינוס החליטו ללכת בעקבות ארצות הברית גם בתחום טילי השיגור. עד כה הסוכנות האירופית תכננה ופיתחה את רוב הטילים האירופיים באמצעות חברת אריאן ספייס. אך כעת החברה מתמודדת עם קשיים רבים. היא מפגרת כבר בארבע שנים אחרי המועד המקורי שנקבע לניסוי ראשון של טיל השיגור החדש אריאן 6, לאחר שבחודש יולי השנה נערך השיגור האחרון של קודמו, אריאן 5. כמו כן לא ברור עדיין מתי תחדש החברה את שיגורי הטיל מדגם וגה-C, שהתרסק בסוף 2022 במשימתו השנייה. לפי המודל החדש שאישרו חברי הסוכנות האירופית, שוק השיגורים ייפתח לתחרות של חברות פרטיות. הסוכנות עצמה לא תעסוק בפיתוח הטילים, אלא תזמין שיגורים במכרזים, כמו שעושים סוכנות החלל של ארצות הברית וגם משרד ההגנה האמריקאי.

"אלה צעדים שאין להקל בערכם או להפחית מחשיבותם", אמר אשבכר. "ברור שיידרש זמן עד שהטילים האלה יספקו לנו יכולת לשגר מטענים כבדים לחלל, אבל אנו בונים כעת את היכולות האלה, בהחלטות שאנו מקבלים היום".


צעד קטן, משמעותי, ואולי מאוחר. הצעה של חברת The Exploration Company לחללית להטסת מטענים ובני אדם למסלול נמוך סביב כדור הארץ | הדמיה:  The Exploration Company

סוף האחדות

חברת Virgin Galactic, שמפעילה טיסות תיירות לגבול החלל, הודיעה כי תעצור באמצע השנה את הטיסות של מטוס החלל שלה, Unity, במטרה לזרז את פיתוח הדור הבא של מטוסי החלל שלה, מדגם דלתא.

בשבוע שעבר ביצעה החברה את טיסת התיירות החמישית, והיא אמורה לבצע שתיים נוספות בתחילת 2024, ואולי גם שלישית לקראת אמצע השנה. מנכ"ל החברה, מייקל קולגלייזר (Colglazier), אמר כי בטיסות האלה תתמקד החברה בעיקר בלקוחות המניבים הכנסה גבוהה, כמו משימות מדעיות או אסטרונאוטים פרטיים שמוכנים לשלם כמיליון דולר למושב, בניגוד לתיירי חלל רגילים המשלמים כ-450 אלף דולר לטיסה. המטרה היא לגייס כמה שיותר כסף למימון תקופת המעבר בין שני הדורות של מטוסי החלל. החברה גם הכריזה השבוע על פיטורי עובדים וצעדים נוספים לצמצום הוצאות, וכן על העברת עובדים מבסיס החלל בניו מקסיקו למפעל החדש שלה באריזונה, כדי לסייע בקידום הייצור של מטוסי החלל החדשים.

המטוסים מסדרת דלתא דומים במראה החיצוני שלהם לחללית Unity, אך הם אמורים להיות גדולים יותר, עם מקום לשישה נוסעים במקום ארבעה, ושני טייסים. כמו כן, בחברה מקווים כי מטוסי החלל האלה יוכלו לבצע שתי טיסות בשבוע, במקום קצב של טיסה אחת בחודש עם החללית הנוכחית. על פי התוכנית, טיסות המבחן יתחילו כבר ב-2025, והטיסות המסחריות ב-2026. בינתיים החברה סובלת מגירעון מתמשך, ודיווחה על הפסדים של 105 מיליון דולר ברבע השלישי של 2023. התקווה היא שבשנת 2026 תעבור החברה סוף סוף לתזרים מזומנים חיובי – דבר שיוכיח כי לטיסות תיירות כאלה יש הצדקה כלכלית.


עומד לפנות את מקומו? מטוס החלל Unity באחת מטיסות הניסוי של החברה | צילום: Virgin Galactic

תגובה אחת

  • aetzbar

    חקר היקום תקוע, כיוון שהוא נסמך על תורת ניוטון

    פרשת בראשית של המדעים המדויקים פרשת בראשית של המדעים המדויקים, מצהירה במפורש: כדי להציג תיאור אמיתי של המציאות הפיזיקלית, יש צורך להשתמש ברעיונות של בריאה אלוהית, ובידיעתו הטבעית של האדם. תיאור אמיתי של המציאות הפיזיקלית יתחיל כך.
    בראשית ברא אלוהים 5 "דברים כמותיים רציפים" סימן ההיכר של דבר כמותי רציף ( דכ"ר) הוא פשוט.
    כל כמות שנבחר מדכ"ר , תמיד נגלה שיש במציאות כמות גדולה יותר, וכמות קטנה יותר.
    כל כמות שנבחר מדכ"ר , היא נמצאת בין כמות אפס, לכמות אינסופית. בידיעה טבעית של האדם נגיע אל חמשת הדכ"רים האלה.
    אנרגיה, זמן , אורך, שטח ונפח. אנרגיה וזמן , יוצרים את מדע הפיזיקה
    אורך שטח ונפח, יוצרים את מדע הגיאומטריה. גיאומטריה ופיזיקה הם המדעים המדויקים, מכיוון שהם עוסקים בכמויות הנמצאות בין כמות של אפס, לכמות אינסופית. מדע הפיזיקה הופיע, לאחר שאת המרחב האינסופי הריק, מילאו שני דברים כמותיים רציפים, והם אנרגיה וזמן פסיבי. זמן פסיבי הוא נח מוחלט וקר מוחלט, והוא ממלא את המרחב האינסופי.
    זמן פסיבי נמצא במנוחה מוחלטת, והוא התווך שבו נעים גלים של זמן פסיבי. גלים אלו מעבירים את אור השמש. זמן פסיבי הוא מושג פיזיקלי חדש ומהפכני, והוא קיים ממש במציאות הפיזיקלית. לעומת זאת, הזמן המוכר לכולנו לא קיים במציאות הפיזיקלית, והוא נעלם ברגע שחושבים עליו. את הזמן החמקמק הזה המציא האדם לתועלתן, והשם המתאים לו הוא ...זמן אקטיבי.
    קוסמולוגיה פיוטית – מנפלאות הזמן הפסיבי הזמן הפסיבי עוטף אותנו, ואנו נעים דרכו.
    שאלתי אותו ולא נעניתי,,,,חכה קצת זמן הוא אמר מי אתה שאלתי
    אני הזמן הפסיבי, אני שייך לטבע, אני מוביל את האור והצבע איפה אתה הקשיתי,...
    אני ממלא את המרחב הנורא, והוא עתה מלא נהרה.
    האנרגיה גם אתי, עוצמתה ללא אומר, וביחד אנו יוצרים את החומר. אני מכיר את החומר אמרתי, נגעתי בו והוא ממש כאן.
    בי לא תוכל לנגוע, אבל בתוכי אתה חופשי לנוע. האם אתה באמת זמן ? הרי הזמן שאני מכיר, תמיד בורח. אני תמיד כאן, אני לא אורח אני הוא הזמן האמיתי, והאנרגיה תמיד אתי. פרשת בראשית של המדעים המדויקים גיאומטריה ופיזיקה פרשת בראשית של המדעים המדויקים ממשיכה כך:
    לאחר שהמרחב האינסופי התמלא באנרגיה וזמן פסיבי, נוצרו הכוכבים. חומר הכוכבים נוצר מצירוף כמויות של זמן פסיבי ואנרגיה.
    חומר הכוכבים הוא רציף , ואין לו כוח משיכה. צירופי כמויות של זמן פסיבי ואנרגיה , יצרו את היסודות המוכרים
    כמו , זהב, פחמן, ברזל ועוד. כל צירוף כזה הוא צורה פיזיקלית, ולכן
    החומר אינו מושג כמותי. גם צורה גיאומטרית אינה מושג כמותי, כיוון שהיא נוצרת מצירוף כמויות של אורך סגור המכיל כמות של שטח. המושגים של צורה גיאומטרית וצורה פיזיקלית הולכים תמיד יחד.
    גיאומטריה ופיזיקה הם שני המדעים המדויקים, והגיאומטריה המוחשית והברורה, מספקת רמזים על הפיזיקה המסתורית.. הגיאומטריה מקשרת אותנו תמיד למושג הצורה, והפיזיקה מקשרת אותנו תמיד למושג התנועה. וכך ממשיכה פרשת בראשית של המדעים המדויקים.
    ויטביע אלוהים בכל כוכב תנועה נצחית, וכוכב נח לא קיים במציאות.
    השם של אוסף הכוכבים הנעים תמיד, הוא יקום. צורת מסלול התנועה של כוכבי היקום היא בורגית (לא ישר ולא עגול)
    המסלול הבורגי של כוכבי היקום, הוא שמאפשר את שילובם לחטיבה יחידה הנעה תמיד.
    למסלול בורגי יש שני נתונים - קוטר, וזווית קידום. כדי להשלים את יצירת היקום, היה צורך שהיקום יציית לחוק אלוהי. ויטביע אלוהים את חוק שימור הכמות של אנרגיה ביקום ,וחוק זה הבטיח את קיומו הנצחי של היקום. כל הנאמר כאן לגבי היקום, לא מקובל בממסד המדעי.
    אנשי המדע של היום מאמינים בקיומו של יקום אחר לחלוטין, והוא היקום של ניוטון. היקום של ניוטון נמצא במרחב אינסופי ריק, וביקום זה שולט כוח משיכה מכני גס ופשוט. רעיון כוח המשיכה נמסר לעולם על ידי ניוטון לפני 330 שנים.
    ניוטון האמין שיש כוח מסתורי פלאי הבוקע ממעמקי כדור הארץ, ושכל תפקידו הוא להפיל למטה חפצים שהתחלקו לנו מהידיים.
    כוח מסתורי כזה מביא את הקורא אל עולם האגדות ,והדמיון מעניק לכוח זה דמות של שד חביב בלתי נראה.
    לשד הזה העניק ניוטון את השם הנחמד "כוח משיכה". למרבה הפלא ניוטון סחף אחריו מאמינים רבים ברעיון כוח המשיכה, וכך התחילה חקירה מוזרה של המציאות הפיזיקלית, המכילה שד מסתורי. מדוע המציא ניוטון את הרעיון ההזוי של כוח משיכה. ניוטון לא ידע כי חפצים שהתחלקו לנו מהיד נופלים מעצמם, ובכך הם מקיימים חוק טבע פיזיקלי פלאי , והוא חוק שימור הכמות של אנרגיה. חוק השימור הזה התקבל במדע רק לפני 170 שנים, וברור שניוטון לא ידע על קיומו. ומאחר שניוטון לא ידע שחפצים נופלים מעצמם, ולא ידע על קיומו חוק שימור הכמות של אנרגיה, הוא המציא את רעיון כוח המשיכה.
    הרעיון המטורף הזה החזיק מעמד 160 שנים בכל תוכניות הלימוד הרשמיות של פיזיקה, וכך נוצרה ביצה מדעית עכורה, שמנעה כל אפשרות להכיר את מבנה היקום האמיתי. את הביצה המדעית העכורה של ניוטון, ביטלה המציאות הפיזיקלית שגילתה לעולם את קיומו של חוק כמותי פלאי,
    והוא שימור הכמות של אנרגיה. איך חוק שימור הכמות של אנרגיה,
    מבטל את הרעיון של כוח משיכה. כדי להרים אבן גדולה מעל פני האדמה לגובה 1 מטר, צריך להתאמץ ולהתעייף, וכמות העייפות הזו מייצגת כמות של אנרגיה.
    אם נשחרר את האבן הזו מגובה של 1 מטר , היא תיפול מעצמה למטה במהירות מתגברת, ומכת הפגיעה שלה באדמה. תציג בדיוק את אותה כמות אנרגיה שהייתה דרושה, כדי להרים את האבן לגובה של 1 מטר. אין צורך בכוח משיכה כדי להפיל את האבן למטה, האבן נופלת מעצמה
    למטה במהירות מתגברת, ובכך מתקיים חוק שימור הכמות של אנרגיה.
    ככה פועלת המציאות הפיזיקלית הפלאית, והיא שלימדה את המדענים על קיומו של חוק טבע פיזיקלי חשוב – חוק שימור הכמות של אנרגיה.
    יש הרבה סוגים של אנרגיה, והם יכולים להתחלף זה בזה, על פי חוק השימור הזה. המציאות הפיזיקלית פועלת מעצמה , על פי חוקים פלאיים הטבועים בה, וחוקרים של המציאות הפיזיקלית ,התחילו לגלות את החוקים הללו.
    חוק שימור הכמות של אנרגיה שהתגלה לפני 170 שנים מבטל לחלוטין את הפיזיקה של ניוטון הנזקקת לכוח משיכה – והוא מוכיח כי חפצים שהתחלקו לנו מהידיים- נופלים מעצמם, ואין במציאות הפיזיקלית שד מסתורי שמפיל אותם למטה.. ומה מסתבר ? שכבר 170 שנים מלמדים באוניברסיטאות את הפיזיקה של ניוטון, ולא קם אפילו מורה אחד וזעק " אין כוח משיכה, והפיזיקה של ניוטון אינה נכונה"
    יש להדגיש כי ניוטון לא ידע שהפיזיקה שלו אינה נכונה, אבל כבר לפני 170 שנה, ידעו מורי הפיזיקה על קיומו של חוק שימור האנרגיה המבטל את רעיון כוח המשיכה , אך הם לא מצאו אומץ לב, לספר זאת לתלמידיהם 170 השנים האומללות האלה, הפיקו שגיאות נוראיות בתפיסת מושג החומר ומבנה היקום, והמושגים של חומר חלקיקי אפל ואנרגיה אפלה, מעידים על כך. הגיע הזמן לעבור לפיזיקה אחרת ,המבוססת על חוקים פלאיים הטבועים במציאות הפיזיקלית . זוהי הפיזיקה האמיתית, והיא מופיעה בספר מהפכני – הנושא את השם......."מסע הקסם של עצבר על כנפי הידיעה הטבעית" ספר זה מתנגש עם כל התורות הפיזיקליות שפותחו ב 150 השנים האחרונות, והוא מציג לעולם פיזיקה חדשה, וגם גיאומטריה חדשה של מעגלים. א.עצבר