ארגון הבריאות העולמי שינה את הגדרת המחלה, אך התחלואה והתמותה עדיין כאן. חצבת משתוללת באפריקה, וגם במדינות במערב

מגפת הקורונה אינה מוגדרת עוד "מצב חירום בריאותי בינלאומי", אלא דאגה בריאותית שגרתית. מזכ"ל הארגון קיבלת את המלצות אנשי המקצוע לשנות את מעמדה של המגפה עקב הירידה בתמותה ממחלת Covid-19, הירידה במספר המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ בגלל קורונה, והחסינות העולה באוכלוסייה לנגיף SARS-CoV-2 שגרם למגפה העולמית. עדיין נדרשות המלצות קבועות לניהול ארוך טווח של מגפת הקורונה, ואלה יגיעו בהמשך.

אין הכוונה לכך שמגפת הקורונה תמה. מזכ"ל הארגון, ד"ר טדרוס אדהנום גברייסוס (Ghebreyesus), אף הביע בישיבה דאגה מבעיות דיווח של מדינות על התחלואה, בעיות נגישות לטיפול רפואי בחלקים מהעולם ומעייפות מהמגפה הפושה בציבור. עד לגיבוש תוכנית ארוכת טווח פרסם הארגון המלצות זמניות שמעודדות את המדינות להמשיך בתוכניות החיסונים ולשלב אותן בחיי השגרה ולהמשיך לעבוד ברמת הקהילה על התגוננות מפני הנגיף.

הנתונים מרוב מדינות העולם כבר לא אמינים, וכך גם הנתונים מישראל מפני שמעטים מהחולים נבדקים. מספר המתים מקורונה בישראל הגיע ל-12,500, רובם המכריע עד סוף 2022, אך כ-500 חולים מתו מקורונה מאז תחילת 2023, כך שגם במהלך השנה הנוכחית המתים מקורונה בישראל יהיה כנראה גבוה מהמספר השנתי הממוצע של מתים ממחלת השפעת.

לסיכום, מחלת הקורונה כבר לא מטילה עול בריאותי כבד על הציבור, לא משביתה את מערכת הבריאות ולא גורמת למספרים בלתי נתפסים של מתים, אך היא עדיין כאן איתנו, מאיימת על בני הגיל המבוגר ואנשים עם גורמי סיכון, ומותירה מקצת החולים עם תופעות ארוכות טווח. היא כבר לא איום אקוטי, אך עדיין איום קבוע, בעיקר על האוכלוסיות הרגישות יותר.

החצבת מתפשטת, גם בבריטניה. ילדה חולת חצבת מניחה ראש על ברכי אמה | צילום אילוסטרציה: Prostock-studio, Shutterstock
החצבת מתפשטת, גם בבריטניה. ילדה חולת חצבת מניחה ראש על ברכי אמה | צילום אילוסטרציה: Prostock-studio, Shutterstock

החצבת מתפשטת - לא רק באפריקה

מחלת החצבת המתפשטת בעולם בחודשים האחרונים מרימה את ראשה גם בבריטניה, ולונדון מובילה את התחלואה. מתחילת 2023 אובחנו בבריטניה 49 חולי חצבת, לעומת 54 חולים בכל שנת 2022. זו עלייה מדאיגה במדינה שבה יש נגישות מלאה לחיסוני החצבת היעילים לכל האוכלוסייה. כמעט 70 אחוז מהחולים שאובחנו גרים  בלונדון והרבה מהם ילדים בני פחות מחמש שנים, קבוצת גיל שבה יש סיכון מוגבר לסיבוכי המחלה. חלק מהתחלואה אמנם מיובאת, אך חלקם נדבקו בקהילה. העלייה בתחלואה מקבילה לירידה בשיעור המתחסנים בחיסוני השגרה, כמו במדינות אחרות.

מצב דומה, אך חמור בהרבה, יש ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו, שם בארבעת החודשים הראשונים של השנה כבר דווח על יותר מ-80 אלף חולים בחצבת, מעל ממחצית החולים בשנה הקודמת כולה. להבדיל מבריטניה, שבה החולים מקבלים טיפול רפואי איכותי, ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו דיווחו עד כה על 921 מתים ממחלת החצבת. המחלה נפוצה ברוב מחוזות המדינה. הממשלה בקינשסה מתכננת מבצע חיסונים נרחב בתקווה לעצור את המשך התחלואה והתמותה.

עוד מדינה שבה מצב החצבת מחמיר בהתמדה היא אתיופיה, הסובלת גם משיעורי התחסנות נמוכים, וגם ממשברים הומניטריים ומלחמות הגורמים לתזוזת אוכלוסיות והפרעות במתן חיסונים לתינוקות. במדינה מופעלות תוכניות שונות להפחתת נטל החצבת, אך בינתיים לא רואים את התוצאות.

ובארצות הברית, ילד אחד חולה חצבת במדינת מיין הקפיץ את רשויות הבריאות שם. להבדיל ממדינות עולם שלישי, במדינות מערביות אפילו מקרה אחד של חצבת נחשב להתפרצות.

2 תגובות

  • חיים

    חיים

    אתם בדיחה

  • הקורונה זה פייק

    מעולם לא הצליחו לבודד את נגיף הקורונה

    תפסיקו לעבוד על אנשים!