שיטת טיפול ביתית הראתה שיפור בתסמינים אצל ילדים בעלי אוטיזם קשה במחקר ארוך טווח

מחקר ארוך טווח מצא ששיטת חינוך ששמה דגש על התקשורת בין ההורים לילד בסביבה הביתית משפרת את התפקוד של ילדים עם אוטיזם חמור. באופן מפתיע, השיפור נמצא גם בתסמינים שהטיפול כלל לא התמקד בהם.

אוטיזם היא תסמונת נוירולוגית התפתחותית שמתגלה אצל כאחוז אחד מהילדים. מתייחסים אליה בתור "הספקטרום האוטיסטי" כיוון שההגדרה שלה מקיפה טווח רחב של ליקויים התנהגותיים בדרגות חומרה שונות. למרות המחקר הרב בנושא, נכון להיום אין טיפול תרופתי לאוטיזם והעזרה ללוקים בתסמונת נעשית בשיטות פסיכולוגיות וחינוכיות בלבד.

ידוע שאפשר למצוא סימנים לאוטיזם כבר בילדות המוקדמת אם בוחנים התנהגויות חברתיות כגון אינטראקציה עם ההורה, תקשורת חברתית, משחקי ילדים סמליים או חיקוי חברתי. ילדים רבים שמראים קשיים בהתנהגויות הללו בגילאים צעירים מאובחנים עם הזמן כאוטיסטים. כמה מחקרים הראו שגישות טיפול פסיכולוגיות מסוימות הצליחו לשפר את ההתנהגויות החברתיות הללו בטווח הקצר, אבל עד לאחרונה לא היה ידוע אם הן יכולות להוביל לשיפור בתסמיני הליקוי לאורך שנים.

במחקר החדש בדקו החוקרים כיצד איך משפיעה שיטת טיפול בשם PACT (ראשי תיבות של Preschool Autism Communication Trial, כלומר: ניסוי תקשורת בקרב ילדים אוטיסטים בגיל הגן) על חומרת תסמיני האוטיזם אצל ילדים לאורך זמן. מאחורי השיטה עומד הרעיון שיש לשפר את הקשר בין ההורה לילד דווקא בבית. לשם כך המטפל לא עובד ישירות עם הילד, אלא צופה בהורה ממרחק באמצעות מצלמות ומדריך את ההורה בשיחת וידאו איך לתקשר עם הילד.

כדי לבדוק את השפעת הטיפול על התפתחות תסמיני האוטיזם בחנו החוקרים 152 ילדים בגילאי 4-2 שנים בעלי תסמינים חמורים של אוטיזם. הילדים חולקו לשתי קבוצות, 77 ילדים טופלו בשיטת PACT והוריהם הודרכו לבצע איתם סדרה של תרגולים במשך שנה ו- 75 ילדים נוספים טופלו בשיטות המקובלות כיום. כשש שנים אחרי תום הטיפול הצליחו החוקרים לאתר 59 ילדים מהקבוצה שעברה טיפול בשיטת PACT  ו-62 ילדים מקבוצת הביקורת והשוו את חומרת התפתחות של תסמיני האוטיזם בשתי הקבוצות.

החוקרים מצאו שבקבוצה שעברה טיפול בשיטת PACT חל שיפור בכמה מדדים שמאפיינים אוטיזם. כמו כן הם הופתעו לגלות שחלה אצלם גם ירידה בתופעת החזרה על תנועות, שמאפיינת חלק מהאוטיסטים, אף על פי שה-PACT אינו מתמקד ישירות בתסמין הזה.

תוצאות המחקר תומכות בכך שאפשר לשפר לאורך זמן את יכולותיהם של אוטיסטים אם מטפלים בהם נכון בגיל צעיר. עם זאת יש להדגיש שהמשתתפים במחקר סבלו מאוטיזם בדרגות קשות, וייתכן שהמסקנות אינן תקפות למקרים קלים יותר. יהיה צורך במחקרים נוספים כדי לשפר את הבנת התפתחות האוטיזם בילדות ויש לקוות שידע זה יוביל לשיפור דרכי הטיפול.

6 תגובות

  • tadalafil 60 mg...

    tadanafil

    mambo 36 tadalafil 20 mg <a href=https://tadalisxs.com/#>tadalafil 30 mg</a> tadalafil tablets 40mg

  • אלונה

    המלצה

    התגובה נמחקה בשל תוכנה. באתר דוידסון איננו מפרסמים שירותים או המלצות רפואיות

  • אלונה

    קיימים מגוון טיפולים לסייע לילדים אוטיסטים

    קיימות היום מספר דרכים טיפולית, בין השאר ABA, DIR, טיפול ביו רפואי (אשר נחשב לאפקטיבי ביותר). לא משנה איך תטפלו -- העיקר לטפל ולא להזניח. קיימות בפייסבוק קבוצות תמיכה - צריך להקליד בשורת החיפוש אוטיזם ואז יפתחו מספר רב של קבוצות - רק תבחרו לאיזו קבוצה אתם רוצים להצטרף.
    אוטיזם אינו סוף העולם ואפשר להשיג שיפור רב מאוד אם מגייסים את המשאבים הנפשיים ומוכנים לצעוד בדרך לעשות ולסייע לילד.

  • שולמית

    בני נולד ב- 1986 אוטיסט

    הרבה לפני המחקר והטיפול המוצא.
    לא סמכתי על אף אחד וללא כל ניסיון או הכוונה עבדתי עם בני יומיום.
    אין כל ספק. אין תחליף לעבודה של ההורים בבית בסביבה המידית לילד והאמונה הבלתי מתפשרת שיש בכוחי לשנות ולקדם.
    רק להילות עקבי ולהאמין ביכולתך.
    בלי אשליות. אוטיסט נשאר אוטיסט, אבל ברמה אחרת לגמרי. השנוי משתלם לכולם.
    רק תהיו שם בשבילו.

  • אנונימי

    בדיוק באתי לכתוב תגובה אבל

    בדיוק באתי לכתוב תגובה אבל ראיתי את תגובתך וזה בדיוק מה שרציתי לומר.
    הוצאת לי את המילים מהפה.
    ובאופן כללי אימי תמיד אמרה שגם ילדים עם פיגור צריך לשלב ולא להכניס למוסדות והיום באמת יש מגמה שכזו פעם לא ניסו בכלל ללמד אותם כי חשבו שחבל על הזמן. ואיך המורה שלי לציור אומרת " גם חמור אפשר ללמד" ואני מסכימה עם המשפט הזה.

  • יואב סלומון

    טעות בתיאור השיטה - הטיפול הוא ישיר ובהשתתפות הורה

    שיטת הטיפול שנבדקה במחקר היא טיפול ישיר של המטפלים בילד, בנוכחות ההורה ("אחד על אחד על אחד"). שיטת הטיפול מתוארת בפירוט במאמר המקורי משנת 2010 (המאמר הנוכחי הוא דיווח על מעקב אחרי המטופלים במחקר הראשון.
    המאמר המקורי פורסם ב Lancet 2010; 375: 2152-60. בעמ' 2153, תחת הכותרת "Intervention" נכתב: "The intervention consisted of one-to-one clinic sessions between therapist and parent with the child present".
    מרכז מילמן בחיפה מטפל בילדים עם אוטיזם בגיל הרך בשיטת אחד על אחד" בהשתתפות הורה.
    יואב סלומון, יו"ר מרכז מילמן