התפרצויות קטנות של חצבת ביפן ובמערב אפריקה, מחלת אבעבועות הקוף מתפשטת מתחת לרדאר

לרשימת המדינות מוכות החצבת הצטרפה מאוריטניה, שהתפרצות המחלה בגבולותיה החלה בשלהי 2022, ועד כה התגלו שם כמעט 300 מאומתים וחשודים בתחלואה בחצבת. שלושה בני אדם מתו מהמחלה. יותר מ-70 אחוזים מהחולים הם מתחת לגיל 15, רובם לא מחוסנים. ארגון הבריאות העולמי וממשלת מאוריטניה חלוקים בדעתם לגבי אחוז ההתחסנות נגד חצבת במדינה, אך גם לפי הנתונים האופטימיים יותר, של הממשלה בנואקשוט, אחוז ההתחסנות לא מגיע לסף הדרוש למניעת מגפה, כ-95 אחוז מחוסנים באוכלוסייה. נזכיר שגם בישראל לא בטוח שאחוז ההתחסנות מגיע בשנים האחרונות לסף הנדרש.

גם ביפן התעוררה דאגה בגלל התפרצות חצבת קטנה בשבועות האחרונים, תקופה שבה התיירות הנכנסת והיוצאת מתחילה לחזור לרמתה של טרם מגפת הקורונה. שני נוסעים ברכבת, זרים זה לזה, נדבקו בחצבת מנוסע שלישי שחזר חולה מהודו, בהתפרצות הראשונה במדינה מאז 2020. תוכנית חיסוני החצבת ביפן החלה רק ב-1978 (בישראל ב-1967) כשהקהל היעד לחיסון היה ילידי 1972 והלאה, ורבים מהמבוגרים יותר אינם מחוסנים. נכון להיום אין תרופות נגד חצבת, וההגנה היחידה נגד המחלה היא קבלת שתי מנות מהחיסון, שמעניקות הגנה מלאה ל-99-97 אחוז ממקבלי  החיסון.


אין תרופות נגד חצבת, אבל אפשר לבלום את המגפות בעזרת שיעורי התחסנות גבוהים. ילדה חולת חצבת | צילום: Prostock-studio, Shutterstock

אבעבועות הקוף: כדאי להתחסן

בפקיסטן מדווחים כבר על חמישה נדבקים באבעבועות הקוף, אחד מהם היא אישה בת-19, וזו הפעם הראשונה שבה אישה בפקיסטן מאובחנת עם המחלה. כל החולים עד כה הגיעו מערב הסעודית. הדיווח האחרון על אבעבועות קוף מערב הסעודית לארגון הבריאות העולמי היה באוגוסט 2022, ולא היו מאז דיווחים נוספים, מה שעלול להצביע על הדבקות מתחת לרדאר.

בתקופה האחרונה נרשמת ירידה בדיווחים על תחלואה ברחבי העולם, חוץ מבכמה אזורים שבהם חלה דווקא עליה, כמו מזרח אסיה, אזור האוקיינוס השקט וכמה מדינות באפריקה, שם המחלה תמיד הייתה אנדמית. ואולם, כפי שמסתמן אצל החולים הפקיסטנים שיתכן כי נדבקו בערב הסעודית, לא בטוח שכל המדינות מאבחנות את כל המקרים ומדווחות עליהם. קבוצות הסיכון להדבקה הן עדיין בעיקר גברים בקהילת הלהט"ב הנוהגים לקיים יחסי מין עם פרטנרים רבים, וחשוב שהללו יתחסנו, אם טרם עשו זאת. החיסון זמין בקופות החולים.

גם בשיקגו שבארצות הברית מודאגים כעת מהתפרצות חוזרת של מחלת אבעבועות הקוף בקיץ המתקרב לאחר התפרצות קטנה באזור בתקופה האחרונה, וכך גם בבריטניה, לאחר שאובחנו שם עשרים נדבקים חדשים.

המחלה אמנם כבר אינה מוגדרת איום על בריאות הציבור בעולם, אך היא עדיין כאן, ועלולה להסב סבל רב ואף לסכן את חייהם של מדוכאי חיסון.

קורונה בירידה

מבחינת מגפת הקורונה, מספר החולים במצב קשה בישראל צנח לרמתו הנמוכה ביותר מאז יוני 2021 עם פחות מ-40 חולים במצב קשה שהיו מאושפזים בסוף השבוע שעבר. מספר המתים הרשמי מקורונה לא עודכן כבר זמן מה, ועומד על 12,527.

רוב האנשים היום לא נבדקים באופן ממסדי, כך שקשה לדעת כמה חולים יש במדינה. חשוב לציין שרבים נדבקים יותר מפעם אחת, ושקבוצות הסיכון עדיין בסיכון.

 

0 תגובות