מה הכי מזוהם בנמלי תעופה? מחקר מצא רמות גבוהות במיוחד של נגיפים הגורמים למחלות נשימה במגשי הפלסטיק המשמשים בבדיקות הביטחון

אנשים רבים שהולכים לשירותים בנמל תעופה מפגינים כישורי לוליינות מרשימים ויצירתיות בשימוש בנייר – העיקר לצמצם ככל האפשר את המגע הישיר עם האסלה, הידיות והכפתורים, הנחשבים למזוהמים ובעלי פוטנציאל להעברת מחלות. עם זאת, על פי מחקר חדש נראה שהחשיפה לגורמי מחלות בנמלי תעופה גדולה יותר דווקא בעמדות הבידוק הביטחוני.

חוקרים מאנגליה ומפינלנד דגמו משטחים שונים בנמל התעופה הלסינקי-ונטה, בשיא עונת השפעת של שנת 2016, ובדקו נוכחות של נגיפים הגורמים למחלות בדרכי הנשימה, כגון צננת ושפעת. החוקרים לקחו גם דגימות אוויר מאזורים שונים בנמל.

החוקרים מצאו ראיות לנוכחות של נגיפים בעשרה אחוזים מהמשטחים שנבדקו וכן בדגימת אוויר אחת. בסך הכל 90 משטחים שונים שכללו צעצועים מאזור משחקי הילדים, כפתורים וידיות בשירותים, עמדות ביקורת דרכונים, מעקות לאורך מדרגות ואת מגשי הפלסטיק בעמדות הבידוק הבטחוני.

מגשי הפלסטיק, שכמעט כל מי שעובר בנמלי תעופה נאלץ לגעת בהם ואין דרך להתחמק מכך, התגלו כמזוהמים ביותר: מתוך שמונה מגשים שנבדקו בארבעה נמצאו סימנים לנוכחות נגיפים הגורמים לצננת, כגון ריינו-וירוסים, ואף נגיף מסוכן בהרבה – נגיף השפעת. באופן לא מפתיע גם צעצועי הילדים התגלו כשיאני זיהום, ושניים מתוך שלושה צעצועים התגלו כמזוהמים בנגיפים שאפשר למצוא בנזלת.

בניגוד לממצאים אלו התברר שדווקא בתי השימוש בנמל התעופה נקיים מנגיפים, לפחות מנגיפים שגורמים למחלות בדרכי הנשימה. כנראה כי מנקים את בתי השימוש לעתים קרובות, והאנשים המשתמשים בהם מודעים מאוד לאפשרות שהמקום מזוהם ולכן נזהרים יותר ודואגים לשטוף את ידיהם. בנוסף, החוקרים לא חיפשו נגיפים הגורמים למחלות מעי שאולי נפוצים יותר באזור השירותים.

במחצית מהמגשים שנבדקו נמצאו סימנים של נגיפים הגורמים למחלות נשימה. בדיקת ביטחון בנמל תעופה | צילום: Shutterstock
במחצית מהמגשים שנבדקו נמצאו סימנים של נגיפים הגורמים למחלות נשימה. בדיקת ביטחון בנמל תעופה | צילום: Shutterstock

זיהוי נגד זיהום

על פי החוקרים זיהוי הנקודות המזוהמות בנמלי התעופה יכול לעזור למנוע הדבקה והתפרצות מחלות. למשל, במגשי הפלסטיק נוגעים עשרות אלפי אנשים כל יום שמניחים עליהם חפצים רבים – נעליים, מחשבים, טלפונים, חגורות ועוד. גם המגע וגם החפצים עלולים להעביר גורמי מחלה למגשים, ומאחר שלא מנקים את המגשים בתדירות גבוהה גורמי המחלה ממתינים שם כדי לעבור לאדם הבא שאוחז במגש.

עם זאת, מאחר שהחוקרים לא עקבו אחר האנשים שנגעו במגשי הפלסטיק אי אפשר לדעת אם מישהו באמת נדבק מאחד מהם וחלה. כמו כן, הבדיקות שנעשו במחקר מזהות נוכחות נגיפים, אך לא יכולות לגלות אם הם נגיפים "חיים" שעדיין עלולים להדביק, או אם מדובר בשרידי נגיפים שכבר אינם מסוכנים.

אולם, אף על פי שמדובר במחקר קטן ולא ברור אם הנגיפים שנמצאו מסוכנים, הוא מראה מעל כל ספק שאזורים מסוימים בנמלי התעופה מזוהמים יותר מאחרים. תוצאות המחקר מזכירות שחשוב לשמור על היגיינה ולשטוף ידיים לא רק אחרי ביקור בשירותים, אלא גם כדי להקטין את הסיכוי להידבק בצננת או שפעת במקומות ציבוריים. כמו כן, חשוב להתעטש למרפק או במקרה הפחות טוב לתוך מטפחת ולא לכף היד, כדי לא להעביר את הנגיפים שלכם למשטחים שונים, כולל מגשי הפלסטיק של נמל התעופה . בנוסף, ניקוי המגשים לעתים קרובות יותר על ידי מפעילי הנמל, ועידוד אנשים לשטוף את ידיהם לפני ואחרי המגע בהם, יכולים לצמצם מאוד את הסיכון להדבקה.

ואם הצלחתם לעבור את הבידוק הבטחוני בשלום, בלי להידבק, נותר רק לקוות שלא ישב לידכם במטוס אדם חולה ושתהיה לכם טיסה נעימה.

0 תגובות