קברי אחים שמצאו ארכיאולוגים ברחבי העולם מצביעים על חשודים אפשריים בפשעים נגד האנושות: גלי הים

אחת השאלות המסקרנות שעולות כשארכיאולוגים מוצאים קברים עתיקים, ועל אחת כמה וכמה כשמדובר בקברי אחים, היא ממה בדיוק הם מתו. התשובות לכך חלקיות תמיד ומוגבלות בעיקר למה שאפשר להסיק מהשלדים עצמם ומממצאים שהתגלו בקרבתם. מחקר חדש מציע פרשנות חדשה לשורה ארוכה של קברי אחים ביפן.

בעולם יש שלל אתרים ארכיאולוגיים של קברי אחים, ואתרי קבורה נוספים מצטרפים לרשימה חדשות לבקרים. בחלק מהאתרים קיימות ראיות לכך שהמוות התרחש בעקבות מלחמה, כגון ראשים ערופים, סימנים לשימוש בכוח או פציעות מנשק. אולם באתרי קבורה אחרים אין כל עדות למוות אלים, וגם אין תיעוד היסטורי למלחמה בתקופה שבה הקברים נחפרו. הסיבות למוות הקולקטיבי נותרו תעלומה שסיפקו לארכיאולוגים ולהיסטוריונים כר פורה לתיאוריות.

בשנים האחרונות נעשים ניסיונות ניסיון לקשור חלק מהאתרים של קברי אחים לאסונות טבע. זה קורה במיוחד בארצות כמו יפן, שחשופות לאסונות אקלימיים וטקטוניים כמו טייפונים ורעידות אדמה. המחקר שפורסם לאחרונה בדק לשם כך קברי אחים שנחשפו לאורך חופים ובחן את האפשרות שהקטל התרחש בעקבות אירועי צונאמי. החוקרים נעזרו לשם כך באמצעים חדישים שמאפשרים יותר ויותר לזהות אירועי צונאמי היסטוריים בעזרת טכניקות גיאולוגיות, ארכיאולוגיות ואנתרופולוגיות.

צונאמי מתרחש כשגלים שנוצרים באוקיינוס, בדרך כלל בעקבות רעידת אדמה, הופכים לנחשולים ענקיים במפגש עם החוף. גם כיום לא פשוט להזהיר את האוכלוסייה המתגוררת לאורך החופים החשופים לסכנה, לא כל שכן בתקופות שבהן לא היה לאנשים כל מידע על רעידות אדמה רחוקות בלב הים.

המדענים הגדירו כ-30 סמנים שעשויים לסייע בזיהוי אירועים כאלה. הסמנים המגוונים שילבו ראיות מתחומי הגיאולוגיה, הכימיה, הביולוגיה, הארכיאולוגיה, האנתרופולוגיה והגיאומורפולוגיה. לא כולם הופיעו בכל אתר, אבל כולם היו רלוונטיים באותה מידה לזיהוי צונאמי. הסמנים איפשרו לזהות בסבירות גבוהה אתרים רבים שהנקברים בהם מתו באסון טבע כשהים עלה על בתיהם ואדמותיהם וסחף אותם אל מותם.

לדברי החוקרים, המחקר מספק תובנות חדשות על יחסי הגומלין בין האדם לסביבה, ונקודת מבט חדשה על אסונות היסטוריים. מעבר לכך, הוכחה לכך שקברי אחים לאורך חופים קשורים לצונאמי עשויה לשכתב את ההיסטוריה ואת האופן שבו אנו מפרשים את העדויות ההיסטוריות להתיישבות של האדם, כמו גם את התפיסות המקובלות על התרבות והאנשים שחיו באזורים האלה בימי קדם. מתוצאות המחקר עולה כי שימוש בשיטות מדעיות עשוי לספק הוכחות חותכות ותשובות להשערות ותיאוריות של היסטוריונים וארכיאולוגים.

• יותם

מעניין

איפה אפשר למצוא את רשימת הסימנים?

• ד